Moda scumpeşte viaţa pescarilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

cumperi 100 de metri de nylon. Asta este diferenţa: acum, tot pescarul poate să-şi cumpere o trusă şi un harnaşament". Aşa îşi începe povestea Lucian Giuşcă, mare pasionat de firul

cumperi 100 de metri de nylon. Asta este diferenţa: acum, tot pescarul poate să-şi cumpere o trusă şi un harnaşament". Aşa îşi începe povestea Lucian Giuşcă, mare pasionat de firul întins, dar şi implicat concret pe piaţa articolelor de pescuit, încă din 1992, când a fondat, împreună cu ştefan Popa, GIPO, una dintre cele mai importante firme din domeniu.
Pescuitul, un hobby pentru toate buzunarele
Pescuitul este, prin urmare, un hobby accesibil tuturor. "Paradoxal, este un hobby ieftin, dar şi un hobby scump, pentru toate buzunarele", spune reprezentantul unei alte firme distribuitoare de articole de pescuit de pe piaţa românească. Concret, pregătirile pentru o zi de pescuit poate costa de la 600.000 de lei la 10.000 de euro. "Ca să poţi ieşi pe baltă, ca începător, ai nevoie de două undiţe şi două lansete. Pe astea le rezolvi cu un milion de lei. Dar dacă vorbim de concursul de crap, echipamentul poate ajunge şi la 5.000 de euro: numai o undiţă poate costa 500 de euro, pentru că sunt undiţe făcute manual, care pot arunca departe, şi pe cealaltă parte a lacului. Deci, patru undiţe - 2.000 de euro. Suportul ajunge la 1.000 de euro, cortul şi patul - încă 1.000 de euro, şi dacă punem la socoteală şi nada, 5.000 de euro sunt gata", explică Lucian Giuşcă.
Taxă pe pasiune
În ultimul timp, a început să se vândă pasiunea, nu pescuitul. Tot mai multe bălţi trec în proprietate privată, iar proprietarii lor transformă pescuitul într-o afacere. "De exemplu, pe Dârvari, ziua de pescuit costă 1 milion de lei. Pentru aceşti bani, pescarul are dreptul să prindă 6 kilograme de crap, să facă poză cu peştii şi să le dea drumul înapoi", spune Giuşcă. Această variantă a pescuitului nu este în totalitate frustrantă: rămâne, totuşi, lupta dintre tine şi peşte, confruntarea aceea directă, deşi nu mai are nimic din brutalitatea de altădată. Fiecare proprietar de baltă îşi impune propriile condiţii. De exemplu, pe balta din Bugeac, ai voie să pescuieşti 10 kilograme de crap/zi, dar pleci acasă cu un kilogram. În Deltă însă poţi să pleci acasă, dacă prinzi, cu 5 kilograme de peşte. Cei comozi pot opta pentru centre de agrement, amenajate şi modernizate. De exemplu, la centrul zonal de agrement turism, vânătoare şi pescuit ecologic "Academician Constantin Bălăceanu Stolnici", fiecare loc de pescuit cuprinde un ponton de 2 m lungime şi 1,5 m lăţime, o cabană rustică cu una sau două camere, duş, wc, curent electric, interfon, grătar din piatră, umbrar din stuf, iluminare pe timp de noapte. Accesul pe lac este permis doar membrilor clubului în baza unui abonament anual în valoare de 600 de euro.
Tehnici occidentale
Foarte puţini mai pescuiesc, astăzi, din necesitate. Iar pentru a fi în trend cu moda, şi românul este dispus să plătească bani grei. "Preţurile cresc în ritmul în care avansează tehnologia, pentru că, la noi, a început să se pescuiască la fel ca în Occident", observă Lucian Giuşcă. Instrumentele de pescuit au devenit foarte sofisticate, ajungându-se la dispozitive cu senzori electronici, care te avertizează când trage peştele. Pescarul poate, între timp, să joace cărţi sau table liniştit, îl anunţă senzorul când vine "prada". Astfel, pentru 116 lei, pescarul care nu vrea să aştepte peştele, îşi poate cumpăra un avertizor electronic de la Arrow International, iar cu peste 125 de lei poate alege o centrală pentru patru avertizoare electronice de la aceeaşi firmă.

Trei companii îşi împart 90% din piaţă
Piaţa articolelor de pescuit este dominată de trei mari jucători: GIPO, Arrow International şi Energofish. Cele trei companii îşi împart aproximativ 90% din piaţă, restul de 10% revenind "buticarilor". Piaţa românească este estimată la aproximativ 7 milioane de euro.

Cu barca în larg
Pescarul înrăit, care vrea să petreacă mai mult de o zi pe baltă, îşi poate cumpăra un scaun pentru pescuit (care poate ajunge la 149,99 lei la GIPO), un pat (459,99 lei) şi un cort la 594,99 lei. Dacă vrea să iasă în larg, are nevoie de o barcă gonflabilă, al cărei preţ poate varia între 192 lei şi 600 lei. Dacă şi-a luat barcă, e musai să ataşeze şi un Sonar, un instrument care are rolul de a detecta bancurile de peşti, conformaţia fundului apei, a structurilor subacvatice şi a adâncimii apei. Acesta operează pe ambarcaţiuni cu viteze de până la 112 Km/h, are iluminat pe timp de noapte, afişează adâncimea apei, afişează harta fundului apei cu posibilitatea de prezentare în detaliu (zoom). Tot cu ajutorul acestui dispozitiv, pescarul află care este temperatura de suprafaţă a apei, şi poate vedea peştii pe ecran, sub forma unor pictograme. Un astfel de dispozitiv poate costa, la GIPO, de la 985,54 lei la 1.349,55 lei.

De la mămăligă la arome de căpşuni şi tutti-frutti
Dar nu numai undiţele şi mulinetele au devenit tot mai sofisticate, ci şi momelile. Mămăliga, miezul de pâine, boabele de porumb sau râmele şi viermii sunt concuraţi de produse pe bază de feromoni artificiali, care atrag peştii. Cu toate că produsul este destinat cu precădere pescuitului industrial şi în creşterea peştilor, în ultima vreme a început să fie folosit şi în pescuitul sportiv. Momelile au devenit atât de diversificate, încât au apărut pe piaţă şi cele cu arome de fructe. Cu 1,50 lei, poţi cumpăra de la Arrow International momeli cu esenţă de căpşune, miere, tutti-frutti şi vanilie. La acelaşi preţ, "hrănim" peştii cu cocă aromată, iar pentru 8,25 lei poţi opta pentru un stimulator de apetit.

O mulinetă poate costa şi 2.500 de lei
La GIPO, o mulinetă Fly Viper 5/6 costă 30,41 lei, dar pentru gusturi mai rafinate, preţul unei mulinete poate ajunge la 2.598,35 de lei (mulineta Aerotechnium). O mulinetă cu un rulment poate costa între 14,80 lei şi 40,71 lei, în timp ce una cu nouă sau mai mulţi rulmenţi poate varia între 113,53 lei şi 988,20 lei la Arrow International. Preţurile cresc şi pentru că pescuitul este, în cele din urmă, şi o modă. "Când va trece această modă, vor scădea şi preţurile. De exemplu, în Italia a început să se cam ducă "moda" pescuitului", observă fondatorul GIPO. În ultimii ani, cea mai agresivă dezvoltare a fost înregistrată de piaţa pescuitului la crap, fapt care a dus la apariţia de noi produse. De exemplu, la Arrow International, o montură pentru crap poate ajunge de la 4,64 lei (nr. 4/2 bucăţi) la 11,98 lei (nr. 1/5 bucăţi), o plasă PVA solubilă, de la 67,98 lei (5 m) la 172,68 lei (20 m).

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite