Miliardarii si pescarii din Delta platesc aceleasi taxe de lux pentru ambarcatiunile lor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai scump yacht comandat in Romania, 1 milion de euro

Piata ambarcatiunilor se formeaza cu greutate. Principalul motiv este acciza foarte ridicata, 30 la suta pentru barcile pentru motor si 50 la suta pentru yachturi. Sistemul de impozitare ar vrea sa taxeze luxul, agrementul, dar se aplica la fel si pentru productia interna, pentru vehiculele de pescuit, pentru cele de transport, pentru cele folosite chiar de autoritati ale statului - Politia, Garda de Mediu, Vama. In plus, nicaieri in legislatie nu e definit clar ce e barca si ce e yacht, totul e accizat la gramada, explica Robert Ambrozie, directorul unei firme importatoare, Neptun Yacht Romania. Desi la inceput, piata ambarcatiunilor este extrem de diversa: de la mici ambarcatiuni de pescuit, nu mai scumpe de 1000 de euro, pana la barci, salupe si yachturi de sute de mii de euro. Cererea ar fi foarte mare, pentru ca "lacurile si raurile Romaniei sunt chele de ambarcatiuni", in special din cauza politicii duse in timpul lui Ceausescu, deoarece cu o barca si cu un motor se putea fugi din tara, spune Robert Ambrozie. Romania are la acest moment cea mai slaba inzestrare cu ambarcatiuni din Europa, unde media este de o ambarcatiune inmatriculata la 68 de locuitori. In Romania se produc anual sub 150 de ambarcatiuni si se importa, anual, circa 30 - in general ambarcatiuni scumpe, cu preturi intre 5.000 si sute de mii de euro. Cel mai scump yacht comandat pana acum in Romania costa un milion de euro. Productia interna se adreseaza in special pescarilor Deltei, spune Mihai Mihail, directorul firmei Spat din Galati, unul din putinii producatori romani de ambarcatiuni. Exista si un export foarte subtire. Firma Spat exporta anual circa 15 - 20 de ambarcatiuni, explica d-l Mihail. Insa pe pietele externe nu este usor de intrat, chiar cu preturi competitive, cum sunt cele romanesti. Turcii stabilesc taxe care protejeaza productia interna, nemtii nu cumpara decat de la nemti. La noi, produsele romanesti sunt accizate la fel ca si cele de import. "Eu sunt judecat dupa un nomenclator vamal, iar daca pe barca produsa de mine pun un motor de import atunci barca este accizata cu 30 la suta, ca si motorul", explica directorul Spat. Chiar clientii cu bani sunt descurajati de un impozit de 50 la suta. Nicaieri in Europa nu exista acciza la ambarcatiuni, dimpotriva, este o piata si o industrie incurajata, care genereaza totodata milioane de locuri de munca pe orizontala, sustine Robert Ambrozie. Acciza ar trebui corelata cu dimensiunile ambarcatiunii sau cu scopul activitatii prestate. Daca in strainatate se inmatriculeaza numai ambarcatiunile de peste 10 m, in Romania se inmatriculeaza si barcile pneumatice, tot ce merge pe apa si depaseste 2,5 m. Legislatia in domeniu este complet aiurea, apreciaza Mihai Mihail. In Romania sunt inmatriculate circa 5000 de ambarcatiuni, insa exista multe care nu respecta legislatia in vigoare privind inmatricularile, in ciuda eforturilor facute de autoritati. Romania are si un potential neexploatat in productia de ambarcatiuni din fibra de sticla, sustine Mihai Mihail, deoarece, fiind destul de toxica si laborioasa - ambarcatiunile se toarna manual, in cuve deschise - companiile din vestul Europei isi doresc s-o delocalizeze. Procesul deja a inceput, Bayliner deschizand linii de productie in Bulgaria, iar Quicksilver in Polonia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite