Micile benzinării au devenit o afacere proastă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vânzările de carburanţi în benzinăriile de familie s-au prăbuşit cu 30% anul trecut, faţă de 5% cât a fost reculul întregii pieţe, iar micile staţii de carburanţi dau faliment rând pe rând. Benzinarii particulari nu văd niciun semn de revenire a consumului de carburanţi şi, mai mult, se tem de noi creşteri de preţuri la produsele petroliere.

Visul din anii 1990 al multora de a deveni petrolişti a încurajat deschiderea câtorva mii de benzinării particulare, ca afacere de familie. Mai mult, progresul tehnologic era în floare, toată lumea îşi cumpăra maşini, iar consumul de carburanţi a urcat exponenţial. Totul a durat însă până în anii 2000, când în România au pătruns marile lanţuri petroliere internaţionale.

Citiţi şi Cum ar putea Guvernul să ieftinească benzina.

Astfel că în anii 2005-2006, în Asociaţia Benzinarilor Particulari mai figurau doar 468 de staţii. Boomul din 2007-2008 a făcut ca marile companii - Petrom, Rompetrol, Lukoil - să încerce să acapareze piaţa şi prin preluarea micilor benzinării, ceea ce a ridicat valoarea acestora.

Numai că totul s-a întors la 180 de grade începând cu anul 2009, când declinul consumului a aruncat mulţi benzinari în faliment. „Anul trecut pe vremea asta, în Asociaţie mai erau 348 de benzinării. Acum mai sunt 302", a declarat, pentru „Adevărul", Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari. Restul au dispărut de pe piaţă.

„Dacă nu ai şi un alt business pe lângă benzinărie, nu ai nicio şansă. Până acum, dacă nu mai mergeau afacerile, vindeai benzinăria marilor companii, dar acum nici acestea nu mai cumpără", a continuat el.

Vânzările s-au prăbuşit

Anul trecut, vânzările în benzinăriile independente au scăzut cu 25-30%, ceea ce echivalează cu o tragedie, mai ales având în vedere că întreaga piaţă a avut un recul mult mai mic, de 5%. Tache nu vede o revenire a consumului până la finele anului, întrucât puterea de cumpărare a românilor nu dă niciun semn de revitalizare.

„Cel care are atât producţie, cât şi un lanţ de benzinării aranjează preţurile astfel întât să nu iasă în pierdere. În schimb, noi ar trebui să vindem cu un preţ mai mic decât marile companii, pentru a atrage clienţii, ceea ce ne scoate din piaţă", a explicat Tache.

Citiţi şi BNR poate scăpa inflaţia din frâu din cauza petrolului.

În opinia sa, anul acesta preţul carburanţilor va rămâne în jurul valorii de şase lei pe litru, din cauza trendului de scumpire a petrolului. „Dacă lucrurile se vor menţine aşa, mi-e teamă că am putea sări chiar la pragul de şapte lei", susţine el.

Un alt factor care a influenţat vânzările din benzinăriile particulare este calitatea îndoielnică a produselor. Autorităţile au acuzat de multe ori benzinarii independenţi de evaziune fiscală, arătând că folosesc substanţe neaccizabile în amestec cu carburanţii, ceea ce duce la distrugerea motorului în timp.

Cele 300 de mici benzinării au o cotă importantă pe piaţă, de circa 15%, având în vedere că, în total, în România sunt circa 2.000 de staţii de distribuţie.

Şoferii, păcăliţi de OVM, Ogip sau Petroh Ve

În încercarea de a atrage cât mai mulţi clienţi, benzinarii particulari au apelat şi la tertipuri de marketing, cel mai adesea denumind staţiile asemănător cu marile branduri petroliere.

Aşa s-au născut benzinăriile OVM din Sighişoara, Ogip de pe Valea Prahovei sau Petroh Ve din judeţul Suceava. Nu putem uita aici nici staţiile Petromija din Făgăraş, Emol din judeţul Mureş sau Ro-petrol de lângă Eforie.

Cel mai haios nume de benzinărie este de departe „Nelu Gălbenuş Import-Export" (lângă Tecuci, judeţul Galaţi, şi pe DN 2, în judeţul Buzău), dar şoferii care merg des prin ţară nu au putut rata nici alte benzinării cu denumiri neobişnuite, precum Mândru Oil (judeţul Harghita), Oil Haiducul (Giurgiu), Stan's, DG Petrol (Buzău), Pecosim, Pecopan, Romtranspetrom (Suceava), Car Miss (Maramureş), Oilmar, Midivox sau Gosen (Bistriţa-Năsăud).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite