Mediul de afaceri, obligat să-şi privească potenţialii clienţidrept potenţiali terorişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Agenţiile imobiliare, bijuteriile, prestatorii de servicii turistice şi dealerii de autovehicule sau asociaţiile profesionale din care acestea fac parte vor fi obligaţi să elaboreze şi să

Agenţiile imobiliare, bijuteriile, prestatorii de servicii turistice şi dealerii de autovehicule sau asociaţiile profesionale din care acestea fac parte vor fi obligaţi să elaboreze şi să implementeze o serie de proceduri menite să uşureze activitatea Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) în lupta împotriva terorismului. Pe lângă raportarea obligatorie a tranzacţiilor care depăşesc 10.000 de euro, aceasta presupune şi o atitudine mai suspicioasă faţă de clienţi, care ar trebui să fie acceptaţi ca şi parteneri de afaceri după verificare, precum şi mobilizarea unor resurse importante.

Clienţii, verificaţi înainte
Astfel, potrivit unei decizii a preşedintelui ONPCSB intrate deja în vigoare pe 19 iulie a.c., unităţile amintite vor trebui să adopte politici şi proceduri interne "eficiente" de cunoaştere a clientelei şi de monitorizare a acesteia, care să devină şi operaţionale până pe 19 octombrie. Monitorizarea presupune "crearea unei baze de date" care va trebui urmărită permanent", clientela urmând să fie clasificată în funcţie de tipul tranzacţiilor efectuate prin intermediul unităţii, al numărului şi al volumului tranzacţiilor derulate sau al riscului unei activităţi ilicite. Ordinul amintit stipulează şi criteriile care trebuie avute în vedere la încadrarea clienţilor în categoria celor cu risc ridicat (persoană fizică, juridică sau entitate fără personalitate juridică), ţara de origine, specificul activităţii sau sursa fondurilor. De altfel, fiecare din aceste unităţi vor trebui să-şi organizeze un sistem de control intern, care presupune, printre altele, şi o "strategie de pregătire a personalului în domeniul standardelor de cunoaştere şi monitorizare" a clienţilor. Cunoaşterea clienţilor porneşte, în viziunea ONPCSB, de la "politica de acceptare" a acestora, mai pe româneşte firmele amintite fiind obligate să accepte un partener de afaceri numai după ce a ieşit curat la operaţiunea de "verificare a identităţii". Societăţile care sunt prinse că nu se conformează riscă suspendarea activităţii pentru o perioadă de până la şase luni, retragerea licenţei sau a avizului pentru anumite operaţiuni pentru o durată de până la şase luni sau chiar definitiv, blocarea contului bancar pe o durată de la zece zile la o lună sau închiderea unităţii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite