Maşinile hibrid au priză la români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Echipate cu două motoare, unul electric şi unul pe benzină, maşinile hibrid sunt o soluţie de compromis la problema poluării cu dioxid de carbon. Există mai multe tipuri de hibride,

Echipate cu două motoare, unul electric şi unul pe benzină, maşinile hibrid sunt o soluţie de compromis la problema poluării cu dioxid de carbon.

Există mai multe tipuri de hibride, principalele fiind: carburant/hidrogen şi carburant/electricitate.

Pe piaţa românească sunt disponibile trei modele din categoria a doua: Toyota Prius, Honda Civic Hybrid şi Lexus RX 400h.

Maşina hibrid nu se bagă în priză. Bateriile se încarcă de cele mai multe ori când se frânează, iar în mers procesul este posibil numai la viteze sub 80 km/h.

Dacă la o maşină electrică există pericolul ca sistemul electric să se defecteze sau sursa de energie să se epuizeze în timpul mersului, la un hibrid această situaţie este "acoperită" de motorul tradiţional. Printre pasionaţii de maşini, hibridele sunt considerate "urâte". Producătorii încearcă să răspundă însă tuturor criticilor.

Un plin care ţine mai mult şi mai puţine noxe! Asta oferă un autoturism hibrid, un "monstru" cu motor pe benzină şi cu motor electric!

Maşinile hibrid sunt o soluţie de compromis la problema poluării cu dioxid de carbon. În România se comercializează trei tipuri de astfel de autoturisme.

Se aude turaţia motorului şi dintr-odată linişte. Eşti la stop. Într-o maşină hibrid, ţi se întâmplă destul de des să nu mai auzi motorul pentru că intră în funcţiune cel electric - zero benzină deci, zero noxe. Atenţie însă, dacă demarezi în trombă, motorul tradiţional este cel care preia conducerea.

Chiar dacă are motor electric, o maşină hibrid nu se bagă în priză! Bateriile se încarcă de cele mai multe ori când se frânează, iar în mers procesul este posibil numai la viteze sub 80 km/h.

Consiliul European a propus o lege care îi obligă pe constructorii de maşini să limiteze consumul mediu de emisii de dioxid de carbon al flotei auto până la nivelul de 130 g/km până în anul 2012. O maşină hibrid este, în general, sub acest prag.

În prezent, cantitatea medie se plasează la circa 163 de grame de CO2 pe kilometru, iar cel mai mic nivel al emisiilor de dioxid de carbon înregistrat de un autoturism este cel de 88 g/ km, al modelului Smart Fortwo, în două locuri, cu motor diesel CDI de 0,8 litri.

Mai urâte şi mai scumpe?

Printre pasionaţii de maşini, hibridele sunt considerate "urâte", dar producătorii încearcă să răspundă tuturor criticilor, care ţin fie de design, fie de fiabilitate. În general, aceste maşini sunt şi mai scumpe, dar investiţia se recuperează pe parcurs prin economia de combustibili tradiţionali.

În plus, dacă la o maşină electrică există pericolul ca sistemul electric să se defecteze sau sursa de energie să se epuizeze în timpul mersului, la un hibrid această situaţie este "acoperită" de motorul tradiţional.

Există mai multe tipuri de hibride, principalele fiind: carburant/hidrogen şi carburant/electricitate. Pe piaţa românească sunt disponibile trei modele din categoria a doua: Toyota Prius, Honda Civic Hybrid şi Lexus RX 400h.

130 grame CO2/km

- este limita emisiilor de dioxid de carbon impusă de Consiliul European până în 2012

Honda Civic Hybrid, asistată continuu electric

Modelul Civic Hybrid are un motor pe benzină i-VTEC de 1,3 litri, conectat la un electromotor şi la o cutie de viteze cu variabilitate continuă ce permite motorului să funcţioneze între limitele maxime de eficienţă.
În timpul staţionării, motorul pe benzină este închis, iar consumul zero. La plecare, motorul tradiţional funcţionează la capacitate redusă, fiind asistat de cel electric.

La viteze mici, maşina se mişcă doar cu motorul electric. Acelaşi lucru se întâmplă şi la decelerări, moment în care bateria se încarcă. Acceleraţiile puternice implică folosirea motorului pe benzină la capacitate maximă, fiind totuşi asistat electric în continuare, iar la viteze ridicate, unde acceleraţia este constantă, motorul va lucra la capacitate redusă, economisind combustibil.

Schimbare de mentalitate

În primele şase luni ale acestui an au fost vândute în România nouă unităţi de Honda Civic Hybrid. Cu toate acestea, acelaşi model de Civic, dar nonhibrid, este mai bine vândut, potrivit reprezentantului Honda Trading, Alina Teodorescu. Însă o schimbare s-a petrecut totuşi în rândul cumpărătorilor de autoturisme. "Dacă anul trecut majoritatea clienţilor întrebau doar de consumul maşinii, acum sunt interesaţi şi de emisiile modelului", a mai adăugat Teodorescu.

Fişă tehnică

A intrat pe piaţa românească în august 2007
Preţ: 23.062 euro (TVA inclus)
Emisii de CO2: 109 g/km
Accelerare 0-100 km/h în 12,1 secunde, la un consum combinat de 4,6 l /100km
Dezvoltă 116 CP

Un hibrid cu biocombustibil

Saab BioPower combină tehnologia hibridă de motorizare cu folosirea unui combustibil ecologic, bioetanol E85, rezultând astfel un autoturism "mai verde" decât cele care sunt doar hibrid.

Acest biocombustibil permite şoferilor să reducă emisiile de dioxid de carbon cu până la 80% .

El reprezintă un amestec de 85% bioetanol şi 15% benzină, având calitatea de a recicla dioxidul de carbon din atmosferă.

Saab este primul producător din lume care a realizat o motorizare turbo pe etanol.

Modelul are un consum mixt de 9l/100km, emisiile specifice oficiale medii de CO2 fosil fiind de 214 g/km.

Şoferii pot folosi benzină, în cazul în care E85 nu este disponibil.

Toyota Prius, cea mai bine vândută

Aceasta funcţionează pe baza unui propulsor electric şi este cel mai vândut model de maşină hibrid în România. Când Toyota a lansat a doua generaţie de Prius în 2003, a ţinut cont de criticile aduse primului model şi a făcut-o mai mare şi mai rapidă. A treia generaţie, care va apărea în 2009, promite să aducă îmbunătăţiri atât în ceea ce priveşte performanţele, cât şi designul.

Maşina se porneşte de la butonul Power, motorul pe benzină luând-o înaintea celui electric dacă bateria este descărcată. Dar la viteze mici şi pe distanţe scurte, de câţiva kilometri, Prius se mişcă folosindu-se doar de cel electric, care dezvoltă până la 68 de cai putere (CP).

"Benzina" intervine la viteze mai mari sau când bateria se descarcă. Motorul tradiţional ajunge la 78 CP, dar puterile celor două agregate nu pot fi adunate liniar, astfel încât valoarea combinată este de 112 CP.Bateria se încarcă la frânare, dar şi când maşina rulează (fără să apeşi pedala de acceleraţie).

"Maşinuţe" verzi arată cum se încarcă bateria

O diagramă îţi prezintă în detaliu tot ce funcţionează, inclusiv câtă energie (în waţi) recuperezi dacă ai grijă să fii economic (prin afişarea unor maşinuţe "verzi").

Emisiile modelului hibrid Prius sunt de 104 g/km, comparabile cu ale unui model diesel de clasă mică. Cele ale unui model de clasa D cu motor pe benzină se situează în jurul a 170 g/km.

În România, în 2007 s-au comercializat 37 de unităţi Prius, iar targetul pentru 2008 este de 67 de unităţi, potrivit Ioanei Marinescu, PR la Toyota.

În plus, potrivit acesteia, cumpărătorii de Prius beneficiază de o reducere de 2.000 de euro în limita stocului disponibil.

Fişă tehnică

A intrat pe piaţa românească în septembrie 2006
Preţ: 25.500 euro (TVA inclus)
Emisii de CO2: 104 g/km
Accelerare 0-100 km/h în 10,9 secunde, la un consum combinat de 4.3 l /100km
Dezvoltă 112 CP

Un Ferrari hibrid

Ferrari va avea, până în 2015, modele hibrid în gamă. "Lucrăm la dezvoltarea unui model Ferrari care utilizează surse de energie alternativă, acesta urmând să se bazeze pe tehnologiile pe care le folosim în acest moment în Formula 1. Scopul nostru este de a reduce emisiile poluante cu 40% până în 2012", a declarat Luca di Montezemolo, şeful Ferrari, într-un interviu acordat publicaţiei germane "Welt am Sonntag".

Principala tehnologie la care se referă acesta este KERS (Kinetic Energy Recycling System), pachetul prin care energia eliberată la frânare este stocată într-o baterie şi apoi reutilizată la îmbunătăţirea performanţelor maşinii. "Un Ferrari hibrid va rămâne fundamental un Ferrari, nu va strica cu absolut nimic spiritul mărcii", a mai adăugat Montezemolo.

Unul dintre primii paşi pe care îi va face Ferrari în sensul reducerii emisiilor poluante va fi introducerea unor motoare V6 turbo în locul clasicelor V8-uri utilizate în general.

LEXUS RX 400h, un SUV economic

Este o maşină care se adresează segmentului premium de clienţi. Acest SUV funcţionează cu un motor V6 de 3,3 litri şi cu unul electric, dezvoltând până la 268 CP.

Este practic acelaşi tip de motor cu care este echipat modelul RX 330, doar că este "tunat" şi cu unul electric.
Gama Lexus hibrid numără trei modele cu astfel de tehnologie: Lexus GS 450h, Lexus LS 600h şi Lexus RX 400h.

În România s-au comercializat anul trecut 52 de unităţi Lexus hibrid, targetul pentru 2008 fiind de 80 de unităţi, potrivit informaţiilor primite de la reprezentanţa Lexus Bucureşti. Un model hibrid Lexus are performanţe comparabile cu ale unui SUV cu sistem de propulsie tradiţional. Are, în schimb, un consum mai mic de carburant şi emisii scăzute de noxe pentru un SUV.

Fişă tehnică

A intrat pe piaţa românească în octombrie 2006
Preţ: între 55.639 şi 66.332 euro (TVA inclus)
Emisii de CO2: 192 g/km
Accelerare 0-100 km/h în 7,6 secunde, la un consum combinat de 8.1 l /100km
Dezvoltă 268 CP

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite