Mărcile create de hypermarketuri nu atrag cumpărători

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Produsele oferite de centrele comerciale sub branduri proprii se diferenţiază de celelalte mărfuri prin preţ mic Cu toate că tendinţele arată o deschidere a românilor către formele

Produsele oferite de centrele comerciale sub branduri proprii se diferenţiază de celelalte mărfuri prin preţ mic

Cu toate că tendinţele arată o deschidere a românilor către formele moderne de retail, se pare că nu toate "modelele" aduse de marii giganţi internaţionali de pe această piaţă se bucură de succes.

Studiul Shopper Trends, realizat de compania de cercetare a pieţei Nielsen România, arată că mărcile proprii ale marilor lanţuri comerciale continuă, ca şi în anul anterior, să fie insuficient cunoscute de români.

Potrivit studiului, mărcile proprii au început să fie prezente în cantităţi mai mari în coşul de cumpărături al românilor, comparativ cu anul anterior. Cu toate astea, încă nu se bucură de norietatea pe care acestea o au în alte state europene.

Astfel, studiul Nielsen România evidenţiază că 11% din români nu cunosc nicio marcă privată comercializată de retaileri, iar 38% au declarat că nu cumpără astfel de mărci. Aşadar, faţă de anul 2005, procentul românilor care nu cumpără deloc produse vândute de retaileri sub marcă proprie s-a diminuat cu 16%. Totodată, procentul persoanelor care cumpără astfel de produse a crescut de la 46%, în 2005, ajungând la 62%, în 2006. Cercetarea arată că, la nivelul anului 2006, cea mai cunoscută marcă privată din România a fost ARO, marca grupului Metro Cash and Carry, urmată de Clever - marca Billa şi Metro Quality, marcă a grupului Metro.

Mărcile proprii sau politica preţurilor reduse

"Prezenţa mărcilor private nu influenţează cumpărătorii români în alegerea magazinului preferat. Aceştia sunt încă deschişi, asimilează fără prea mari critici experienţa comerţului modern sau pur şi simplu percep aceste elemente ca fiind în mod egal acoperite de toţi jucătorii din această piaţă", a declarat Bogdana Baltasiu, client service manager în cadrul Nielsen România. De asemenea, studiul relevă că mărcile proprii ale retailerilor care pot avea succes mai mare la cumpărători sunt cele din categoria produselor alimentare, indicate de 59% din repondenţi, urmate de produse de larg consum din hârtie 58%, produse pentru îngrijirea locuinţei şi cele de îngrijire personală. Studiul a fost realizat în noiembrie 2006, pe un eşantion de 1.100 de repondenţi din mediul urban.

Apărute ca urmare a concurenţei acerbe de pe piaţa de retail, produsele oferite sub mărcile proprii se diferenţiază de produsele similare comercializate sub mărci consacrate, în special prin preţul la care sunt comecializate. "Preţul este principalul factor de diferenţiere. Nr.1 este marca cea mai ieftină, însă produsele comercializate sub acest brand poartă garanţia calităţii Carrefour", explică Andreea Mihai, marketing manager Carrefour România.

Potrivit Andreei Mihai, portofoliul de produse Marca Nr. 1 cuprindea, la nivelul lunii mai a anului 2007, aproximativ 800 de sortimente, iar într-un magazin se vând lunar 500.000 de produse. "În 2006, Carrefour a vândut în medie peste 5.000.000 de unităţi din produsele Marca 1 într-un magazin, ponderea acestora în vânzările totale fiind de aproximativ 5% pe categoria food", a precizat Mihai.

Alături de Marca 1, Winny (Cora), ARO (Metro) şi Clever (Billa) sunt alte branduri proprii ale retailerilor pe care le vedem de câte ori mergem la cumpărături.

Cea mai cunoscută marcă proprie a grupului Cora -Winny - a fost lansată pe piaţa românească în anul 2005. Şi Metro prezintă în faţa clienţilor un număr important de mărci proprii, dintre care cea mai cunoscută pe piaţa românească este marca ARO, aceasta fiind de altfel indicată de către consumatori drept cea mai cunoscută marcă proprie a retailerilor. La magazinele de tip discount ponderea acestor branduri din totalul produselor oferite este mai mare.

Brandurile proprii rotunjesc veniturile producătorilor români

Pentru a oferi respectivele produse la preţuri competitive, majoritatea retailerilor au declarat că preferă să colaboreze cu producători români.

Petronel Apostol, directorul comercial al companiei Omega Tehnoton Distribution Iaşi - firmă care produce aragazuri marca Focus pentru grupul Metro -, a declarat pentru "Adevărul" că ponderea livrărilor acestor produse în cifra de afaceri lunară a companiei a crescut, de la 7%, în 2003, la 23%, la finele anului 2006, în condiţiile în care compania a înregistrat din producţia de aragazuri o cifră de afaceri de peste şapte milioane euro, în 2006. "Livrările de produse sub mărci proprii ale retailerilor sunt avantajoase pentru producătorii autohtoni, pentru că, în general, retailerii solicită cantităţi mari, cu toate că oferim discounturi mari acestea sunt, totuşi, rentabile. Ne aliniem tendinţelor din piaţă, de dezvoltare a marilor reţele comerciale, în defavoarea magazinelor specializate, mici", consideră Petronel Apostol. El a adăugat că Tehnoton a livrat pentru Carrefour aragazul Marca Nr. 1, cu patru arzătoare, în perioada august 2004-februarie 2005, numărul de aparate livrate lunar fiind de 300 de bucăţi. În prezent, compania nu mai livrează astfel de produse pentru magazinele Carrefour", a precizat oficialul companiei Tehnoton.

Apostol mai spune că o pondere mai mare în cifra de afaceri realizată de companie au avut-o aragazurile marca Focus, comercializată de Metro, acestea cifrându-se la 11.000 de bucăţi, la sfârşitul anului 2006. Pe lângă marca Focus, Tehnoton livrează de aproximativ o lună şi aragazuri marca Hott tot pentru grupul Metro. Compania Tehnoton produce şi aragazuri marca Maxwell, marca proprie a grupului Rombiz.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite