Managerii, obligaţi să se asigure pentru prejudicii aduse acţionarilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recent modificată, Legea 31/1990 nu stabileşte însă şi o limită minimă a răspunderii acestora Nu toţi managerii unei societăţi pe acţiuni vor trebui să-şi cumpere o asigurare de

Recent modificată, Legea 31/1990 nu stabileşte însă şi o limită minimă a răspunderii acestora

Nu toţi managerii unei societăţi pe acţiuni vor trebui să-şi cumpere o asigurare de răspundere profesională, ci doar administratorii şi directorii învestiţi cu atribuţii de conducere de către consiliile de administraţie ale firmelor.

O analiză sumară arată faptul că în România sunt active în prezent 11.500 de societăţi pe acţiuni, dintre care 58 sunt listate la Bursa de Valori Bucureşti şi circa 1.000 la RASDAQ. Luând în calcul un număr mediu de cinci manageri care conduc o companie, rezultă circa 60.000 poliţe/an, teoretic un business destul de bun pentru companiile de asigurări şi brokeri.

În practică însă, lucrurile stau cu totul altfel. O asigurare de răspundere profesională de tipul celei oferite medicilor, farmaciştilor sau contabililor autorizaţi este impropriu de aplicat managerilor sau administratorilor unei companii, şi asta din cauza formelor diferite de răspundere pe care le presupune. Soluţii există însă. O parte a companiilor de asigurări (AIG, Allianz-Ţiriac, Astra, Omniasig) comercializează în prezent poliţa D&O (Directors&Officers Liability Insurance), mult mai adaptat cerinţelor pieţei, dar diferit de o asigurare clasică de malpraxis. Diferenţele între cele două poliţe sunt de fond. Poliţele D&O sunt asigurări colective din simplul motiv că răspunderea managerială într-o societate este în general colectivă (consiliul de administraţie, consiliul director etc.) Prin contrast, asigurarea de răspundere profesională clasică (malpraxis) se poate încheia atât colectiv, cât şi individual.

Până la clarificarea formei exacte de asigurare cerută de lege, rămân câteva întrebări care necesită răspuns. Cine va plăti asigurarea, compania angajatoare sau directorii? În practica internaţională, firma este cea care plăteşte asigurarea de tip D&O. Dacă regula va fi respectată şi în România, companiile vor avea de ales între a suplimenta pachetele salariale ale managerilor sau a le diminua cu preţul asigurării.

Costurile nu sunt deloc neglijabile

La o firmă medie ca cifră de afaceri, asigurarea D&O pentru un consiliu de administraţie format din cinci persoane poate ajunge la 10.000 euro/an, dacă luăm în calcul o limită de răspundere de 1 milion euro/an.

Pe de altă parte, dacă companiile îşi vor obliga managerii să-şi plătească singuri asigurarea, aşa cum rezultă din lege, aceştia vor trebui să scoată din buzunar sume mult mai mari faţă de preţul plătit de companii. Explicaţia e simplă. Cheltuielile de administrare şi preţul reasigurării vor fi mai mari pentru că nu există practică internaţională în materie de asigurări individuale de răspundere a managerilor.

O altă întrebare la care nu s-a răspuns până în prezent este ce se va întâmpla în cazul în care companiile nu vor respecta obligaţia de a-şi asigura personalul de conducere? În lege nu sunt prevăzute niciun fel de penalităţi, singurele constrângeri venind până acum pe cale administrativă, din partea Registrului Comerţului.

Legea nu face referire nici la limitele minime de despăgubire pentru acest tip de poliţă. O asigurare cu limita de 1 RON îndeplineşte condiţiile legii, chiar dacă nu protejează pe nimeni. Drept urmare, în multe cazuri, în special în cele în care administratorii controlează companiile, aceştia şi-au cumpărat deja "înscrisuri de pus în ramă" în loc de asigurări. Nu în ultimul rând, trebuie spus că asigurarea managementului unei companii nu este obligatorie în nicio ţară din Europa, România bifând astfel la capitolul "exces de zel". Inventată în SUA acum 40 de ani de către grupul AIG, asigurarea D&O se vinde în toată lumea pe baza facultativă, fără a avea însă o pondere semnificativă în portofoliul companiilor de profil.

Exemplu de asigurare D&O:

Limită de răspundere - 1.000.000 euro.

Firmă de mărime medie

Cifră de afaceri: 10.000.000 - 20.000.000 euro

Primă de asigurare: 5.000-10.000 euro

Dacă sunt cinci membri în board, cheltuiala per manager: 1.000-2.000 euro/an

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite