Magazinele temporare îşi fac loc pe Calea Victoriei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În căutare de chiriaşi, proprietarii de spaţii comerciale de pe arterele comerciale au apelat la conceptul numit „pop-up“ şi închiriază magazinele pe o perioadă de o zi până la o lună. Dacă la noi primul magazin temporar a fost deschis la începutul lunii septembrie, în restul Europei şi în America, conceptul este folosit încă din 2003.

Până de curând, Calea Victoriei, unde brandurile de lux erau la ele acasă, iar chiriile pe metru pătrat erau exorbitante, şi-a mai pierdut din strălucire. Doar de la începutul anului, mărci precum Cerrutti sau Versace Jeans Couture au ales să părăsească zona, în lipsa clienţilor.

Citiţi şi:

Borfaşi printre rafturile din mall, în goană după mărunţişuri / Vezi aici metodele prin care hoţii golesc rafturile


Cât mai valorează Calea Victoriei acum şi de ce ar mai deschide un retailer magazin acolo? Analiştii spun că preţul pe metru pătrat a scăzut considerabil, chiar şi la jumătate faţă de acum un an, până la 40 de euro pe metru pătrat.

Iar avantajul este, în continuare, poziţia centrală

inaccesibilă până acum brandurile care nu erau din categoria de lux. În acest condiţii, recent, a fost implementat conceptul de magazin temporar. Mai precis, producătorul german de bunuri de larg consum Henkel a deschis primul magazin pop-up de pe piaţa locală, cu o durată de viaţă de doar o lună pentru a-şi promova produsele pentru păr.

Dacă la noi, conceptul a fost introdus recent, în America şi în Europa este folosit încă din 2003. "În străinătate conceptul funcţionează pentru că firmele organizează în aceste spaţii demonstraţii sau prezentări de colecţii", arată Carmen Ravon, consultant în cadrul King Sturge. Ea spune că piaţa locală poate implementa pop-up retailul pentru că aici sunt producători de bunuri de larg consum sau lanţuri de magazine internaţionale care au folosit conceptul şi în afară.

În plus, pe lângă magazinul recent deschis pe Calea Victoriei există şi alte cereri de acest tip. Iar vânzările sunt pe plus. Publicaţia de retail „Trendwatching" dă şi un exemplu. În 2004, retailerul online de produse cu discount Bluefly.com a închiriat un spaţiu de 4.200 de metri pătraţi în centrul New York-ului pentru o lună. Rezultatul? A vândut întreg stocul de produse din sezonul anterior.

Piaţa de retail este saturată

Consultanţii spun că piaţa de retail autohtonă este una dintre cele mai „saturate" pieţe din regiune. „Consumatorii au venituri tot mai mici şi evită magazinele scumpe de pe Calea Victoriei. În schimb, îşi fac cumpărăturile în capitalele europene unde aceleaşi produse sunt mult mai ieftine", arată Michael Weiss, vicepreşedinte A.T Kearney. Studiul companiei de consultanţă CPP Luxury Industry Management Consultans arată că vânzările produselor de lux au scăzut cu 25% în primul trimestru.

Piaţa bunurilor de lux din România era estimată anul trecut la 250 de milioane de euro. Dacă în cazul magazinelor pop-up produsele sunt adresate publicului larg, consultanţii de retail arată că mai există o nişă de lux similară care funcţionează deja de câţiva ani în Capitală. „Există magazine ce apar pentru o zi sau două, dar aici sunt vândute doar pe bază de invitaţie produse ale unor mărci renumite la preţuri reduse", conform Luizei Moraru, directorul departamentului de retail al companiei CB Richard Ellis România.

În ultimele săptămâni, la nivel regional, în centre comerciale precum Galleria sau Iulius Mall proprietarii au folosit spaţiile vacante pentru a organiza evenimente de prezentare. Şi hipermakerturile s-au reorientat spre spaţiile de vânzare mai mici. Hipermarketul Carrefour de exemplu a inaugurat de curând al 29-lea supermarket din ţară, iar lanţul de supermarketuri Billa a ajuns deja la cinci unităţi de tip discount Red Market.

"Retailerii de pe piaţa locală trebuie să înveţe că românii, dacă nu sunt mulţumiţi de preţ sau de zonă, vor alege un alt competitor."
Michael Wiess
vicepreşedinte A.T Kearney

2010, anul magazinelor discount

Dacă, în ultimii ani, lanţurile de magazine au ales să se extindă pe spaţii de sute de metri pătraţi, în 2010, criza le-a schimbat planurile cu 180 de grade. Astfel, au câştigat teren magazinele de tip discount sau cele de format mic, de tipul supermarketurilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite