Business: Magazin clasic sau online? Care este mai avantajos?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şi pentru afaceri există, ca pentru oricare alt lucru, clasic şi modern. În prezent, pe lângă buticurile, consignaţiile şi magazinele de haine de la sfârşitul anilor '90 au apărut şi site-uri, bloguri sau magazine online.  „Adevărul" vă arată avantajele şi dezavantajele unui magazin clasic în comparaţie cu unul online.

„Te-ai săturat de orele muncite peste program, de şeful care nu te apreciază şi vrei să îţi începi propria afacere? Noi te învăţăm cum să devii propriul tău şef". Aşa sună doar unul dintre miile de anunţuri de pe internet postate de consultanţii în afaceri care îi învaţă primii paşi în business pe cei ce doresc să devină antreprenori. În ultimii ani, tot mai mulţi tineri au investit într-o afacere.

Mai citiţi şi:

Fiscul va şterge datoriile restante mai mici de 10 lei

Teoretic, un magazin online are un număr nelimitat de clienţi. În plus, cumpărătorul are posibilitatea să studieze marfa cât timp vrea, să o compare şi să o cumprere doar atunci când este convins că a făcut o alegere bună, chiar dacă asta se întâmplă la 12 noaptea.  Realitatea din România este însă alta. În timp ce un magazin online are maximum 10-15 cumpărători pe zi, unul fizic, cu un profil similar, ajunge şi la 80 de clienţi zilnic.

O idee, un calculator, o afacere

Internetul a deschis oportunităţi nebănuite în lumea afacerilor. Un business online poate fi demarat cu succes de către un singur om, fiind nevoie doar de un calculator şi de o conexiune la internet. Este accesibil tuturor, necesită o investiţie iniţială scăzută, poţi munci la tine acasă, îţi faci singur programul, costurile conducerii şi dezvoltării acestei afacerii sunt minimale, cele de publicitate de asemenea. Acestea sunt o serie de avantaje pe care le oferă magazinul online unui antreprenor.

Din punct de vedere al consumatorului, magazinul online se distinge de cel clasic prin preţurile mai mici pentru servicii şi produse similare. Vânzările directe pe internet permit antreprenorului să ocolească intermediarii, aşa încât acesta poate oferii clientului un preţ mai mic la produsele sale.

Informaţiile despre produse sunt la doar un click distanţă, iar în general, oferta , magazinelor online este mult mai largă faţă de cea a magazinelor clasice unde spaţiul şi posibilitatea de aprovizionare cu diferite produse din diverse categorii sunt limitate. Simplitatea procesului de comandă şi plată a produselor, sunt alte avantaje cu care magazinele online ar trebui să triumfe în faţa magazinelor tradiţionale. Însă aceste avantaje sunt pur teoretice, cel puţin în România.

Magazinul de cartier triumfă

„Dinger" este numele unui magazin din Bucureşti care se ocupă cu vânzarea de produse textile. Cu preţuri între 10 şi 12 lei, bineînţeles scrise mare pe geamurile încăperii, acesta produce în jur de 8.000 de lei pe săptămână. "Avem aproximativ 20 de clienţi pe zi, hainele sunt ieftine iar lumea este atrasă de acest lucru", ne spune una din vânzătoarele de la "Dinger".

Acest magazin consumă în jur de 1.800 de euro pe lună pe angajaţi şi produse, şi încă 1.500 de euro pe chiria lunară. Un magazin similar pe internet ar necesita o investiţie iniţială mult mai mică, însă vânzările pot fi şi ele la fel de mici. Acest lucru se întâmplă mai ales din cauza faptului că rata de penetrare a internetului în România este mică. Magazinul online britstyle.ro se ocupă de asemenea de vânzarea produselor textile.

Acest site produce în jur de 4.000 de euro pe lună, cu un număr de clienţi zilnici de aproximativ 10 persoane. "Cheltuielile lunare depăşesc cu mult veniturile care le înregistrăm dar sper ca această problemă se va rezolva în viitor", declară pentru Adevărul proprietarul "britstyle".

Mirosul de pizza bate o fotografie a unei pizza online

Acelaşi lucru este valabil şi pentru afacerile care se ocupă cu mâncare. Spre exemplu pizzeriile cu livrare la domiciliu sunt unele dintre afacerile pe care le gasim şi pe internet şi în sistemul tradiţional. „Gotti" este o pizzerie din oraşul Pantelimon şi de asemenea singura existentă, la ora actuală, din această localitate. Aceasta livrează în jur de 70-80 de pizza pe zi, ceea ce înseamnă vâzări zilnice de aproximativ 1.400 de lei.

„Capripizza" este numele unei firme de pizza de pe internet, care de asemenea face livrări la domiciliu. Însă livrarea fiind exclusiv online,  aceştia vând în jur de 50 de pizza pe zi, la aproape jumătate faţă de "Gotti".

Clasic plus online, reţeta de succes

"În general, în ultimii ani, majoritatea magazinelor tradiţionale şi-au dezvoltat chiar şi în România un site de tip magazin online, dar cât de bine funcţionează acestea, este o altă întrebare", a declarat pentru „Adevăul" Marius Ghenea, preşedintele companiei de IT FitDistribution.  El spune că este destul de complicat pentru managerii magazinelor tradiţionale să coordoneze în paralel o activitate de vânzări online, pentru că aceasta are alte reguli şi alte procese, însă un magazin clasic care are şi o divizie online separată şi bine coordonată poate fi o reţetă de succes.

"În realitate, este nevoie de o descentralizare a acestei activităţi online faţă de activitatea offline principală, lucru care n-am văzut să se întâmple prea des la firmele din România, care deţin magazine sau reţele de magazine clasice", spune Ghenea. Evoluţia magazinelor online din România a fost foarte rapidă în ultimii trei şi patru ani, dacă ne referim la anii 2005-2007, piaţa online, foarte mică pe atunci, creştea cu până la 100% pe an.

"În următorii ani, vedem o piaţă românească online în maturizare rapidă, astfel încât România să intre şi din acest punct de vedere în rândul ţărilor Uniunii Europene", declară pentru Adevărul, Marius Ghenea.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite