MIG 21, aripă la aripă cu F 16

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piloţii români de vânătoare au zburat cu aeronavele armatei SUA, iar americanii cu MIG-urile noastre La Turda, MIG 21 şi F 16, avioane rivale în perioada războiului rece, au zburat timp

Piloţii români de vânătoare au zburat cu aeronavele armatei SUA, iar americanii cu MIG-urile noastre

La Turda, MIG 21 şi F 16, avioane rivale în perioada războiului rece, au zburat timp de o zi în formaţii mixte, dar fără muniţie reală de luptă.

Piloţii români au arătat ieri că pot fi egalii colegilor americani din forţele aeriene ale NATO. În timp ce americanii le-au oferit posibilitatea alor noştri să încerce F 16, românii i-au pus pe americani la manşa MIG-ului 21, avion vânat de militarii de peste ocean în timpul ultimelor confruntări din Irak sau din Afganistan.

Americanii zboară mai mult

Dacă în aer piloţii români şi americani sunt la fel de iscusiţi, viaţa "la sol" este total diferită, atât prin prisma veniturilor, cât şi a stilului de viaţă. Căpitanii piloţi Adrian Cârjan şi Matt Mc Coach au multe lucruri în comun. Cârjan are 29 de ani, iar Mc Coach 27.

Cei doi au început zborurile pe aparate de luptă în urmă cu cinci ani. Românul este la manşa unui MIG 21 Lancer, cu baza la Câmpia Turzii, lângă Cluj-Napoca, iar americanul pilotează F16 şi este de la baza NATO de la Aviano, lângă Veneţia. Amândoi sunt căsătoriţi, stau în chirie şi au studii superioare militare şi tehnice.

Diferenţele încep la numărul orelor de zbor. În cei 5 ani, americanul a acumulat deja 700 de ore, avantajat şi de 4 luni de război în Irak.

Adrian are doar 300 de ore de zbor efectuate în ţară. Ei s-au antrenat înpreună la Turda în cadrul unui exerciţiu care face parte dintr-un program anual de cooperare cu parteneri din NATO. Au participat 250 de militari din Escadrila 510 din cadrul forţelor aeriene ale SUA.

La sol, ei cu BMW-ul, ai noştri cu Loganul

Şi în viaţa privată piloţii americani au un alt statut. Dacă românul joacă fotbal cu colegii de 2-3 ori pe săptămână şi petrece timpul liber cu familia, americanul preferă să alerge şi să treacă pe la sala de forţă de 4-5 ori pe săptămână.

În timpul liber, Mc Coach, iese cu soţia şi colegii la restaurant. Şi concediile sunt diferite: Matt pleacă cu soţia în Alpii austrieci la schi. Adrian merge aproape la fiecare sfârşit de săptămână cu soţia la părinţi, în Buzău. Americanul se plimbă prin Alpi cu un BMW producţie 2007, în timp ce Adrian reuşeşte să meargă de la Cluj la Buzău cu un Logan din 2005.

Matt îşi permite să-şi ţină soţia fără slujbă la Aviano în Italia. "Este greu să-şi găsească ceva de lucru, pentru că nu ştie limba italiană", ne-a spus Matt. Soţia lui Adrian, medic, lucrează în acest timp la Cluj, unde face naveta.

Americanii câştigă de trei ori mai mult

Diferenţe sunt şi la salariu. Matt beneficiază deocamdată de 5000 de dolari pe lună, în timp ce Adrian are un salariu echivalent cu suma de 1500 de dolari.

Ca planuri de viitor, tot americanii au mai multe speranţe. Matt ştie sigur ce va face după cei 20 de ani de pilotaj, după care se poate pensiona. El doreşte să devină instructor, iar soţia sa va lucra în SUA, când vor reveni în New Jersey, unde îşi vor cumpăra o casă. Adrian nu ştie încă sigur dacă se va pensiona din armată.

Doreşte să apuce măcar să piloteze noile aparate cu care se va dota armata română şi se gândeşte la civilie. "Dacă aş trece în aviaţia civilă, aş câştiga de 2-3 ori mai mult", ne-a declarat pilotul român.

Căpitan Adrian Cârjan

29 de ani - Forţele Aeriene Române
Locul de muncă - Baza militară Câmpia Turzii, România
Salariu - 1500 USD
Avion pilotat - MIG 21 Lancer
Experienţă - 5 ani
Ore de zbor - 300
Maşină personală - Logan

Căpitan Matt Mc Coach

27 de ani - Forţele aeriene ale Armatei SUA
Locul de muncă - Baza Aviano, Italia
Salariu - 5.000 USD
Avion pilotat - F 16
Experienţă - 5 ani
Ore de zbor - 700
Maşină personală - BMW

Pilotarea avionului F 16 nu e complicată. Am putut prelua comanda aparatului după câteva zile de instructaj special. Sunt avioane de luptă asemănătoare. Doar că F 16 are o mai bună deschidere vizuală, datorită cabinei de formă mai modernă
Căpitan Adrian Cârjan, pilot MIG 21 baza Câmpia Turzii, România

Nu mi-a fost greu să preiau comanda unui MIG, deşi am fost pentru prima dată în viaţă la manşa unui astfel
de avion. Diferenţa dintre aparate este că maneta de comandă e amplasată pe centru la MIG, iar la F16 este în dreapta
Căpitan Matt Mc Coach, pilot F 16 baza Aviano, Italia

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite