Luptă aprigă pentru controlul achiziţiilor publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legea a fost retrimisă în parlament

După ce, anul trecut, guvernul înfiinţa o Autoritate a Achiziţiilor Publice, care să reglementeze şi să monitorizeze acest domeniu, unde - susţin surse din mediul de afaceri - se învârte până la o cincime din PIB-ul naţional, a urmat promovarea legii achiziţiilor publice. Aceasta era menită atât să comaseze stufoasa legislaţie românească, cât şi să o armonizeze cu cele două directive europene corespunzătoare. Însă, în parlament, la transformarea ordonanţei în lege, controlul asupra Autorităţii pentru Achiziţiile Publice a trecut din subordinea primului-ministru în subordinea parlamentului. Legea care a ajuns la preşedintele Băsescu, spre promulgare, conţinea în final prevederi contradictorii, fără să fie clar cine deţine controlul, explică preşedintele Autorităţii, Alexandru Cojocaru. Aşa că a fost retrimisă în parlament, şi ar putea fi promulgată la sfârşitul lunii februarie. Proiectul de lege a primit recent şi girul oficialilor Comisiei Europene, spune şeful Autorităţii. Dacă controlul ex-ante (înainte de încheierea contractului de achiziţie) urmează să fie făcut de Ministerul Finanţelor, legea achiziţiilor publice prevede constituirea unui Consiliu de Soluţionare a Contestaţiilor, format din 21 de persoane numite de preşedinte statului, care să soluţioneze rapid contestaţiile pentru atribuirea contractelor, în condiţiile în care acţiunile în justiţie durează ani de zile. Dar fără a le exclude pe acestea din urmă. Nicolae şişman, reprezentant al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din Construcţii, spune că contestaţiile ar trebui să ducă la suspendarea contractului: "Sunt acordări de contracte prin încălcarea legii, nimeni nu anulează contractul, se fac contestaţii, se termină contractul şi procesul în justiţie nu este încheiat".
El susţine că legea, deşi generoasă în ideile generale privind egalitatea de şanse şi transparenţa, nu are prevederi concrete pentru a promova aceste principii. În realitate, criteriile de selecţie sunt făcute astfel încât să fie îndeplinite numai de anumite firme, iar transparenţa e numai până la jumătate, cu publicarea anunţurilor de licitaţie şi de adjudecare, dar fără transparenţa modului cum s-a făcut adjudecarea şi s-au soluţionat contestaţiile. Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Importatorilor şi Exportatorilor, spune că reprezentanţii mediului de afaceri ar trebui să fie consultaţi la stabilirea criteriilor de selecţie, şi chiar să facă parte din comisiile de licitaţii. Legea mai prevede apariţia ulterioară a unor unităţi teritoriale centralizate de achiziţii publice, înfiinţate prin HG. Valoarea contractelor de achiziţii publice a fost în 2004 de 2,3 miliarde euro, conform datelor Autorităţii pentru Achiziţii Publice. Există şi un deficit important de training în domeniu, în condiţiile în care în România există circa 10.000 de autorităţi publice, în timp ce numai 1400 de persoane au fost instruite în domeniul achiziţiilor publice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite