Liberalizarea pieţei auto nu se simte

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Delia Budurcădelia.budurca@adevarulonline.roDin 2006, liberalizarea pieţei auto, produsă deja în Europa, s-a extins şi la noi, astfel că producătorii unei mărci pot încredinţa calitatea de

Delia Budurcădelia.budurca@adevarulonline.ro
Din 2006, liberalizarea pieţei auto, produsă deja în Europa, s-a extins şi la noi, astfel că producătorii unei mărci pot încredinţa calitatea de importator mai multor firme. Se pare însă că această măsură, luată pentru a reintroduce concurenţa pe o piaţă specifică, nu a produs în practică efecte majore. Piaţa dealerilor este deja profesionistă şi superspecializată; teritoriul, deja acoperit de reţele bine implantate, încât un ambiţios izolat şi care are două milioane de euro de investit într-un showroom nu are şanse prea mari de izbândă.
Conform noilor reguli, importatorii actuali rămân cu prerogativele câştigate, însă şi alte firme îi pot convinge pe producători. Astfel, pe piaţă pot exista mai mulţi importatori ai aceleiaşi mărci. "Deocamdată nu se simte nimic, timpul a fost prea scurt, cadrul legislativ nu e încă 100% armonizat", spune Ionuţ Gheorghe, director de marketing Kia Auto Rom. Acesta consideră că principalul efect al liberalizării se va simţi în domeniul reţelelor de service-uri. "Piaţa are nevoie de service-uri. Vânzările au crescut, iar service-urile actuale sunt supraaglomerate. Vor începe businessuri separate".
Dealerii vor vinde mai multe branduri
Pentru clienţi se întrevăd efecte benefice, deoarece dealerii vor comercializa mai multe branduri diferite. Aceasta înseamnă o eficienţă sporită, dealerii putând să amortizeze reducerea vânzărilor unei mărci prin creşteri la o alta. Pasul următor, firesc, e mallul auto. ţiriac Auto a anunţat deja construcţia unui asemenea mall în Otopeni. "Concurenţa dealerilor nu va reduce însă preţul autoturismelor, deoarece nu creşte numărul verigilor din lanţ", spune Ionuţ Gheorghe. Marimea investiţiei e o altă barieră de protecţie a actualilor dealeri. Investiţia într-un showroom începe de la 3-5 milioane euro şi poate ajunge la circa 10 milioane. Carina Big, director de vânzări la Sara Motors Timişoara, importator autorizat Suzuki, spune că piaţa e foarte bine structurată, iar atâta timp cât importatorii îşi permit investiţii în marketing de milioane de euro anual, sunt bine protejaţi. "A fost un dealer BMW care a încercat să facă un showroom în Timişoara, dar a trebuit să închidă când a venit Porsche şi a investit mult mai mult", spune Carina Big.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite