Leasingul imobiliar are regim de înălţime limitat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile de finanţare nebancară acuză regimul de taxare discriminatoriu din partea notarilor şi a fiscului Creşterea pieţei finanţărilor nebancare este afectată de taxele notariale

Companiile de finanţare nebancară acuză regimul de taxare discriminatoriu din partea notarilor şi a fiscului

Creşterea pieţei finanţărilor nebancare este afectată de taxele notariale pentru leasingul imobiliar şi de taxa de poluare auto. Companiile de profil se consideră discriminate.

"Lăsaţi-ne să ne plătim taxele" este apelul către autorităţi al companiilor de leasing exprimat ieri prin reprezentanţii săi, în numele companiior de leasing. Piaţa de leasing îşi încetineşte ritmul de creştere, iar cauzele ţin de chestiuni administrative din afara responsabilităţilor finanţatorilor nebancari.

Frânarea de anul acesta este generată de regimul de taxare aplicat abuziv de notari şi de taxa de poluare auto introdusă din luna iulie. Avansul va putea fi chiar mai mic anul viitor, având în vedere previziunile privind contextul internaţional.

"Piaţa de leasing a avut în ultimul timp o evoluţie foarte bună şi ar putea fi şi în continuare un factor de atenuare a eventualelor evoluţii globale asupra economiei româneşti", ne-a declarat preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB, Jean Claude Boloux.

Pentru ca rolul de susţinător al creşterii economice să fie menţinut, este necesar ca leasingului să i se permită finanţarea de proiecte imobiliare cu impact, complexe administrative şi spaţii de producţie.

O afacere pentru… notari

După ce se părea că legea a clarificat acest aspect, notarii continuă să taxeze de două ori operaţiunile aferente leasingului imobiliar. În contractele de leasing, primul proprietar este compania de leasing, iar după ultima rată achitată se face transferul proprietăţii către beneficiarul finanţării.

Conform datelor ALB, piaţa de leasing imobiliar are o pondere de 5% din totalul pieţei, la jumătatea nivelului din 2007. Pe pieţele consacrate, leasingul imobiliar depăşeşte 30% din totalul finanţărilor.

Tensiuni de la taxa de poluare

Taxa de poluare este identificată de reprezentanţii pieţei de profil drept o altă cauză care afectează negativ evoluţia acestui sector financiar nebancar. Nu doar taxa aplicată maşinilor noi este un impediment, ci şi modul de calculare şi plată al acesteia.

Conform reglementărilor în vigoare din luna iulie, taxa de poluare este calculată şi reţinută de unităţile administraţiei fiscale ANAF. "Suntem puşi în imposibilitatea de a-i pune în posesie pe cumpărători într-un termen mai mic de două săptămâni. Astfel apar tensiuni între firme şi clienţi", afirmă Marian Niculescu, vicepreşedinte al BRD Sogelease.

Prin lege, termenul ar trebui să fie de cinci zile la care se mai adaugă două, una pentru primire şi alta pentru predarea dosarului. "90% din activitatea din piaţă este concentrată în Bucureşti.

Administraţiile financiare sunt practic sufocate de cele aproape 5.000 de dosare de achiziţii de maşini venite numai de la companiile de leasing", a subliniat Camelia-Cristina Gogan de la Credit Europe Leasing.

Cota maşinilor domină piaţa

Cea mai mare cotă de piaţă din operaţiunile de leasing continuă, din prima jumătate a anului, să o deţină autoturismele, dar creşte ponderea vehiculelor comerciale. Aceste două categorii acoperă 70% din totalul valorii finanţate. Leasingul de echipamente are o pondere de 25%.

În această perioadă au fost încheiate aproximativ 90.000 contracte, peste 90% dintre acestea de către membrii ALB. Se estimează că la sfârşitul acestu an piaţa de leasing se va apropia de 6 miliarde de euro faţă de aproape 5 miliarde anul trecut.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite