La vânzare, CFR Marfă va avea o „cameră a secretelor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce s-a fript cu Oltchimul, statul nu va mai acorda acces persoanelor fizice la privatizări. CFR Marfă va fi licitată după modelul BCR, în care datele nepublice ale companiei vor fi arătate doar investitorilor calificaţi.

Apariţia unui proiect de strategie pentru privatizarea CFR Marfă, în contextul în care consultantul Deloitte a propus direct lichidarea companiei, dar şi pe fondul scandalului Oltchim, a pus pe foc sindicatele din domeniul feroviar.

Reprezentanţii salariaţilor au cerut ieri, într-o dezbatere publică pe tema vânzării companiei, ca într-o primă fază statul să păstreze pachetul de control şi abia în faza a doua, după ce investitorul îşi va fi dovedit buna-credinţă, să poată obţine, cu prioritate, majoritatea sau chiar totalitatea acţiunilor.

În replică, oficialii Ministerului Transporturilor au precizat că statul va vinde chiar de la început pachetul de 100% deţinut la CFR Marfă, însă condiţiile de calificare a ofertanţilor vor fi mult mai drastice decât la Oltchim, astfel încât, cel puţin persoanele fizice să nu mai aibă acces la privatizare. Pe scurt, va fi organizată o cameră de date, în care situaţia CFR Marfă va fi prezentată doar investitorilor calificaţi, iar persoanele fizice nu vor mai putea candida în nume propriu.

Cu cine trebuie să se asocieze DD

Va putea Dan Diaconescu să participe şi la privatizarea CFR Marfă, aşa cum a anunţat în repetate rânduri? „Va putea în măsura în care se va asocia într-un consorţiu, care va putea demonstra ministerului că îndeplineşte criteriile de precalificare cu privire la experienţă, la capacităţi financiare, la capabilitate operaţională. Numai aşa", a declarat Cristina Militaru, şef  Serviciu Privatizare în cadrul Ministerului Transporturilor.

Ea a afirmat că va fi nevoie de o firmă din domeniu sau fonduri de investiţii care, la rândul lor, să fie asociate cu persoane juridice care pot îndeplini criteriile operaţionale, tehnice sau economice care urmează să fie înscrise în caietele de sarcini. „O persoană fizică, simplă, nu va putea participa în nume propriu la această privatizare", a spus Militaru.

Oficialii de la Transporturi au afirmat că în prezent este în lucru stabilirea valorii de piaţă a companiei. Privatizarea se va realiza utilizând acest indicator şi nu valoarea contabilă, care acum ar fi de aproximativ 300 de milioane de euro. Reamintim că în 2008, când CFR Marfă a mai fost propusă spre privatizare, suma vehiculată ca valoare de pornire a licitaţiei era de un miliard de euro.

Până de Crăciun, vânzarea va fi gata

Ministerul intenţionează să meargă cu strategia de privatizare a companiei în Guvern chiar în această săptămână, după care să se poată forma comisia de privatizare care să elaboreze dosarul de prezentare a companiei. Dosarul ar urma să fie finalizat la începutul lui octombrie, ţinta angajată de autorităţi faţă de FMI pentru finalizarea privatizării CFR Marfă fiind luna decembrie.

CFR Marfă are un capital social de 56 de milioane de euro, active din bilanţ de circa 300 de milioane de euro, datorii de 450 de milioane de euro şi înregistrează pierderi de 50 de milioane de euro pe an.

Potrivit oficialilor, mai mulţi investitori din Polonia şi Cehia şi-au exprimat deja intenţia de a prelua CFR Marfă şi este de aşteptat ca la privatizare să existe şi interesul unor transportatori români.

"O persoană fizică, simplă, nu va putea participa în nume propriu la această privatizare.''
Cristina Militaru şef Serviciu Privatizare  în cadrul MTI

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite