Kraft vrea să închidă fabrica bucureşteană Kandia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru a putea cumpăra producătorul de ciocolată Cadbury, americanii de la Kraft sunt obligaţi de Comisia Europeană (CE) să renunţe la unităţile din România şi din Polonia. Sindicatele nu acceptă propunerea CE şi ale companiei Kraft de a închide fabrica unde se produce „Rom“ şi „Laura“  şi ameninţă că vor boicota tranzacţia la Bruxelles.

Comisia Europeană şi-a dat acordul pentru preluarea Cadbury de către americanii de la Kraft Foods, cu condiţia ca producătorul britanic de ciocolată să renunţe la fabricile din România şi din Polonia, informează un comunicat al CE.

Cadbury deţine în România o fabrică de ciocolată în Bucureşti, după ce a cumpărat, în anul 2007, compania Kandia Excelent, în urma unei tranzacţii de aproximativ 100 de milioane de euro. La unitatea de producţie Kandia se fabrică brandurile Rom, Kandia, Măgura şi Laura.

„Anunţul Comisiei Europene privind aprobarea condiţionată nu schimbă cu nimic poziţia noastră. Consiliul nostru de Administraţie a respins oferta Kraft, considerând că subevaluează în mod fundamental compania şi perspectivele acesteia şi a recomandat acţionarilor să nu accepte această oferta.

Avem afaceri şi mărci importante în Polonia şi România şi suntem concentraţi în asigurarea unui start câştigător pentru 2010", au declarat, în exclusivitate pentru „Adevărul", reprezentanţii Cadbury.

În cazul în care Kraft Foods ar cumpăra compania Cadbury, americanii nu ar fi la prima închidere de fabrică din România. Kraft Foods a deţinut până în luna decembrie fabrica „Poiana" din Braşov, unde lucrau aproximativ 440 de angajaţi, pe care a închis-o fără prea multe explicaţii. În prezent, Kraft nu mai deţine în ţara noastră nicio fabrică,aceştia mutându-şi producţia în Bulgaria.

Contactaţi de „Adevărul", reprezentanţii Kraft nu au dorit să comenteze nimic despre tranzacţie şi planurile din ţara noastră.

Oamenii vor să iasă în stradă

Vestea anunţată ieri de Kraft şi de Comisia Europeană i-a indignat foarte tare pe reprezentanţii sindicatelor, care promit că se vor alia cu sindicaliştii din ţări precum Polonia sau Marea Britanie şi vor protesta la Bruxelles pentru a bloca tranzacţia.

„Suntem consternaţi. În primul rând, 700 de oameni riscă să rămână fără locuri de muncă dacă se va închide fabrica de pe Şoseaua Viilor din Bucureşti şi, în al doilea rând, industria internă a dulciurilor va fi distrusă", a declarat, pentru „Adevărul", Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA).

Acesta a adăugat că vor protesta şi în România, la intrarea din toate marile magazine alimentare şi vor împărţi oamenilor pliante în care îi vor ruga să nu mai cumpere niciun produs Kraft. „Cred ca americanii de la Kraft vor să plece cu capul spart din România. În pliante vom scrie că sunt croiţi să distrugă industria alimentară şi să dea oamenii afară", a completat şeful FSIA, amintind de închiderea fostei fabrici „Poiana" din Braşov.

Pe de altă parte, sindicaliştii britanici au anunţat încă de la sfârşitul anului trecut că vor boicota tranzacţia, în cazul în care americanii îşi vor propune să închidă vreo unitate de producţie din Regatul Unit. Teama englezilor se bazează pe faptul că gigantul Kraft a mai închis, în urmă cu patru ani, fabrica de ciocolată din York, transferând producţia în Europa de Est.

Se bat în cote de piaţă

Kraft Foods, deţinătorul brandurilor Poiana şi Milka, este liderul pieţei interne a ciocolatei, estimată la 300 de milioane de euro, având o cotă de 25,6%, potrivit Euromonitor. Din urmă vin Cadbury, care deţine 20% din valoarea pieţei interne, Supreme Grup (produce Primola) cu 11,3% şi Mars Inc. (7,6%). Cel mai bine vândut brand de ciocolată este Poiana (12,3%), urmat de Primola (8,6%), Milka (7,9%), Kandia (7,3%) şi Laura (6,6%), informează Euromonitor.

Un român mănâncă doar 1,9 kilograme de ciocolată pe an, un bulgar 2,9 kilograme, iar un elveţian, 9,8 kilograme.

Limită de zece zile

Analiştii consideră că oferta Kraft trebuie să crească la peste 12,8 dolari pe acţiune, pentru ca acţionarii Cadbury să accepte să vândă. Ieri, preţul era de 12,3 dolari pentru o acţiune Cadbury. Kraft are termenul-limită 17 ianuarie pentru a prezenta oferta finală de preluare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite