UPDATE Kraft va renunţa la fabricile Cadbury din România, condiţie impusă de UE. Cum comentaţi?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uniunea Europeană şi-a dat acordul pentru preluarea Cadbury de către americanii de la Kraft, cu condiţia ca producătorul britanic de ciocolată Cadbury să renunţe la fabricile din România şi Polonia, scriu Reuters şi publicaţia britanică The Economic Voice. În cazul în care Kraft ar cumpăra, la nivel mondial, compania Cadbury, nu ar fi prima dată când renunţă la o fabrică din România.

„Comisia Europeană a dat undă verde modului în care Cadbury va fi preluată de Kraft, respectiv printr-o ofertă publică, întrucât Comisia a concluzionat că tranzacţia nu va afecta competiţia pe piaţa europeană. Tranzacţia este condiţionată de renunţarea la fabricile de ciocolată ale Cadbury din Polonia şi România“, scrie The Economic Voice.

În replică, reprezentanţii Cadbury, contactaţi de „Adevărul“ spun că anunţul Comisiei Europene privind aprobarea condiţionată nu schimbă cu nimic poziţia noastră. „Consiliul nostru de Administraţie a respins  oferta Kraft, considerând că subevaluează în mod fundamental compania şi perspectivele acesteia şi a recomandat acţionarilor să nu accepte această oferta. Avem afaceri şi mărci importante în Polonia şi România şi suntem concentraţi în asigurarea unui start câştigător pentru 2010“, au declarat, reprezentanţii Cadbury.

Kraft este prezentă în mai mult de 150 de ţări, în domeniul alimentaţiei, în timp ce Cadbury este producător de ciocolată şi produse zaharoase.
Kraft are o prezenţă puternică în cea mai mare parte a Uniunii Europene, cu excepţia Marii Britanii şi Irlandei, unde preferinţele clienţilor sunt puternic axate pe brandurile tradiţionale britanice, Cadbury fiind lider de piaţă.

În Europa continentală, Cadbury este activă în principal pe piaţa din Franţa, Polonia, România şi Portugalia, prin branduri locale achiziţionate de Cadbury.

Probleme de competiţie

Cum prezenţa Kraft pe piaţa din Marea Britanie este mică, aceasta nu afectează competiţia cu Cadbury, ceea ce a dus Comisia Europeană la concluzia că nu există probleme reale privind competiţia pe această piaţă.

În schimb, comisarul european pentru Concurenţă, Neelie Kroes, a identificat probleme de competiţie pe pieţele din Polonia şi România, unde cota de piaţă cumulată a Cadbury şi Kraft este extrem de mare, în condiţiile în care cele două branduri sunt concurente, în special pe piaţa tabletelor de ciocolată.

După preluarea Kandia, Candury deţine o cotă de aproape 20% din piaţa internă a ciocolatei, iar Kraft este lider atât pe segmentul ciocolatei, cât şi pe cel al cafelei, deţinând o cotă de peste 25%, potrivit surselor din piaţa de profil.

Astfel că americanii de la Kraft şi-au luat angajamentul de a renunţa la fabricile Cadbury din România şi Polonia.

La rândul său, agenţia de presă Reuters relatează că Executivul european a aprobat tranzacţia cu condiţia ca Kraft să renunţe la afacerile cu ciocolată din România şi Polonia.

Articolele din presa internaţională citează un comunicat al Comisiei Europene pe aceată temă.

Kraft, obişnuit cu închiderea de fabrici româneşti

În cazul în care Kraft ar cumpăra, la nivel mondial, compania Cadbury, nu ar fi prima dată când renunţă la o fabrică din România. Kraft Food a deţinut până în luna decembrie fabrica Poiana din Braşov, pe care a închis-o fără prea multe explicaţii. În prezent, Kraft nu mai deţin în ţara noastră nicio unitate de producţie. Surse din piaţa de profil susţin că gigantul Kraft va muta producţia de la Braşov în Bulgaria.

Cadbury a intrat în România în anul 2007, după ce a cumpărat compania Kandia, producătorul brandurilor kandia, Rom, Laura şi Măgura şi care deţinea o fabrică de ciocolată în Bucureşti, pe Şoseaua Viilor Nr.15. La câteva luni de la preluare, Cadbury a închis unitatea de producţie şi a deschis alta nouă în apropiere, pe aceeaşi stradă.

În iulie 2007, Kandia-Excelent, acum Cadbury România, a decis să mute producţia din Şoseaua Viilor nr. 15 în cel de-al doilea punct de lucru, din Viilor nr. 20, unde se află în prezent, având ca principale obiective optimizarea, modernizarea şi maximizarea facilităţilor“, au declarat, la vremea respectivă reprezentanţii Cadbury. Aceştia au adăugat că, în prezent, Cadbury investeşte în unitatea sa de producţie din România, fiind una dintre cele mai moderne din Europa.

Piaţa internă a ciocolatei şi a produselor din ciocolată este estimată la aproximativ 300 de milioane de euro. În România, Cadbury concurează direct cu Kraft, care este lider de piaţă, deţinând brandurile Poiana şi Milka.

România se situează în Uniunea Europeană pe unul dintre ultimele patru locuri la consumul de ciocolată. Studiile de specialitate au arătat că românii au consumat anul trecut aproximativ 1,9 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, faţă de Elveţia, care este lider european, cu 11 kilograme pe cap de locuitor. De asemenea, ungurii consumă în medie anual patru kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, grecii - trei kilograme, în timp ce portughezii consumă ciocolată aproape la fel de puţin ca şi românii, respectiv 1,93 kilograme pe cap de locuitor, potrivit datelor primte de la producători.

Citeşte în ediţia de mâine a ziarului „Adevărul“ mai multe detalii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite