KazMunaiGaz a cumpărat două petroliere pentru transportul ţiţeiului în Marea Neagră, inclusiv la Petromidia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

KazMunaiGaz, compania kazahă de stat care deţine integral grupul Rompetrol, a cumpărat două petroliere cu o capacitate de 115.000 de tone fiecare pentru transportul ţiţeiului şi al produselor petroliere în Marea Neagră şi Marea Mediterană, a anunţat compania.

KazMunaiGaz a plătit 110 milioane de dolari pentru cele două nave petroliere.

Compania are în plan crearea unui coridor de transport al petrolului spre Europa, zonă unde consumul de energie este în creştere.

KazMunaiGaz deţine în acest moment 21 de vase, inclusiv opt petroliere. Compania şi-a planificat achiziţia a încă patru nave transportatoare de ţiţei în următorii ani.

Liantul energetic dintre Georgia şi România

O parte a ţiţeiului transportat cu aceste nave va ajunge la rafinăria Petromidia de la Năvodari, deţinută de Rompetrol, unde compania a construit un terminal petrolier cu o capacitate anuală de 24 de milioane de tone de ţiţei.

Totodată, KazMunaiGaz deţine un terminal petrolier în Georgia, în portul Batumi de la Marea Neagră.

Oficialii Rompetrol şi KazMunaiGaz şi-au exprimat în repetate rânduri interesul pentru continuarea proiectului conductei de petrol Constanţa-Trieste, pentru a putea transporta ţiţeiul kazah mai departe, spre Europa.

Proiectul bate pasul pe loc de mai mulţi ani, din cauza neînţelegerilor din părţi, adică România, Serbia şi Croaţia. Într-un final, s-a vorbit de realizarea unei conducte de la Constanţa la Pancevo (Serbia) şi de implicarea ruşilor de la Gazprom Neft în acest proiect.

Compania kazahă are nevoie de rute de transport al ţiţeiului, în condiţiile în care şi-a planificat majorarea producţiei în următorii ani, mai ales odată cu intrarea în exploatare în 2012 a zăcământului uriaş de la Kashagan.

Situat în Marea Caspică, zăcământul Kashagan este considerat cea mai mare descoperire de hidrocarburi din ultimii 30 de ani, având rezerve comerciale estimate între 9 şi 16 miliarde de barili de petrol.

Spre Turcia, via Năvodari

Totodată, Rompetrol şi-a planificat intrarea pe piaţa din Turcia.

De la 1 iulie 2012, rafinăria Petromidia va funcţiona la capacitate maximă, după finalizarea programului de modernizare, iar capacitatea de prelucrare va creşte de la patru la cinci milioane de tone pe an. Petromidia va fi atunci cea mai mare rafinărie din România, depăşind Petrobrazi, deţinută de Petrom.

Rompetrol va avea atunci un surplus de un milion de tone de carburanţi pe an şi şi-a propus să vândă jumătate din acest surplus pe piaţa din Turcia.

În Turcia există un deficit mare de produse petroliere, în special motorină şi gaz petrolier lichefiat, fiind importate circa opt milioane de tone de diesel pe an.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite