Japonia nu mai crede într-o nouă criză
0Pe fondul creşterii valorii indicilor economici, oficialii băncii centrale nipone au anunţat că riscul unei alte recesiuni, în viitorul apropiat, este nul. Exporturile Japoniei au crescut, în martie, pentru a patra lună consecutiv, semn că cererea de produse japoneze este din ce în ce mai mare, iar industria şi-a revenit.
Volumul mărfurilor japoneze vândute peste graniţă a crescut cu 43,5% în perioada martie 2009-martie 2010, comparativ cu intervalul martie 2008-martie 2009. Principalul partener comercial al ţării continuă să fie Asia, cu o creştere de 52,9%. Şi americanii au devenit tot mai interesaţi de cumpărarea de produse japoneze, astfel că exporturile în SUA au crescut cu 29,5%, iar în Europa cu 26, 7% , potrivit unei declaraţii recente a ministrului nipon al Economiei.
Procentul de creştere a exporturilor este foarte apropiat de valoarea estimată de reprezentanţii principalelor companii japoneze, intervievaţi de Bloomberg la finalul anului trecut, valoarea rezultată atunci fiind de 45,4%, cu doar 1,9% mai mare faţă de cea reală.
Optimism pentru viitor
Banca Naţională a Japoniei, a anunţat, săptămâna trecută, prin vocea guvernatorului său, Masaaki Shirakawa, că riscul unei alte recesiuni este „mai mult decât alungat". Mai mult, oficialul a precizat că rata dobânzii de referinţă se va menţine la nivelul de 0,1%, valoare practicată încă din decembrie 2008.
Cât priveşte rata şomajului, aceasta a atins, în februarie 2010, cel mai scăzut nivel într-un interval de 12 luni. De asemenea, încrederea consumatorilor japonezi îşi continuă trendul ascendent pe care îl urmează de doi ani.
Referitor la moneda naţională, aceasta continuă să se întărească în raport cu cea americană, ieri raportul fiind de 92,90 de yeni pentru un dolar, faţă de valoarea înregistrată marţi, de 93,02 de yeni pentru un dolar.
Principalii concurenţi: SUA şi China
„China a evoluat foarte mult din punct de vedere economic în ultima perioadă, iar SUA vin puternic din urmă, astfel că cele două economii vor reprezenta, în curând, forţe redutabile", arată Yoshiki Shinke, senior economist la Institutul Dai-Ichi Life Research din Tokyo.
Japonia este unul dintre principalii susţinători ai economiei asiatice, prin companiile sale, precum Mitsubishi Electric. „Vânzările în Asia au crescut considerabil în ultimul an, mai ales în China şi India, unde creşterea cererii pentru produsele noastre a fost de 40%", potrivit lui Kenichiro Yamanishi, preşedintele Mitsubishi Electric.
Previziuni pozitive
Ca rezultat al creşterii exporturilor şi a încrederii consumatorilor niponi, Fondul Monetar Internaţional a majorat prognoza de creştere economică a Japoniei pe 2010 de la 1,7%, cât era iniţial, la 1,9%.
Încasări tot mai mari
Excedentul comercial al Japoniei a ajuns, în martie, la 10,2 miliarde de dolari, în condiţiile în care importurile au crescut cu doar 20,7%, jumătate din procentul de creştere a exporturilor.