Investitorii şi-au fixat ţinta pe apele minerale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producătorul berii Tuborg, foştii acţionari ai Bere Azuga sau Jean Valvis sunt doar câţiva dintre cei care au investit, în ultima perioadă, zeci de milioane de euro în noi unităţi de producţie de apă. Vânzările de apă minerală din România sunt estimate, pentru 2010, la 300 de milioane de euro, însă în următorii ani se aşteaptă o creştere a acestora de până la trei ori.

Un român bea, în medie, 55 de litri de apă minerală (inclusiv apă plată) pe an, în timp ce alţi cetăţeni ai Uniunii Europene consumă anual aproximativ 150 de litri. Producătorii de profil se aşteaptă ca în următorii ani consumul să crească şi la noi şi să se apropie de media UE, în detrimentul vânzărilor de sucuri carbogazoase. Tocmai de aceea, mai mulţi investitori s-au gândit că acum este momentul să acţioneze şi să se orienteze spre producţia de apă minerală.

Cel mai nou investitor este United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producătorul berii Tuborg şi Carlsberg, care a lansat brandul de apă Bilbor, în urma unei investiţii de 10 milioane de euro. URBB a construit o fabrică de apă minerală unde lucrează 35 de angajaţi în localitatea Bilbor din judeţul Harghita. „Consumul de apă se va dubla în următorii ani şi va scădea cel de băuturi răcoritoare carbonatate", a declarat Shachar Shaine, preşedintele URBB.

Cu o singură linie de îmbuteliere, unitatea de producţie are o capacitate de 12.000 de sticle de doi litri pe oră. URBB, care vizează în următorii cinci ani o cotă de 10% din piaţa internă de profil, intenţionează să exporte 25% din producţia de la Bilbor în ţările din Golf.

Evian de România

Pe viitor, reprezentanţii URBB se gândesc să lanseze chiar şi o gamă de produse cosmetice bazată pe apă minerală Bilbor, aşa cum există şi cosmeticele Evian produse cu ajutorul faimoasei ape din Franţa, a anticipat Shachar Shaine.

Mai la nord, în Suceava, se va deschide în această vară o altă fabrică. Aici, omul de afaceri Jean Valvis - cel care a dezvoltat şi brandurile Dorna şi Dorna Apemin, pe care le-a vândut ulterior companiei Coca-Cola - va inaugura, în urma unei investiţii de 12,5 milioane de euro, o fabrică unde va produce Aqua Carpatica.

„Ne-am propus ca în doi ani să atingem o cotă de piaţă de aproximativ 5%, respectiv să producem anual 60-70 de milioane de litri. Am investit din nou în acest domeniu pentru că are potenţial de creştere", a declarat, recent, Valvis. El a adăugat că producţia va fi destinată atât pieţei interne, cât şi exportului.

Şi oamenii de afaceri de origine moldoveană Violeta şi Valerii Moraru, foştii actionari ai companiei Bere Azuga (cumpărată anul trecut de Ursus Breweries), vor să investească cinci milioane de euro într-o fabrică la Covasna, unde vor să producă brandul de apă Azuga.

Producătorii români domină vânzările

Principalii producători interni sunt Romaqua, producătorul Borsec, Dorna, European Drinks, Apemin Tuşnad, Bucovina, Perla Harghitei şi Biborţeni. În timp ce alţi investitori cu bani intră pe piaţă, mulţi dintre producătorii deja prezenţi taie cheltuielile la maximum. De exemplu, Coca-Cola a închis, anul trecut, fabrica din localitatea suceveană Floreni, mutând producţia la unitatea din Poiana Negri.

„Majoritatea are în vedere reducerea costurilor în această perioadă de criză pentru a păstra vânzările la un nivel bun. Consumul de apă minerală va creşte. În zece ani ar trebui să se dubleze. Pe de altă parte, pieţele mature au tendinţa să se polarizeze. Cel mare îl va cumpăra pe cel mic. Apar şi jucători noi, dar ritmul lor este mai mic în comparaţie cu alte pieţe", este de părere Mădălin Simion, brand managerul producătorului Biborţeni.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite