Investitii de 325 milioane de dolari pentru asigurarea calitatii serviciilor de alimentare cu energie electrica

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Electrica are ca obiect principal de activitate distributia si furnizarea energiei electrice, precum si exploatarea si dezvoltarea sistemelor de distributie, telecomunicatii si tehnologii informatice

Electrica are ca obiect principal de activitate distributia si furnizarea energiei electrice, precum si exploatarea si dezvoltarea sistemelor de distributie, telecomunicatii si tehnologii informatice in corelare cu sistemele de producere si transport, pe baza de licente acordate conform legii. Societatea desfasoara complementar si alte activitati conexe pentru sustinerea obiectului principal de activitate, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu statutul propriu. Electrica, prin filialele sale, raspunde de functionarea instalatiilor energetice proprii in conditii de calitate, siguranta, eficienta economica si protectie a mediului inconjurator. Portofoliul de clienti al companiei include in momentul de fata peste 8,5 milioane consumatori, din care circa 7,9 milioane sunt casnici. Din punct de vedere al consumului de energie electrica, marii consumatori industriali reprezinta 66% din total, consumatorii casnici 21%, restul de 13% fiind mici consumatori agenti economici. Economia de piata a impus trecerea de la conceptul de administrare a unui monopol natural la cel de eficienta economica in conditii concurentiale, tranzitie ce se desfasoara pe doua directii majore: pe de o parte, prin institutiile statului cu responsabilitati in domeniu, ce actioneaza in vederea crearii cadrului propice manifestarii concurentei in conditii de siguranta a SEN, iar, pe de alta parte, prin eforturile Electrica de reorganizare si eficientizare a activitatii proprii. O companie precum Electrica trebuie sa reactioneze la schimbarile pietei in zile si saptamani, in loc de ani. Capacitatea de a reactiona rapid si eficient presupune o structura flexibila, adaptabila necesitatilor pietei, descentralizarea deciziilor catre locul unde acestea produc efecte si reconsiderarea consumatorilor in calitatea acestora de beneficiari ai serviciilor oferite de Electrica. Astfel, in ultimii ani, Electrica a cunoscut un sustinut proces de restructurare, initiat si dezvoltat cu scopul adaptarii modului de organizare si desfasurare a activitatilor de distributie si furnizare la cerintele pietei de electricitate din Romania. Restructurarea companiei prezinta o serie de avantaje, precum: evidentierea clara a costurilor; definirea unui cadru organizatoric, care sa permita atragerea capitalului privat in sectorul distributiei si furnizarii energiei electrice; crearea posibilitatii reale de alegere a furnizorului si de negociere a conditiilor de contract pentru consumatori; armonizarea evolutiei Electrica cu tendintele si dezvoltarile structurale ale companiilor similare din Europa; realizarea unei protectii sociale a personalului, prin diversificarea gamei serviciilor oferite pe piata. Actuala structura a Electrica include urmatoarele entitati: opt filiale de distributie si furnizare a energiei electrice - FDFEE, societati comerciale detinute 100% de Electrica - Banat, Dobrogea, Muntenia Nord, Muntenia Sud, Oltenia, Moldova, Transilvania Nord, Transilvania Sud, precum si o divizie de intretinere si servicii energetice - DISE, constituita ca entitate fara personalitate juridica in cadrul Electrica , pentru prestarea de servicii de intretinere, reparatii, proiectare, constructii. Programele de dezvoltare ale societatii au fost prezentate de domnul Lucian Silviu Boghiu, directorul general al Electrica in cadrul conferintei "Energia - dezvoltarea durabila".
Evolutia Electrica intre 2000 si 2003
Perioada 2000-2003 a fost una de schimbari majore pentru ELECTRICA, datorita atingerii unui stadiu tehnic critic al instalatiilor, care au fost construite in marea lor majoritate intre anii 1960 si 1980, rezultand, in consecinta, o serie de probleme la nivelurile de tensiune de 0,4 - 110kV, generate de starea lor de uzura, calitatea si fiabilitatea redusa a echipamentelor si materialelor utilizate; modificarilor organizatorice ale societatii - cele ce au decurs prin desfiintarea CONEL in 2000 si deschiderii pietei de energie electrica, care au avut drept consecinta cresterea gradului de relationare dintre ELECTRICA, filiale si ceilalti actori: ANRE, OPCOM, Transelectrica, producatori, furnizori; aparitiei necesitatii alinierii la standardele internationale tehnice, de calitate si de mediu; datorita demararii procesului de privatizare a filialelor Electrica; realizarii pe plan mondial a unor importante progrese tehnice, prin adoptarea unor solutii tehnologice noi, atat in domeniul energetic, cat si in cel informatic si al comunicatiilor.
Investitiile 2000-2003
Investitiile Electrica s-au axat pe mentinerea in functiune si modernizare a distributiei, utilizand echipamente, tehnici si tehnologii cu performante superioare, in paralel cu procesul de realizare a unei infrastructuri de comunicatii si informatica, care sa raspunda nevoilor de management actuale. Au fost puse in functiune statiile de 110 kV de la Lugoj, Busteni, Porolissum, Zalau, Butimanu, Dumbravita-Timisoara, PAL Stupini, zona libera Curtici, precum si LEA 110 kV a CHE Cornetu si Baia Sprie. Se afla in executie: Statiile 110 kV de la Noua - Brasov, Tecuci, Comanesti, Timpuri Noi - Bucuresti, Cluj Centru, Cluj Stadion, Tulcea, Barabant - Alba, Borsec si Bucuresti - Centru. Totodata, in domeniul electrificarii, in perioada 2000 - 2003, au fost racordate la retelele electrice un numar de 29.623 gospodarii. Paralel cu executia statiilor, Electrica a demarat si o serie de proiecte majore din categoria automatizari, telecomunicatii, informatica de proces: ˇ Sistemul integrat SAP - Sistemul integrat de management si gestiune SAP R / 3 se afla in diferite stadii de implementare in Filialele si Sucursalele de Furnizare si Distributie a Energiei Electrice, precum si in Sucursalele si Agentiile de intretinere si Servicii Energetice. in prezent, sistemul se foloseste in mod exclusiv in regiunile Transilvania Nord, Muntenia Nord si Sediul Central. Scopul implementarii SAP R / 3 este asigurarea unui suport de decizie operational cu informatii corecte in timp real, in vederea cresterii eficientei activitatilor, prin urmarirea si incercarea de reducere a costurilor specifice si optimizarea proceselor economice si energetice. * Sistemul de Automatizare a Distributiei. Pentru izolarea selectiva a defectelor, s-a initiat integrarea intr-un sistem unitar a recloserelor si a separatoarelor telecomandate, a echipamentelor secundare si a infrastructurii de comunicatii necesare. SAD asigura cresterea fiabilitatii sistemului de distributie si a capacitatii de decizie, cu efect de reducere a timpilor de realimentare. * Sistemul Informatic Integrat National, bazat pe tehnologii SAP, IBM, MICROSOFT si ESRI (pentru eficientizarea activitatilor si urmarirea acestora in timp real). * Retea radio trunking, o retea privata ce asigura: comunicatiile de voce cu punctele fixe si echipele mobile de interventie pentru fiecare sucursala de distributie; transmisii de date de la si catre radiotelefoane mobile si fixe; comanda separatoarelor de medie tensiune. In Electrica, exista aplicatii Call Center si sisteme moderne de plata - card POS, ATM; preplata; Easy Payments; Internet pentru clienti.
Managementul calitatii si mediului
Implementarea Sistemului de management al calitatii, urmata de certificarea acestuia, s-a concretizat in luna iunie 2003 prin inmanarea oficiala a certificatelor SRAC si IQNet pentru Filialele de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice si Sucursalele de intretinere si Servicii Energetice din subordinea Electrica. ELECTRICA este in prezent cea mai mare societate comerciala din Romania, care a obtinut certificarea Sistemului de management al calitatii conform cerintelor standardului SR EN ISO 9001:2001. Filiala Moldova a obtinut certificarea Sistemului de management al mediului. A fost externalizata activitatea de citire - incasare, actiune care a condus la reducerea personalului cu circa 2.400 salariati. De asemenea, s-au externalizat MHC-urile, care au trecut in patrimoniul SC Hidroelectrica SA. Astfel, in perioada 2000 - 2003, numarul angajatilor a scazut cu aproape 4.000 de oameni.
Premisele 2004-2007
In perioada 2004-2007 se va actiona prioritar in directiile continuarii investitiilor in infrastructura, finalizarii programului de electrificari, incheierii procesului de privatizare si functionarii intr-un sistem integrat de management calitate-mediu. in vederea solutionarii problemei finantarii lucrarilor de electrificare, ELECTRICA a fost autorizata sa contracteze un imprumut de 200 milioane dolari sau echivalent, pentru finantarea lucrarilor de racordare la retea a gospodariilor neelectrificate, pana in anul 2007. Electrica va asigura executarea lucrarilor de alimentare cu energie electrica in valoare de circa 12 milioane dolari, din creditul sindicalizat, pentru: MICHELIN-Zalau, INA SCHAEFFLER-Brasov, RULMENTI-Sibiu, SAINT GOBAIN-Calarasi, CONTINENTAL-Sibiu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite