Internetul, viitorul muzicii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Artiştii români se alătură trendului internaţional şi încep să-şi lanseze noile melodii şi albume online. Trupe ca Vama şi Desperado au ales deja să se apropie de publicul lor

Artiştii români se alătură trendului internaţional şi încep să-şi lanseze noile melodii şi albume online.

Trupe ca Vama şi Desperado au ales deja să se apropie de publicul lor prin intermediul internetului. Lansările online sunt, de altfel, şi o modalitate de a combate pirateria, duşmanul industriei muzicale.

Deşi exemplele de trupe româneşti nu sunt numeroase, oamenii din industrie mărturisesc că este vorba doar de o chestiune de timp.

Pe plan internaţional, situaţia lansărilor a avansat atât de mult, încât uneori ascultătorul are libertatea de a stabili singur preţul albumului.

Modelul "plăteşti cât vrei" pentru un album, promovat de formaţia Radiohead", reprezintă începutul unei noi abordări a muzicii.

Industria muzicală se mută pe internet. Artiştii români încearcă să ţină pasul cu tendinţele internaţionale, dar şi cu publicul

Multe trupe româneşti aleg să-şi lanseze noile albume online. Pirateria, care afectează vânzările, problema micşorării distribuţiei de CD-uri sunt câteva dintre motive.

Trupa Vama a ales să le uşureze munca fanilor şi să se apropie de ei prin intermediul internetului. Albumul acestora, care poartă numele formaţiei, se poate descărca printr-un SMS de 4 euro.

"Internetul este un mediu pe care nu-l mai putem ignora, chiar dacă ne place sau nu. Publicul nostru se află foarte mult online, era important să venim în întâmpinarea lui şi să ne aflăm situaţia pe piaţă", explică Tudor Chirilă.

Cei de 16-20 de ani reprezintă un public mult mai deschis la această metodă, spune el. "Noi am luat decizia asta, care a venit în timp, odată cu implicarea mea în anumite proiecte online, dezvoltarea blogului meu.

Nu trebuie negată puterea internetului, de vreme ce, oricum, suntem obligaţi să trăim cu el. Este direcţia viitorului, de la albume până la videoclipuri, lucruri pe care noi le facem deja.

Principiul nostru este ca muzica noastră să ajungă la cât mai mulţi. Nu este un compromis sau ceva care să ne repugne. E un lucru bun, atâta vreme cât faci muzică, o faci pentru publicul tău", adaugă Tudor Chirilă.

Foarte puţine albume online

Diana Singer, Marketing Manager la Cat Music/Media Services, subliniază avantajele lansărilor online.

"Toată lumea poate avea acces instant la albumul respectiv şi online poţi vedea statisticile de vânzări în timp real. Un alt avantaj este preţul, mai mic decât la raft, în magazine", spune Diana Singer. Ea este de părere că lansările online nu afectează vânzările.

"Pirateria afectează vânzările de albume sau de piese. Dau cel mai recent exemplu: în timp ce o piesă avea 2.000 de downloaduri ilegale, cele legale nu depăşeau cifra trei".

Diana Singer spune că deocamdată se lansează foarte puţine albume online.

"În viitor, albumele se vor vinde doar online şi vor apărea în acest mediu pentru prima oară, din cauză că distribuţia de CD-uri se "subţiază" pe zi ce trece din cauza slabelor vânzări şi a pirateriei, tendinţă ce se manifestă în toată lumea", adaugă ea.

La Cat Music, după lansarea propriu-zisă a albumului "Iubire" al formaţiei 3Sud-Est, a urmat şi o lansare online.

"Avem obiceiul să mai facem lansări de videoclipuri pe diferite site-uri. Este cazul Chicanos - "Maleya", David DeeJay - "Sexy Thing". Toate aceste videoclipuri s-au bucurat de foarte multe vizualizări".

Ne bucurăm că suntem prima trupă care a făcut o lansare prin SMS
Tudor Chirilă,
solist Vama

Muzică făcută cu sufletul

Dana Nălbaru (foto) a lansat online albumul "Parfum". Pe blogul personal, cântăreaţa explică de ce a luat decizia de a se lansa pe internet: "Acum aproape un an am reziliat contractul cu casa de discuri.

Atunci când am decis să lansez acest album, mi s-a spus că nu se va vinde, că nu poate fi susţinut, că nu e comercial.

Am decis să nu câştig niciun ban de pe urma acestor piese muncite, plătite, simţite, pentru că am vrut ca ele să ajungă în cea mai simplă formă la voi".

Trupa Desperado crede în internet

O altă trupă care a decis să se promoveze singură, cu ajutorul internetului, este formaţia Desperado. "Casele de discuri nu mai au capacitatea să lanseze discuri şi trupe din cauza pirateriei; încercăm să ne facem internetul, dintr-un duşman al drepturilor de autor într-un prieten", spune Sandy Deac, solistul trupei Desperado.

Acesta spune că au avut oportunitatea să fie promovaţi de casa de discuri, dar au decis să se promoveze singuri. Solistul Desperado îi sfătuieşte şi pe ceilalţi muzicieni să facă acelaşi lucru, pentru că, dacă ceva merge greşit, atunci se va şti cine e vinovat pentru eşec. În plus, spune Deac, publicul target al formaţiei Desperado e pe internet.

"Online ai feedback de la public, te ajută să faci lucrurile mai bune, deja ştim ce să facem şi ce să nu pentru următorul album. Nu am fost forţaţi să facem asta, am fi ales oricând această variantă".

Eliminarea pirateriei, unul dintre motivele lansărilor online

Pe plan internaţional, lansările online nu mai reprezintă o noutate. Fie că se promoveaza singuri, fie că o fac cu ajutorul caselor de discuri, artiştii internaţionali acordă mediului online o foarte mare importanţă.

Plăteşti cât vrei pentru un album

Radiohead este trupa care, în 2007, a şocat prin experimentul pe care l-a făcut cu lansarea albumului "In Rainbows". Pe sistemul "plăteşti cât vrei", formaţia şi-a lansat albumul în formă digitală pe site-ul propriu. Ascultătorii aveau libertatea de a hotărî preţul pornind de la un penny.

Rezultatele au fost pe măsură. Thom Yorke, solistul Radiohead, declara într-un interviu în "Wired Magazine" că trupa a câştigat mai mulţi bani din vânzările online ale acestui album decât din toate celelalte şase albume ale lor, lansate tot online. Nici ei nu se aşteptau la un asemenea succes. "Dar nu despre asta este vorba în definitiv", declara solistul.

"Ne-a eliberat, a fost foarte bine. Nu am vrut să insinuăm că muzica nu valorează nimic. A fost exact opusul. Şi lumea a luat-o cum trebuia. Asta, pentru că au încredere în ceea ce facem. Nu trebuie să fie un model pentru nimeni altcineva. A fost un răspuns la o situaţie.

Nu mai aveam contract, aveam propriul studio, un server nou. Ce era să facem? Era lucrul cel mai evident. A mers pentru noi, pentru că suntem cine suntem. Am trecut deja prin industria asta", adaugă Thom Yorke, solistul Radiohead. După modelul lor, trupe de dincolo de ocean cum ar fi Korn au continuat tradiţia şi şi-au lansat piese sau albume online.

Avantajele lansărilor online

În mod paradoxal, expunerea directă pe internet a melodiilor şi a albumelor noi constituie o modalitate de stopare a pirateriei. Metallica a câştigat procesul cu Napster, gigantul descărcărilor ilegale, iar pe 12 septembrie trupa îşi lansează ultimul album şi în variantă digitală.

Cele mai importante avantaje ale lansărilor online sunt eliminarea costurilor de producţie şi uşurarea procesului achiziţionării. Astfel, iubitorii muzicii pot descărca melodiile lor preferate, de acasă, fără a le pirata.

Nu mai aveam contract, aveam propriul studio,un server nou.Ce era să facem?
Thom Yorke,
solistul Radiohead

Oasis exclud lansarea online

Noul album "Dig Out Your Soul" al formaţiei Oasis nu va fi lansat online. Noel Gallagher (foto), chitaristul trupei britanice, explică de ce au exclus această variantă.

"Noi nu vom proceda aşa. Nu am petrecut un an întreg în cel mai scump studio din Anglia, în care am lucrat cu cel mai scump producător american şi cel mai costisitor grafician din Londra, ca apoi să dăm albumul pur şi simplu", a spus Gallagher.

Cât despre iniţiativa celor de la Radiohead, acesta spune: "Cred că a fost o idee bună... de marketing. Au oferit, într-adevăr, albumul gratis, dar şi-au făcut publicitate folosindu-se de imaginea de outsideri", crede Gallagher.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite