Înţelegerea amiabilă scapă şoferii de amenzi
0Noul proiect de lege elimină după 1 ianuarie 2008 drumurile la poliţie şi creşte costurile societăţilor de asigurări Înţelegerile mediate de asigurători în cazul accidentelor
Noul proiect de lege elimină după 1 ianuarie 2008 drumurile la poliţie şi creşte costurile societăţilor de asigurări
Înţelegerile mediate de asigurători în cazul accidentelor uşoare de circulaţie nu vor putea fi încheiate fără ajutorul poliţiei decât după 1 ianuarie 2008. Noutăţile legislative prevăd dispariţia amenzilor, înţelegeri între asigurători pentru emiterea formularelor şi analiza faptelor. În sarcina CSA revine emiterea malus bonus.
Constatul amiabil va putea fi aplicat începând cu, cel mai târziu, 1 ianuarie 2008, a anunţat de curând Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). În acelaşi timp, autorităţile din România trebuie să obţină aprobarea de utilizare a drepturilor de autor pentru formularul de constat amiabil utilizat de Comite Europeen des Assurances (CEA).
Statutul de ţară membră a Uniunii Europene stimulează România să adopte o serie de bune practici prin compararea cu alte experienţe europene. Numărul de vehicule intrate în circulaţie a înregistrat o creştere spectaculoasă în ultimii ani, situaţie ce a favorizat înmulţirea numărului de accidente. Din totalul acestora, ponderea cea mai mare revine accidentelor soldate exclusiv cu pagube materiale, potrivit unui proiect de politici publice prezentat de Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI). Statisticile arată că, în anul 2005, numărul total al accidentelor rutiere soldate exclusiv cu pagube materiale a fost de 285.843, iar în anul 2006, de 342.194.
Cine pierde şi cine câştigă în noua variantă legislativă?
Poliţia spune că nu pierde banii din amenzi, deoarece aceştia se duceau la bugetele locale. După aplicarea noilor prevederi, când nu va mai fi nevoie de agenţi la birourile de constatări, aceştia vor fi redistribuiţi în trafic, unde vor putea aplica amenzi. Practic, vigilenţa organelor de poliţie va creşte şi, tot ca o noutate a legii, aceştia vor putea încasa contravaloarea amenzii, eliminând drumurile şoferilor. Proiectul MAI mai precizează că introducerea constatării amiabile a accidentelor uşoare înseamnă costuri zero pentru MAI, cheltuielile necesare sistemului fiind transferate societăţilor de asigurări. În viziunea MAI, simplificarea procedurii de gestionare a accidentelor uşoare se poate face prin reunirea într-un singur amplasament a Poliţiei Rutiere şi a a societăţilor de asigurări, prin încheierea de parteneriate între asigurători şi Poliţia Rutieră. Costurile unui asemenea centru, cu suprafaţă estimată de 200 - 300 metri pătraţi, s-ar ridica la aproximativ 400.000 euro plus cheltuieli de întreţinere, sume care ar urma să fie investite de societăţile de asigurări.
Costurile, în curtea asigurătorilor
Constatul amiabil al accidentelor rutiere uşoare presupune faptul că şoferii implicaţi în accidente uşoare rezolvă problemele legate de daune prin înţelegere reciprocă şi cu ajutorul societăţilor de asigurări unde deţin poliţe.
Pentru acestea, deşi erau implicate şi până acum în elaborarea dosarelor în urma accidentelor, vor creşte costurile cu trainingul angajaţilor, care vor trebui să fie abilitaţi să "judece" cazurile prezentate, cu formularele de constatare, care se înmulţesc cu această ocazie. Dar, ca o părere unanimă a asigurătorilor, introducerea sistemului bonus-malus este o necesitate. "Dacă ai avut daune, vei avea malus (adică sancţiuni de minim 25% - exemplu), dacă nu ai avut, atunci ai bonus (tot 25%)", explică Ion Moise, şef serviciu lichidări daune auto la Generali Asigurări. La încheierea unei poliţe CASCO exista sistemul bonus-malus, dar la RCA nu există şi de aceea este nevoie de elaborarea unor norme de către CSA, dar care nu ar putea fi valabile decât în 2008. Deocamdată este imposibilă aplicarea sistemului bonus-malus şi datorită inexistenţei unei baze de date comune a asigurătorilor privind accidentele. Pentru a dimensiona munca ce îi aşteaptă pe asigurători este bine de ştiut că timpul mediu de rezolvare a unui accident de circulaţie, prin întocmirea unui proces-verbal de constatare, este de aproximativ 40-50 de minute, timpul mediu de soluţionare a unui accident de circulaţie ce implică numai eliberarea unei autorizaţii de reparaţii este de circa 20 minute, după cum arată statisticile Poliţiei Rutiere. La nivelul municipiului Bucureşti, unde are loc, statistic, cel mai mare număr de accidente rutiere, 81 de agenţi constatatori au rezolvat anul trecut un număr de 71.737 de accidente uşoare.
Beneficiile noii variante legislative sunt, pentru cetăţeni, faptul că atât costurile legate de deplasarea la diferite instituţii, cât şi de timp se reduc substanţial. Pentru societăţile de asigurări dispuse la o astfel de investiţie se creează premisele fidelizării clientelei şi la extinderea portofoliului de poliţe auto al asigurătorului.
Constatul amiabil - în cifre, pe Bucureşti
- La nivelul anului 2006, Poliţia Rutieră a încheiat 36.360 de procese-verbale şi 54.523 de autorizaţii de reparaţie, din care aproximativ 45.000 pentru asigurarea CASCO.
- S-au întocmit 71.055 de procese-verbale şi s-au eliberat 121.000 de autorizaţtii de reparaţii, costul estimativ al acestora fiind de 38.400 lei.
- 191.000 de procese-verbale personale completate de către conducătorii auto în valoare de aproximativ 19.100 lei.
- În vederea întocmirii dosarelor pentru despăgubire, Poliţia Rutieră a primit 5.000 de solicitări de copii ale documentelor de constatare a evenimentelor rutiere de la societăţile de asigurări; în noua variantă legislativă, societăţile ar putea furniza poliţiei aceste copii.