Titov Buzescu, vicepreşedinte Rompetrol: „Infrastructura proastă scumpeşte benzina“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dincolo de preţul ţiţeiului şi de taxele mari, un alt factor care majorează tarifele la pompă este starea proastă a drumurilor din România şi lipsa unei infrastructuri petroliere, susţine Titov Buzescu, vicepreşedinte Rompetrol, într-un interviu acordat ziarului "Adevărul". Îngheţarea preţului la pompă nu este o soluţie, deoarece cotaţia petrolului şi cursul de schimb ar putea rămâne la acelaşi nivel pe perioada cât s-ar a

Preţul carburanţilor în benzinăriile din România a atins în ultima perioadă niveluri-record, doborând pragul psihologic de şase lei pe litru, după ce cotaţiile petroliere s-au dus şi ele la maximul ultimilor doi ani şi jumătate. Acest lucru a antrenat un val de nemulţumiri în rândul opiniei publice, culminând cu proteste în benzinării.

Citiţi şi: Cum ar putea Guvernul să ieftinească benzina

În condiţiile în care piaţa carburanţilor este liberalizată, iar Guvernul a exclus reducerea taxelor, care reprezintă 50% din preţul final, autorităţile analizează cât de oportună ar fi îngheţarea tarifelor de la pompă. Însă Guvernul nu s-a consultat până acum cu jucătorii de pe această piaţă, pentru a analiza efectele unei astfel de măsuri, a declarat Titov Buzescu, vicepreşedinte pentru divizia de retail a grupului Rompetrol.

„Niciodată nu s-a iniţiat o discuţie transparentă între toţi cei care ar putea sta în jurul mesei şi ar putea face ceva. Am auzit comentarii, probabilităţi, vizavi de îngheţarea preţului la pompă pe o anumită perioadă de timp. Problema este că o astfel de măsură tratează efectul, dar în niciun caz cauza", a punctat Buzescu.

Preţul, stabilit de cerere şi ofertă

El a arătat că o astfel de măsură ar putea fi un nonsens, întrucât, pe perioada când s-ar putea decide îngheţarea tarifelor la pompă, preţul petrolului şi cursul valutar ar putea rămâne la acelaşi nivel, iar petroliştii oricum nu ar scumpi carburanţii.

„Orice se poate limita pe o perioadă de timp, cu consecinţele care există, dar nu trebuie să uităm că suntem totuşi într-o piaţă liberă şi singura balanţă a unei economii de piaţă o fac cererea şi oferta. Nu cred că ne mai putem întoarce la o economie planificată, la a gândi preţuri. Atunci ar trebui să reînfiinţăm Comitetul de Stat al Planificării sau Ministerul Aprovizionării şi Gospodăririi Fondurilor Fixe", spune Buzescu.

Oficialul Rompetrol a mai arătat că, dincolo de cotaţia petrolului, variaţia cursului de schimb, accizele şi TVA, preţul este afectat şi de faptul că infrastructura din România este extrem de proastă. Acest lucru creşte costurile companiilor petroliere, care, în final, sunt transferate tot în tarifele de la pompă. „Un tren care pleacă din Petromidia să livreze marfă la un depozit în ţară ajunge în cinci-şase zile. Trimitem un camion din Mogoşoaia să ducă benzină pe centură în Voluntari, îi trebuie mai mult de o jumătate de zi", a exemplificat Buzescu.

„Dacă vă uitaţi la modelul spaniol, toate rafinăriile, indiferent de proprietar şi de operator, sunt interconectate prin sisteme de conducte. Mai mult, există un operator independent care are un sistem de depozite şi pe care îl foloseşte toată lumea în comun", a continuat el. 

Consumul rămâne scăzut

Potrivit oficialului Rompetrol, consumul de carburanţi a continuat să scadă şi în primele patru luni ale acestui an cu 3-4%, după un recul de 10% anul trecut, din cauza reducerii puterii de cumpărare. „Pentru finalul anului, optimiştii văd un volum foarte aproape de cel de anul trecut. Cei mai puţin optimişti se aşteaptă la scăderi de 4-5%. Probabil că sfârşitul anului ne va găsi în această plajă", a mai spus Buzescu. În ceea ce priveşte preţul barilului de petrol, Rompetrol estimează un nivel de 105-110 dolari la finele anului.

„Creşterea consumului nu trebuie făcută prin a face oamenii să consume mai mult, ci a face cât mai mulţi să consume. Spre exemplu, în Spania se luase o măsură provizorie, din cauza crizei petroliere, de a se reduce viteza maximă admisibilă la 110 kilometri pe oră, pentru a se reduce consumul. Deci nu este vorba de a încuraja consumul de dragul consumului, ci a face o marfă accesibilă multora", a mai arătat Buzescu.

Toate pânzele sus la Petromidia

Rafinăria Petromidia, din grupul Rompetrol, este în plin proces de modernizare, care se va finaliza în acest an. Din 2012, rafinăria va prelucra cinci milioane de tone de ţiţei, cu 25% mai mult. Din 2002 până în prezent, Rompetrol a investit la Petromidia peste un miliard de dolari, iar pentru 2011 sunt estimate investiţii de peste 200 de milioane de dolari.

La vânătoare de noi pieţe

Rompetrol deţine în prezent benzinării în şase ţări - România, Franţa, Bulgaria, Georgia, Republica Moldova şi Spania. Întrebat care dintre aceste pieţe este cea mai promiţătoare, Buzescu a indicat România, unde grupul a făcut şi cele mai mari investiţii. Compania şi-a propus deschiderea a cinci-şase benzinării pe an pe piaţa locală. Alte 10-12 staţii Rompetrol în franciză vor apărea până la finele anului, urmând ca ritmul de creştere a staţiilor noi în acest sistem să se dubleze din 2012. Rompetrol deţine în România o reţea de peste 450 de benzinării, adică circa 25% din piaţă.

„Momentan, perla coroanei este România. În sudul Franţei şi în Spania este o poziţie mai mult strategică, acolo cumpărăm de pe piaţa liberă şi vindem. Nu ducem produse finite din rafinăria Petromidia. În viitor, această zonă poate juca un rol strategic, poate fi a doua Românie, dacă vom putea prelua o capacitate de rafinare în Italia, Franţa, Spania, în bazinul Mării Mediterane".

Piaţa carburanţilor din Franţa a crescut cu câteva procente în fiecare an de la începutul crizei şi se ridică la circa 65 de milioane de tone anual. Spre comparaţie, în România consumul este de circa cinci milioane de tone.

Cum va arăta grupul Rompetrol peste trei-cinci ani? „Rafinăria va fi modernizată, vom avea o prezenţă mult mai solidă pe pieţele pe care operăm acum în bazinul Mării Negre şi sunt convins că până atunci ne veţi mai găsi în cel puţin una nouă", a precizat oficialul companiei. Buzescu a refuzat să indice deocamdată ţările unde vor apărea noi benzinării Rompetrol, afirmând însă că a analizat două oportunităţi de la începutul anului până acum.

Grupul Rompetrol este deţinut integral de compania kazahă de stat KazMunaiGaz, care a investit aici, din 2007 până în prezent, circa două miliarde de dolari.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite