Inflaţia primului trimestru nimereşte ţinta pe 2006

0
Publicat:
Ultima actualizare:

martie 2005, indicele preţurilor de consum a crescut cu 8,41%. Asta înseamnă o rată anuală în scădere cu 2,9 procente (în martie 2005, faţă de martie 2004, inflaţia a fost 8,7%).Dacă

martie 2005, indicele preţurilor de consum a crescut cu 8,41%. Asta înseamnă o rată anuală în scădere cu 2,9 procente (în martie 2005, faţă de martie 2004, inflaţia a fost 8,7%).
Dacă preţurile de consum ar creşte în 2006 în acelaşi ritm cu cel din primul trimestru, ţinta de inflaţie stabilită de Banca Naţională de 6,5% ar fi perfect realizabilă.

Alimentele s-au scumpit cel mai mult
În luna martie, principala contribuţie la creşterea preţurilor au avut-o mărfurile alimentare, care s-au scumpit cu 0,17 puncte procentuale, urmate de grupa mărfurilor nealimentare, a căror contribuţie a fost de 0,05%. Serviciile au avut o influenţă negativă asupra ratei inflaţiei pe total de -0,01 puncte procentuale. Produsele alimentare au înregistrat creşteri ale preţurilor de consum peste nivelul mediu din luna martie al inflaţiei de 0,21%, la următoarele grupe: zahăr (12,4%), legume şi conserve (1,6%), brânză (1,3%) şi fructe proaspete (1,0%). Tendinţa de creştere a preţurilor a fost estompată de deprecieri la produsele de morărit (-0,4%), ulei şi grăsimi (-0,6%).Potrivit INS, dinamica preţurilor înregistrată pe total mărfuri nealimentare s-a datorat în principal creşterii cu 1,0% a preţurilor la cărţi, ziare, reviste şi a celor la ţigări cu 0,7%. Iar evoluţia serviciilor a fost influenţată, în principal, de cursul de schimb, care a determinat o scădere a tarifelor la telefonie cu 1,2%.

Autorităţile calculează şI altfel de inflaţie
Începând cu acest an, INS a calculat un set de indicatori ai inflaţiei, excluzând anumite componente din indicele general al preţurilor de consum. Este vorba de acele grupe de produse ale căror preţuri sunt influenţate de politicile guvernamentale sau de factorii specifici sectorului. De exemplu, preţurile legumelor, fructelor şi ouălor determinate în principal de sezonalitate şi de condiţiile meteo, cele la combustibili pot fi influenţate de evoluţia pieţei petrolului, iar la băuturile alcoolice şi tutun modificarea accizelor poate determina evoluţii imprevizibile. De asemenea, mai există şi categoria produselor al căror preţ este reglementat de stat, ca şi serviciile ale căror preţuri au fost stabilite de producători, cu aprobarea unei instituţii guvernamentale. În tabelul alăturat este prezentată evoluţia acestor subindici ai preţurilor de consum.

Indicator Martie 2006 faţă de februarie 2006
Inflaţia generală 0,21%
Inflaţia exclusiv băuturi alcoolice şi tutun 0,18%
Inflaţia exclusiv combustibil 0,24%
Inflaţia exclusiv produsele ale căror preţuri sunt reglementate 0,30%

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite