Industria auto îşi concentrează producţia în Europa de Est
0Producătorul de maşini sport TVR, unul dintre puţinii fabricanţi independenţi de maşini din Marea Britanie, va stopa producţia la uzina din Blackpool. Cel puţin 260 de angajaţi îşi vor
Producătorul de maşini sport TVR, unul dintre puţinii fabricanţi independenţi de maşini din Marea Britanie, va stopa producţia la uzina din Blackpool. Cel puţin 260 de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă, arată BBC.
Compania, care a fost cumpărată în 2004 de Nikolai Smolensky, fiul bancherului rus Alexander Smolensky, a anunţat, ieri, că maşinile TVR vor continua să fie produse în Europa, cu motoare din Marea Britanie. Vestea vine ca o grea lovitură pentru industria producătoare de maşini din regat. Nu mai departe de săptămâna trecută, Peugeot a anunţat că va închide uzina Ryton, de la Coventry, pe 1 ianuarie 2007, cu şase luni mai devreme decât se anunţase iniţial.Sindicatele şi ministerele britanice au explicat decizia Peugeot ca o măsură necesară pentru producătorul auto francez, care se confruntă cu pierderi.
A preferat astfel să închidă o uzină din Marea Britanie în loc să închidă una din Franţa, protejând locurile de muncă ale francezilor, arată "The Times". Dar adevărul este altul, mai notează ziariştii britanici. Cei 2.300 de muncitori de la Ryton au fost sacrificaţi în goana industriei de maşini de a-şi muta fabricile în Europa Centrală şi de Est. Noul Peugeot 207 iese acum de pe liniile de producţie din Trnava, Slovacia, unde producătorul francez profită de forţa de muncă plătită mult mai ieftin decât în vestul Europei. Acum, în Cehia, Slovacia şi ţările din jurul lor, se produc atâtea maşini încât zona a început să fie numită Noul Detroit, amintind astfel de perioada de la începutul secolului 20, când producătorii americani şi furnizorii acestora s-au concentrat în statul american Michigan. ţările de după fosta Cortină de Fier nu sunt însă o atracţie numai pentru producătorii vest-europeni. Ca şi japonezii înaintea lor, producătorii sud-coreenii sunt dornici să construiască tot acolo unde şi vând maşini, evitând astfel taxele şi costurile transportului de pe un continent pe altul. Coreea de Sud este oricum o piaţa bună pentru producţia ieftină şi, totuşi, să produci maşini în estul Europei este chiar mai ieftin, arată "Times". şeful diviziei internaţionale a Kia spune că salariile la uzina lor din Zilina, în Slovacia, sunt de cinci ori mai mici decât ale coreenilor. Componentele sunt într-adevăr mai scumpe, dar baza furnizorilor locali se extinde, iar Kia va beneficia de planurile companiei-mamă, Hyundai. În 2008, Hyundai va deschide o fabrică la Nosovice, în Cehia, la doar 32 de kilometri de Zilina, din Slovacia.Guvernele vest-europene susţin că producătorii de maşini au beneficiat de granturi foarte favorabile în ţările nou-intrate în UE. Peugeot neagă însă că acesta ar fi motivul prezenţei sale în Slovacia. Producătorii se mută spre Est, pur şi simplu pentru că este mai ieftin să producă acolo. Carl-Peter Forster, preşedintele General Motors Europe - care are fabrici în Polonia - calculează avantajul: "Un salariat britanic ia 75% din cât ia un german, un spaniol ia 40%, iar un polonez ia 15%".
Britanicii consideră că ţările europene care prin tradiţie produc maşini (Marea Britanie, Franţa, Germania şi Italia) nu sunt singurele ameninţate. În urmă cu 20 de ani, Spania era la fel de atractivă cum sunt astăzi ţările din Europa de Est. Acum, preşedintele Volkswagen, Bernd Pischetsrieder, atrage atenţia asupra faptului că salariile de la compania subsidiară Seat, din Spania, sunt de două ori mai mari decât cele de la Skoda.
Ford va muta linia de producţie a modelului său ieftin, Ka, din fabrica de la Valencia, când succesorul Ka va fi lansat în 2008. Vechiul model urmează să fie produs la uzina Fiat, din Tichy, Polonia, alături de Fiat Panda şi de noul model 500. Cum nu are nicio uzină proprie în estul Europei, Ford speră să preia o fabrică de la Craiova, în sudul României. Acum, în proprietatea statului, uzina a produs iniţial maşini Citroen şi, mai nou, Daewoo. Preşedintele Ford Europa, John Fleming, a declarat: "Ne dorim foarte mult s-o avem, pentru că acolo se fabrică atât maşini, cât şi motoare, şi acolo ne-am putea dezvolta foarte repede".
Atât de mare este entuziasmul manifestat de Ford faţă de Europa de Est, încât, pentru preluarea uzinii de la Craiova, producătorul concurează cu alte trei companii, printre care se regăseşte şi General Motors, rivalul Ford din Detroitul de altădată. Un alt competitor este compania chineză Chery Automobile. şi cum China este considerată de mulţi drept o viitoare sursă de maşini ieftine pentru piaţa internaţională, interesul acestei companii pentru România sugerează faptul că economia, dar şi politica i-ar putea motiva pe chinezi să se grăbească să producă în Europa.
Într-o regiune cu costuri de producţie mici, România este cea mai ieftină, arată "The Times". Loganul făcut de Dacia, fosta companie de stat care este acum o divizie a Renault, este o banală maşină de familie, care se vinde la nivel local cu un preţ care porneşte de la 5.700 de euro. Mai ieftin de atât nu poate fi niciunde, conchide ziarul britanic "The Times".