Închiderea Centrului Istoric a scăzut cu 30% preţurile imobilelor din zonă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

preţurilor este un efect direct al deciziilor oficiale legate de această arie."Este aberant ca preţurile să meargă pe o astfel de pantă în contextul imobiliar actual al Bucureştiului", spune

preţurilor este un efect direct al deciziilor oficiale legate de această arie.
"Este aberant ca preţurile să meargă pe o astfel de pantă în contextul imobiliar actual al Bucureştiului", spune acesta.
"Au scăzut preţurile, dar şi numărul de tranzacţii este extrem de mic", consideră analistul imobiliar Radu Zilişteanu. Potrivit acestuia, preţurile au scăzut cu 20-30%. Însă, spune el, deoarece nu există un număr suficient de tranzacţii, nu se poate face o analiză relevantă asupra preţurilor.
"În orice zonă în care există nesiguranţă cu privire la deciziile autorităţilor scad preţurile", opinează Zilişteanu. El dă drept exemplu centrele vechi din alte capitale europene, precum Budapesta sau Praga, care sunt foarte atractive pentru turişti, aducând câştiguri semnificative. "În condiţiile în care Bucureştiul este un oraş care la capitolul structură arhitectonică stă foarte prost, valoarea Centrului Vechi poate fi extrem de mare", spune Zilişteanu. Potrivit acestuia, reamenajarea ar necesita fonduri semnificative, neapărat realizată printr-un parteneriat public-privat. Până în acest moment, planul de investiţii vizează consolidarea infrastructurii de utilităţi, proiectul ridicându-se la peste 22 milioane de euro. Centrul Istoric este cuprins între Calea Victoriei şi Bulevardul Magheru şi este străbătut de cea mai veche arteră comercială din Bucureşti, strada Lipscani.
Gijsbert Huijink, unul dintre proprietarii barului Amsterdam Grand Cafe, al magazinului de mobilă European Heritage şi al hotelului Rembrandt din zona Lipscani, spune că, dimpotrivă, preţurile de cumpărare au crescut, pe fondul existenţei unui număr foarte redus de proprietăţi de vânzare. Afectate au fost însă chiriile, explică el.
"Chiriile sunt cele mai mici din Bucureşti, la nivelul de aproximativ 8 euro per metru pătrat. Dezvoltarea este neclară, pentru că lucrările pentru utilităţi încă nu au început. Ne aşteptăm că acestea vor avea un efect negativ pentru încă cel puţin doi ani", spune Huijink. Acesta consideră însă că odată cu redeschiderea zonei, companiile îşi vor putea reveni rapid. De la închiderea ariei, businessul Amsterdam Grand Cafe ajunge cu greu la punctul de rentabilitate anul acesta (în contextul în care iniţial business planul implica o creştere anuală de 20%), iar magazinul European Heritage a înregistrat o scădere a încasărilor de 20% în 2006 (după o creştere de 25% anul trecut). Singura afacere în care este implicat Huijink şi care nu a fost afectată este hotelul Rembrandt, situat lângă sediul BNR, unde traficul nu a fost oprit.
Odată cu închiderea zonei pentru maşini, firmele care activează aici au avut pierderi de până la 90%, spun oficialii AICI. Organizaţia se ocupă cu medierea relaţiilor între afaceriştii din arie şi autorităţile locale. Din AICI fac parte 20 de companii, cu diferite tipuri de activităţi, însumând încasări anuale de 20 milioane de euro. Valoarea totală a investiţiilor făcute de firme în centrul istoric se ridică la 10 milioane de euro. Problema oricărui om de afaceri interesat de Centrul Istoric este, în acest moment, găsirea unui spaţiu adecvat. şi aceasta deoarece situaţia proprietăţilor din Centrul Vechi este neclară. "40% din clădiri au fost retrocedate, 40% sunt în litigiu şi 20% încă aparţin statului", spune Teodor Frolu, comanaging partner al firmei de publicitate DC Communication şi unul dintre investitorii din zonă.
Cafenelele, cel mai dezvoltat segment
şi totuşi interes există. În Centrul Vechi, majoritatea businessurilor sunt fie cu cafenele, restaurante, hoteluri sau anticariate. Potenţialul pare să fie sesizat în special de străini, deocamdată. Însă şi afacerile româneşti încep să fie interesate de extindere. Lanţul de cafenele Centro, unul dintre cele mai mari de pe piaţa Capitalei, vizează să găsească o locaţie pentru a deschide o cafenea în Centrul Vechi.
"Căutăm un spaţiu în Centrul Istoric, pentru că are mare potenţial", spun oficialii Centro. Investiţia pentru o astfel de cafenea este de circa 250.000 de euro, dublu faţă de media obişnuită. Lanţul deţine patru cafenele în Bucureşti şi urmăreşte să se extindă în provincie. În Centrul Vechi mai activează numeroase baruri şi cafenele, printre care un Coffee Right şi Amstedram Grand Cafe.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite