În Occident, electronicele se vând tot mai greu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conform studiilor companiei de cercetare GfK, consumatorii din cele mai mari şase ţări din Europa de Vest (Franţa, Germania, Italia, Olanda, Spania şi Marea Britanie) au cheltuit mai puţini bani pe electronice în prima jumătate a anului 2012. Vânzările sunt cu 10% mai mici decât în aceeaşi perioadă a anului precedent. Piaţa foto este şi ea slabită, cu o scădere a vânzărilor de 7%.

Rezultatele studiului GfK, pregătite pentru Târgul de la IFA (care a început pe 29 august), arată că vesticii sunt reţinuţi atunci când vine vorba de achiziţii majore. Singura excepţie este Germania, caz în care retailerii au înregistrat o creştere totală de 8,5% pentru vânzările de televizoare şi alte bunuri electronice.
Cu toate acestea, anumite produse au avut evoluţii pozitive în toate ţările, cum sunt smart TV-urile, sound bar-urile de înaltă performanţă, căştile şi camerele cu obiective interschimbabile. În schimb, în unele domenii, concurenţa între produse tradiţionale, pe de o parte, şi cele telecom sau IT, pe de altă parte, se intensifică.

Fotbalul nu mai creşte vânzările TV

În ciuda Campionatul European de Fotbal, vest-europenii au cheltuit cu 9% mai puţin pe televizoare decât au făcut-o în prima jumătate a anului 2011. Numai în Germania, piaţa de televizoare a fost  în mod clar ajutată de acest eveniment sportiv, cu vânzări mai mari cu până la 14%. Totuşi, notează GfK, cererea a crescut considerabil în toate cele şase ţări analizate cu puţin timp înainte de a fi dat startul competiţiei. Creşterea vânzărilor este rezultatul ofertelor promoţionale din această perioadă.

Televizoarele inteligente, pe val

Care sunt cele mai populare produse? Preferinţele se îndreaptă în continuare spre modelele de dimensiuni mai mari şi având opţiuni sau caracteristici mai bune, cu toate că cele mai multe vânzări (22%) sunt încă generate de modelele de 32 de inch. În primele şase luni, cererea de televizoare inteligente a fost mare, cu vânzări în creştere cu 31%, până la 4.13 miliarde euro. Acelaşi lucru este valabil pentru televizoare 3D, care acum fac mai mult de 39% din toate vânzările. Pentru anul 2012 în ansamblu, GfK anticipează vânzări de 38 de milioane de televizoare pentru Europa de Vest, din care mai mult de 10 milioane de euro vor fi în Germania.

Concurenţă mare pe electronicele mici

Piaţa de DVD-uri şi Blu-ray a descrescut în prima jumătate a anului 2012, în Europa de Vest. Şi produsele Hi-Fi şi home cinema au cunoscut vânzări în scădere uşoară, cu 3,6%. Nu este însă cazul Franţei şi al Germaniei, unde disponibilitatea consumatorilor să cheltuiască pentru o experienţă excelentă pentru vizionarea de filme acasă a crescut de la an la an cu aproximativ 4%.
Concurenţa dintre MP3/MP4 playere şi telefoane mobile se intensifică
Piaţ de dispozitive portabile audio continuă să aibă probleme. În prima jumătate a anului 2012, vânzările au scăzut cu 17%. Acest lucru se datorează concurenţei puternice din partea telefoanelor mobile, în special a smartphone-urilor, ceea ce face inutilă pentru mulţi consumatori deţinerea de playere MP3 şi MP4. Retailerii şi producătorii încearcă, prin urmare, să contracareze această tendinţă prin reducerea preţurilor, costul mediu scăzând de la 90 de euro în prima jumătate a anului 2011 la 84 de euro în prezent. În plus, nu există inovaţii tehnice aduse acestor produse. Clienţii este posibil totuşi să revină, mai ales dacă au nevoie de aceste dispozitive pentru momente speciale, ca atunci când fac sport.

Camerele digitale câştigă detaşat

Ca şi în cazul electronicelor, piaţa camerelor digitale din Europa de Vest a scăzut şi ea în primele şase luni ale anului. Cu toate acestea, cu o scădere de doar 7 procente de la an la an, evoluţia este ceva mai bună, atribuită în special evoluţiei pozitive a camerelor digitale de valoare mare. Prin urmare, consumatorii continuă să fie extrem de interesaţi de camerele cu obiective interschimbabile, care oferă în mod evident un compromis acceptabil între camerele digitale compacte şi camerele SLR. Această tendinţă a fost în continuare stimulată de un număr mare de noi modele lansate în această primăvară.
Camerele digitale ieftine sunt marii perdanţi, în mare parte datorită faptului că deţinătorii de smartphone-uri cu o cameră foto bună nu mai sunt interesaţi şi de un aparat foto digital ieftin.

Smartphone-ul bate GPS-ul

Smartphone-urile înlocuiesc din ce în ce mai mult dispozitivele de navigaţie prin satelit pentru automobile
Consumatorii din Europa de Vest cumpără mai puţine dispozitive electronice pentru autovehiculele lor. În prima jumătate a anului 2012, piaţa de electronice pentru maşină a suferit o scădere a vânzărilor cu 19%, deşi a fost relativ solidă în Marea Britanie (-5%), dar nu şi în Italia (-30%). Cu toate acestea, popularitatea anumitor produse de nişă continuă să crească.
Dispozitivele portabile de navigaţie au pierdut considerabil competiţia cu smartphone-urile. Aplicaţii pentru navigaţie sunt acum disponibile, uneori gratuit, ceea ce a contribuit la o nouă scădere a vânzărilor de 20% în prima jumătate a anului, în ciuda preţurilor semnificativ reduse. Germania continuă să fie principala piaţă, cu 31% din toate dispozitive de acest fel vândute în Europa de Vest.

Produsele de nişă, o oportunitate pentru retaileri

Piaţa electronicelor şi cea foto au fost destul de tulburi în prima jumătate a anului. În ciuda acestui fapt, vin şi veşti bune de la anumite categorii. Producătorii de articole performante, de nişă din punct de vedere tehnic se numără printre câştigători. De exemplu, se pune un accent mare pe soluţii software inteligente pentru smart TV-uri, care permit consumatorilor să jongleze mai uşor între a privi la televizor, a naviga pe internet şi a asculta muzică prin simpla apăsare a unui buton. Conectarea smartphone-urilor, a playerelor MP3/MP4 şi a tabletelor la boxe sau căşti pentru o calitate mult mai bună a sunetului acasă sau pe drum este din ce în ce mai populară, arată studiul GfK.
Prin panelul de retail, GfK colectează periodic date despre dispozitive TV şi video, produse portabile audio, video, Hi-Fi si sisteme home cinema, electronice pentru maşini, camere digitale şi accesorii în peste 90 de ţări din întreaga lume. Această analiză se bazează pe informaţii privind evoluţiile pieţelor de electronice şi foto din Franţa, Germania, Italia, Olanda, Spania şi Marea Britanie în prima jumătate a anului 2012.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piaţă din lume, cu peste 11.500 de experţi al căror rol este să dobândească o înţelegere aprofundată a modului în care, în peste 100 de pieţe, oamenii trăiesc, gândesc, şi fac cumpărături în fiecare zi. În anul 2011, vânzările GfK s-au ridicat la 1,37 miliarde de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite