Importurile de autocare noi, blocate de normele Euro 4

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Maşinile contractate anul trecut nu mai pot fi înmatriculate dacă au fost aduse în România după 1 ianuarie 2008 Datorită cererii în continuă creştere pentru serviciile de transport de

Maşinile contractate anul trecut nu mai pot fi înmatriculate dacă au fost aduse în România după 1 ianuarie 2008

Datorită cererii în continuă creştere pentru serviciile de transport de persoane, companiile cu acest profil au contractat microbuze, autobuze sau autocare noi încă de anul trecut. Acum, transportatorii nu le pot pune în circulaţie pentru că respectivele maşini sunt dotate după standardele Euro 3, iar autorităţile refuză omologarea şi înmatricularea acestora, pe motiv că România a trecut la normele Euro 4 de la începutul acestui an.

Cărăuşii care se ocupă cu transporturile publice de persoane spun că în România normele antipoluare Euro 4 se aplică prea abrupt.

Ei afirmă că au aflat de intrarea în vigoare a noii norme abia la sfârşitul anului trecut, când contractele de livrare erau deja încheiate şi urma doar sosirea fizică, în ţară, a maşinilor. Cele mai multe dintre acele microbuze, autobuze sau autocare noi (producţie 2007) au dotări Euro 3. Astfel că ele nu mai pot fi omologate - mai precis, nu pot trece de faza primei înmatriculări - pentru că normativele privind aplicarea Euro 4 au intrat în vigoare, în România, de la 1 ianuarie 2008.

Maşinile noi nu primesc omologare, second-handurile - da

Chiar dacă la începutul anului maşinile noi erau în drum spre România şi sunt perfect funcţionale, nimic din ce a intrat pe teritoriul ţării noastre după 1 ianuarie nu mai poate fi omologat în vederea primei înmatriculări. Pentru comparaţie, maşinile din aceleaşi categorii pot fi în continuare importate dacă vin în regim second-hand, pentru că vechile modele au alt cadru normativ de omologare...

Memoriu către Ministerul Transporturilor

Transportatorii arată că, din practica ultimilor ani, "s-a demonstrat că în orele de vârf operatorul de transport trebuie să suplimenteze numărul microbuzelor şi al celorlalte autovehicule, fapt care induce necesitatea înnoirii continue a parcului propriu". Şi, în continuare, "operatorii de transport vor trebui să-şi înnoiască parcul pentru a-şi păstra traseele", dar în noile condiţii impuse vor cumpăra microbuze de mâna a doua care "vor polua - prin numărul lor mare - mai mult decât autocarele Euro 3".

Având în vedere aceste "ciudăţenii" ale pieţei, cărăuşii în cauză anunţă că vor înainta un memoriu către Ministerul Transporturilor, prin care vor cere "amânarea până la data de 20 octombrie 2008" a noului normativ pentru autovehiculele din categoriile enumerate mai sus.

"Această decizie, adoptată la nivel naţional, nu contravine cu nimic normelor europene, aplicarea ei fiind la latitudinea Ministerului Transporturilor, şi ar avea o contribuţie majoră la reducerea poluării, comparativ cu autocarele de mâna a doua ce s-ar aduce din exterior. Totodată, ar fi de mare ajutor transportatorilor să-şi înnoiască parcul de autovehicule", precizează semnatarii memoriului.

Aplicarea normelor poate fi întârziată

Aşa cum au arătat şi petiţionarii, data intrării în vigoare şi aplicarea efectivă a controversatelor norme Euro 4 sunt lăsate la latitudinea autorităţilor naţionale din statele membre ale Uniunii Europene. Având în vedere acest argument, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) - organizaţie cosemnatară a memoriului citat mai sus - nu văd niciun motiv pentru care autorităţile de la Bucureşti trebuie să "se agaţe" de termenul 1 ianuarie 2008.

"Dacă e la latitudinea României să aplice normele Euro 4 şi obligaţia nu vine de la UE, atunci putem întârzia o perioadă, până se limpezesc lucrurile. Pe de altă parte însă, dacă am intrat în Uniune, va trebui până la urmă să respectăm toate regulile", ne-a declarat Ion Lixandru, vicepreşedinte al UNTRR. El a mai spus că nu ar fi un efort prea mare pentru autorităţi ca această confuzie legată de maşinile noi Euro 3 şi omologarea lor în România să se clarifice printr-un dialog cu toţi factorii de decizie.

Dacă e la latitudinea României să aplice acum normele Euro 4 şi obligaţia nu vine de la UE, atunci putem întârzia o perioadă,
până se limpezesc lucrurile Ion Lixandru, vicepreşedinte UNTRR

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite