Importatorii şi exportatorii nu intră în jocul speculativ al leului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deprecierea valutelor a dus la creşterea marjei de profit a firmelor care vând bunuri din afara ţării

spune că importatorii au un comportament înţelept, ţinând cont de faptul că deprecierea euro şi dolar este speculativă. "Astfel, aceştia se ţin la adăpost de eventualele creşteri ale valutelor", adaugă Pârvan. Spre exemplu, cei mai mulţi dealeri din piaţa valutară internă explică aprecierea din ultima lună a leului ca având numai o bază speculativă. Pentru a profita de aşteptările pentru o tendinţă de întărire a monedei naţionale la începutul anului viitor, unele fonduri străine deja intră în ţară, încercând să beneficieze încă de acum de evoluţiile din 2007. Totuşi, până la finele anului, tendinţa monedei naţionale s-ar putea schimba, fiind posibil un curs de schimb peste 3,5 lei noi/euro, la sfârşitul lunii decembrie 2006. Aprecierea monedei naţionale a adus însă un câştig suplimentar importatorilor. Pe de altă parte, exportatorii par să se fi obişnuit cu tendinţa leului. De la începutul acestui an şi până la sfârşitul lunii trecute, cursul de schimb leu/euro a scăzut cu aproape 6,6% (0,24 lei noi). Simultant, cotaţia leu/dolar a coborât cu aproximativ 15,8% (0,49 lei noi), tendinţa mai abruptă fiind influenţată de evoluţia pieţei internaţionale. Numai în ultima jumătate a lunii noiembrie, moneda americană a pierdut aproape 5% pe fondul ştirilor privind încetinirea ritmului de creştere a economiei SUA.
Iar întărirea monedei naţionale din ultimele săptămâni suplimentează, pe moment, câştigurile importatorilor. Pe măsură ce leul românesc devine mai puternic, preţul bunurilor aduse în ţară se reduce, valuta necesară pentru plata facturii fiind mai ieftină. Totuşi, importatorii nu reduc preţurile imediat ce leul s-a apreciat. Dintre produsele care ar fi trebuit să se ieftinească, ca urmare a deprecierii valutelor, amintim carburanţii, electronicele şi electrocasnicele, textilele şi citricele. Potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), de la începutul anului şi până la sfârşitul lunii octombrie, preţurile utilizate în calcularea inflaţiei s-au redus în cazul bunurilor importate, dar într-un ritm mai lent decât cel al aprecierii monedei naţionale. Spre exemplu, preţurile maşinilor de spălat şi cele ale frigiderelor s-au redus cu circa 2%, în timp ce, în perioada ianuarie-octombrie 2006, leul s-a apreciat cu circa 4,2%. Chiar şi oficialii Băncii Naţionale au subliniat faptul că importatorii au un comportament asimetric, comparativ cu evoluţia monedei naţionale. Atunci când cursul de schimb creşte, preţurile de import se majorează imediat, iar atunci când cursul scade, preţurile se reduc după un interval de timp şi nu la întreaga amplitudine.
Confecţiile, neafectate de scăderea principalelor valute
Spre exemplu, în ceea ce priveşte efectul scăderii euro şi a dolarului, din ultima perioadă, asupra preţului final al confecţiilor din import, Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare-FEPAIUS, consideră că acesta este inexistent. "Preţurile confecţiilor din import nu au scăzut. Deprecierea valutelor a dus doar la o creştere a marjei de profit a importatorilor, şi la o diminuarea a acesteia la exportatori", spune Grapini. Datele statistice arată chiar că, în primele zece luni ale anului curent, preţurile confecţiilor au crescut cu circa două procente. Însă trebuie ţinut cont de faptul că acest sector a fost lovit de liberalizarea pieţei confecţiilor, cele mai multe comenzi orientându-se spre India şi China. Ceea ce a lovit toţi producătorii de textile, exporturile României chiar începând să scadă. Pe de altă parte, exportatorii nu au fost afectaţi de tendinţa de apreciere a monedei naţionale. Spre exemplu, în sectorul industriei auto, preţurile autoturismelor au coborât cu circa 1%, în timp ce ritmul de creştere al exporturilor a sporit în fiecare an, începând cu 2003.
În IT, corecţiile de preţ se fac prin promoţii
În domeniul IT, cel puţin de la începutul anului, s-a putut observa o ieftinire a anumitor tipuri de produse, dar fenomenul nu este pus de specialişti pe seama exclusiv a deprecierii valutelor, ci a apariţiei unor noi produse care duc la scăderea preţurilor. Valentin Negoiţă, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Distribuitorilor pentru Tehnologia Informaţiei, precizează că pe categoria laptopurilor se poate observa o tendinţă puternic descedentă a preţurilor. "N-aş lega-o însă neapărat de scăderea valutelor, ci de apariţia, continuu, a noilor produse care duc, automat, la ieftinirea celor deja existente pe piaţă", subliniază Negoiţă. Astfel, retailerii din IT preferă să apeleze la promoţii decât să intre în jocul deprecierii valutelor. "Companiile merg pe promoţii periodice, pe care le pot controla. Nu-şi permit să rişte şi să scadă preţurile, bazându-se pe deprecierea euro, ca apoi să iasă pe pierdere, dacă moneda creşte", explică Negoiţă. Spre exemplu, de la începutul acestui an, s-au înregistrat scăderi semnificative ale preţurilor pe segmentul laptopurilor, dar şi pe cel al imprimantelor sau aparatelor foto digitale.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite