IDEI DE AFACERI

0
Publicat:
Ultima actualizare:

DC Communication - un exemplu de cum poti obtine o cifra de afaceri de 1,7 milioane de euro din Relatii publice 1,7 milioane de euro. Aceasta este cifra de afaceri a celei mai importante firme de

DC Communication - un exemplu de cum poti obtine o cifra de afaceri de 1,7 milioane de euro din Relatii publice
1,7 milioane de euro. Aceasta este cifra de afaceri a celei mai importante firme de Relatii publice de pe piata romaneasca - DC Communication. "La noua ani de la infiintare, DC Communication se afla pe primul loc in clasamentul industriei romanesti de profil din punct de vedere al cifrei de afaceri. Am incheiat anul 2003 cu o cifra de afaceri de 1,7 milioane de euro, fata de 1,4 milioane in 2002, inregistrand al noualea an de crestere constanta, moderata. Profitul s-a plasat constant in jurul a aproximativ 20%", afirma Teodor Frolu, managing partner la DC Communication. In tot acest timp, echipa a crescut de la 3 la 30 de persoane si mai numara inca un grup de 20-25 de colaboratori permanenti care contribuie cu expertiza lor atunci cand este nevoie pe diferite proiecte, adauga Teodor Frolu.
PR nu inseamna numai un comunicat de presa
O afacere profitabila. Dar cat de greu se ajunge aici? Si cat de repede? Si mai ales in ce fel? "Ar fi gresit daca am crede ca relatiile publice sunt numai un comunicat de presa, o brosura, o conferinta, o cina de afaceri, un telefon sau o receptie. Toate aceste mijloace trebuie utilizate integrat pentru a prilejui oportunitati de dialog, expunere de informatii si a raspunde unei strategii generale de "relatii publice"", dezvaluie Crenguta Rosu, de asemenea managing partner, cea care, impreuna cu Teodor Frolu, a pus bazele firmei in urma cu noua ani. Relatiile publice reprezinta practic un domeniu integrat al activitatilor de comunicare. Definitia clasica spune ca "Relatiile publice" reprezinta setul de activitati planificate menite sa asigure o buna intelegere intre o organizatie si diferitele categorii de public. In practica, aceasta se traduce in strategii specifice, in mesaje care definesc compania client, apoi in activitati de comunicare constante, prin diferite canale si mijloace. Toate acestea sunt menite sa sprijine intelegerea comportamentului organizatiei ca intreg, a valorilor, filozofiei, abordarii specifice a pietei. "Practic, numai imaginatia si, evident, bugetele pot limita mijloacele utilizabile in activitatea de Relatii publice pentru a transmite mesajele potrivite, pentru a capta atentia publicului si pentru a convinge", adauga Crenguta Rosu. Totusi, se poate construi o afacere in acest domeniu in Romania? "Da, cu multa rabdare, pentru ca nu este genul de afacere tun, ci este un domeniu care insoteste evolutia generala a pietei si a culturii de comunicare in afaceri", crede Crenguta Rosu. In plus, adauga Teodor Frolu, "sunt necesare investitii in tehnologii de ultima ora pentru a putea fi performant si prompt, precum si investitii in realizarea unui mediu de lucru deschis si placut. Este o profesie cronofaga, ca atare spatiul de lucru trebuie sa fie foarte comod".
Nu trebuie sa reinventezi roata, dar nici sa mergi pe cai batute
Daca ne uitam la portofoliul de clienti al DC Communication, acesta este impresionant, atat prin "calibrul" clientilor, cat si prin constanta colaborarii pe o perioada foarte lunga de timp. "In portofoliul DC Communication se afla clienti importanti, cu unii dintre acestia colaborand de peste 4-5 ani. Este vorba despre Nokia, Raiffeisen Bank, GlaxoSmithKline, Brau Union, Delta Ice-Crem, si un important client institutional - Delegatia Comisiei Europene in Romania, cu care lucram de aproape 6 ani. Acestora li se adauga clienti pentru care DC Communication a lucrat pe proiecte cum sunt: P&G, LaFarge Agregate Betoane, Dr. Oetker, ING Nederlanden s.a.", povesteste Frolu. In Romania, primele organizatii care au abordat aceasta functie de comunicare in mod deliberat, proactiv si planificat au fost companiile multinationale care sunt sustinute de o cultura organizationala solida si de o practica indelungata a transparentei. Companiile apeleaza in general la o firma de Relatii publice, deoarece aceasta faciliteaza crearea unui context mai amplu de descriere a organizatiilor, a personalitatii acestora, completeaza prezenta lor - fie in spatiul comercial, de afaceri, fie in cel institutional. "Intr-o piata competitiva, mentinerea unui flux de informatii constante, orientate, oneste, clare catre diferitele categorii de public consolideaza increderea in activitatea organizatiei si produselor sale", spune Crenguta Rosu. Totusi, cum se poate ajunge la performanta in acest domeniu? "Cu multa deschidere, onestitate, atentie la substanta, intelegere a mediului de afaceri si a celui de comunicare, intelegere a obiectivelor clientilor si raspuns prompt. Cu multa disponibilitate de a intelege in detaliu atat organizatia, cat si profilul publicului aflat in relatie cu aceasta. La aceasta se adauga creativitatea si masura: este important sa stii sa dozezi atat instrumentele utilizate, cat si ideile pe care acestea le poarta, este important sa stii ca nu trebuie sa reinventezi roata, dar nici sa mergi numai pe cai batute", povestesc cei doi parteneri. In ce priveste atragerea de clienti importanti, acestia "se castiga". In mod uzual sunt organizate licitatii pentru proiectele companiilor. La acestea se adauga contactele de afaceri si, desigur, informatiile despre activitati bine realizate in beneficiul clientilor existenti. Nu pare usor si nici accesibil oricui o astfel de afacere. In plus, apar unele probleme specifice mediului de afaceri romanesc. "Cand am inregistrat firma, acum 9 ani, am avut, de exemplu, numeroase probleme sa asimilam activitatea noastra cu codurile CAEN existente pentru ca domeniul era necunoscut, povesteste Teodor Frolu, iar Crenguta Rosu adauga: "Exista si confuzii intre PR si advertising si alte arii incluse in marketing. Poate parea putin lucru, dar nu este asa pentru ca aceasta confuzie implica, spre exemplu, de la cerinte din partea clientului la care nu poti raspunde pentru ca nu fac parte din aria de activitate PR, pana la dificultati in privinta interpretarii inregistrarilor contabile. De asemenea, este inca scazuta intelegerea faptului ca Relatiile publice nu sunt un proces de cosmetica sau manipulare, ci unul de comunicare onesta, factuala si organizata a unor valori si informatii existente". Una peste alta, pentru a avea succes intr-o astfel de afacere, atat intreprinzatorul, cat si clientii trebuie sa inteleaga foarte bine un lucru - Relatiile publice definesc abordari strategice si sunt activitati pe termen lung, constante si nu un moment sau un eveniment.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite