Hipermarketurile şi producătorii au căzut la pace!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Furnizorii au scăpat de plata unor taxe pe care erau obligaţi să le plătească marilor lanţuri de magazine Preţurile produselor agroalimentare ar putea să scadă în următoarele luni,

Furnizorii au scăpat de plata unor taxe pe care erau obligaţi să le plătească marilor lanţuri de magazine

Preţurile produselor agroalimentare ar putea să scadă în următoarele luni, ca urmare a semnării Codului de Bune Practici de către retalieri şi producători.

După luni de negocieri dure, producătorii şi retailerii au semnat Codul de Bune Practici pentru comerţul cu produse agroalimentare. Acesta va intra în vigoare după ce Consiliul Concurenţei va analiza în termen de 30 de zile o posibilă încălcare a legislaţiei din domeniu.

Astfel, producătorii vor scăpa de obligativitatea de a plăti taxele de marketing sau de deschidere a unor unităţi noi ale comercianţilor, iar în cazul delistării, vor fi anunţaţi în prealabil. De asemenea, furnizorii nu vor mai fi obligaţi să păstreze acelaşi preţ de vânzare şi pentru micile magazine de cartier.

Ministrul agriculturii, Dacian Cioloş, prezent la semnarea documentului, a spus că "este un pas important pentru a civiliza şi a face mai transparent comerţul, inclusiv în aceste mari reţele de distribuţie". De asemenea, "pe termen mediu şi lung, aplicarea acestor reguli va avea un efect benefic, sper eu, şi asupra preţurilor", a adăugat Cioloş.

Şi preşedintele patronatului Romalimenta, Sorin Minea, consideră că măsurile incluse în Codul de Bune Practici vor determina scăderea preţurilor, argumentând că în ţările unde astfel de măsuri au fost impuse prin lege, precum în Spania, preţurile au scăzut în următoarele patru luni.

Codul inclus în contracte

De cealaltă parte, directorul executiv al Selgros, Alexandru Vlad, a precizat că foarte importante au fost dialogul dintre părţi, precum şi faptul că furnizorii şi retailerii s-au cunoscut într-un alt mod şi că au putut rezolva problemele mult mai rapid şi mai eficient decât până la acea dată.

Codul de Bune Practici nu prevede însă şi sancţiuni, dar ministrul agriculturii susţine că s-a ajuns la un acord de a include documentul în preambulul contractelor dintre furnizori şi retaileri, fiind considerat astfel drept garanţie.

"Stă în joc credibilitatea dânşilor, pentru că nu i-a obligat nimeni să semneze", a mai spus Cioloş. Documentul a fost semnat de reprezentanţii Metro Cash&Carry, Real Hypermarket, Cora, Selgros Cash&Carry, Carrefour, Auchan şi Kaufland, din partea retailerilor, şi reprezentanţii Romalimenta, Asociaţia Română a Cărnii, Asociaţia Patronală din Industria Laptelui, Patronatul Naţional al Viei şi Vinului, Rompan, Patronatul Român al Cărnii de Porc şi Uniunea Naţională a Crescătorilor de Păsări, din partea patronatelor din industria alimentară.

Ce presupune Codul de Bune Practici

Furnizorul nu poate fi obligat de către comerciant să contribuie la costurile de marketing ale magazinului

Furnizorul nu poate fi obligat de către comerciant, în mod direct sau indirect, să contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin sau la cele legate de creşterea suprafeţei de vânzare

Comerciantului îi este interzis să condiţioneze furnizorul să nu vândă şi altor comercianţi la un preţ mai mic decât cel la care îi vinde lui

Baza de calcul al discounturilor şi contravaloarea serviciilor vor fi definite în termeni clari şi agreate expres de ambele părţi, fiind cuprinse în contract

Delistarea de către comerciant a unui produs al furnizorului va trebui să se realizeze prin notificare prealabilă

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite