Guvernul ne pregăteşte o nouă taxă: cea pe autostradă, suplimentară rovinietei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul se gândeşte cu ce bani va întreţine autostrăzile pe care nu le-a construit încă. Şi pentru că a constatat că sumele alocate de la buget şi din veniturile CNADNR nu sunt suficiente, a început procedurile de introducere a unei taxe pentru circulaţia pe autostradă, în paralel cu sistemul existent al rovinietei.

Propunerea introducerii taxei de acces pe autostradă se găseşte într-un într-un document discutat şi aprobat, miercuri, de Guvern, potrivit Mediafax.
Documentul a fost avizat atât de Ministerul Transporturilor, cât şi de Ministerul Finanţelor.

România are, în prezent, doar două autostrăzi: una care leagă Bucureştiul de Piteşti (A1) şi una care ar trebui să facă legătura între Capitală şi Constanţa, dar care nu este încă Finalizată (A2 sau Autostrada Soarelui).

Potrivit Executivului, în perioada următoare, prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T), ar urma să fie cofinanţate din Fondul de coeziune 373 kilometri de autostradă, respectiv secţiunile Nădlac-Arad, Arad-Timişoara, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orăştie-Sibiu, Cernavodă-Constanţa şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa.

În construcţie se află secţiunile Cernavodă-Constanţa, Arad-Timişoara şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa se află în faza de lucrări.

Pentru celelalte tronsoane, respectiv Nădlac-Arad, Orăştie-Sibiu, Timişoara-Lugoj şi Lugoj-Deva, abia au fost finalizate studiile de fezabilitate şi sunt în curs de finalizare documentaţiile de licitaţie. Anul viitor ar putea fi semnate contractele de lucrări.

"O condiţie esenţială pentru finanţarea proiectelor de autostrăzi prin POS-T este asigurarea sumelor pentru operarea şi întreţinerea acestor autostrăzi. Din analizele efectuate de către Comisia Europeană a reieşit faptul că fondurile pentru operarea şi întreţinerea autostrăzilor nu pot fi asigurate de la bugetul de stat şi nici din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi, iar Comisia Europeană a condiţionat aprobarea proiectelor pentru construcţia de autostrăzi de luarea la nivel politic în România a unui angajament privind asigurarea sustenabilităţii construcţiilor de autostrăzi cofinanţate de UE prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzi, atunci când acestea vor fi date în folosinţă", au declarat surse ministeriale, care citează din documentul aprobat de Guvern, citate de Mediafax.

"Ministerul Transporturilor consideră necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzile din România în paralel cu sistemul existent al rovinietei. În scopul minimizării efectelor asupra aplicaţiilor la Comisia Europeană pentru finanţarea din Fondul de coeziune, pentru autostrăzile finanţate prin intermediul POS-T se va urmări ca valoarea fondurilor obţinute să nu producă venituri nete, deci să acopere doar cheltuielile de operare şi întreţinere", se mai arată în documentul citate de agenţia de presă.

Potrivit aceleiaşi surse, până la finalul acestui an va finalizat un studiu de analiză privind sistemele de finanţare, prin taxare directă şi/sau vinietă, a autostrăzilor din alte ţări europene şi posibilităţile de aplicare a acestui sistem în România.

Variantă de lucru: 3-4 euro pe suta de kilometri

Introducerea unei taxe pe autostradă nu este o idee nouă. Fostul şef de la Transporturi Radu Berceanu declara, în vara acestui an, că utilizarea autostrăzilor din România ar putea fi taxată, din vara anului viitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care să fie folosiţi pentru întreţinerea autostrăzilor. Taxa medie în Europa pentru autostrazile concesionate este de circa 5 euro la suta de kilometri.

El susţinea că întreţinerea autostrăzilor reprezintă o cerinţă a Uniunii Europene, pentru întreţinerea autostrăzilor conform normelor comunitare, şi că UE alocă aproximativ două miliarde de euro până în 2013 pentru porţiuni de autostradă.

Ce taxe se plătesc pentru utilizarea drumurilor

Potrivit legislaţiei în vigare conducătorii auto din România achită, în prezent, cinci tipuri de tarife şi taxe: impozitul pe maşină, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunărene.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite