Guvernul a scăzut nivelul taxei auto de primă înmatriculare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Decizia este surprinzătoare: fostul ministru de finanţe, Sebastian Vlădescu, se bătea cu Europa pentru menţinerea taxei După o luptă îndelungată în care şi-a încordat muşchii

Decizia este surprinzătoare: fostul ministru de finanţe, Sebastian Vlădescu, se bătea cu Europa pentru menţinerea taxei

După o luptă îndelungată în care şi-a încordat muşchii chiar şi în faţa şefilor de la Bruxelles, guvernul a hotărât, ieri, să umble la legislaţia privind controversata taxă auto de primă înmatriculare. În mod aproape inexplicabil, cu cât autoturismele vor fi mai noi, cu atât banii plătiţi la stat vor fi mai mulţi.

Guvernul Tăriceanu s-a pus pe măsuri din ce în ce mai cu "priză" la popor. După ce în urmă cu câteva zile Palatul Victoria oferea o minivacanţă pe cinste bugetarilor, "decretând" zilele de 30 aprilie şi 1 mai libere, ieri, ministrul Varujan Vosganian a plusat, anunţând alte două veşti cu evidentă tentă populistă: taxa de primă înmatriculare redusă şi preţuri mai mici la gaze şi la energie electrică.

Prin măsura luată, cel puţin în legătură cu reducerea taxei de primă înmatriculare, Palatul Victoria intenţionează să mai dreagă busuiocul de ochii Comisiei Europene, care a avertizat în nenumărate rânduri ţara noastră că păstrarea cuantumului acesteia nu este chiar "cuşer" faţă de cumpărătorii autoturismelor second-hand. Astfel, în şedinţa de ieri, Guvernul Tăriceanu a aprobat proiectul Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin intermediul căruia a hotărât să scadă nivelul taxei, în funcţie de gradul de vechime al maşinii şi să extindă de la şase la 15 ani scala pentru vârsta maşinilor.

Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a precizat faptul că, pentru o maşină dotată cu motor Euro 4 şi cu o vechime de peste patru ani, taxa specială va fi redusă la aproximativ jumătate din valoarea actuală, în acelaşi timp motorizările Euro 5 urmând să fie scutite complet de taxe. De asemenea, pentru maşinile Euro 4 până la noneuro, taxa va fi calculată pe baza unei grile specifice, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului. "Noile reguli corespund atât solicitărilor Comisiei Europene, dar, în acelaşi timp, şi intereselor cumpărătorilor de maşini second-hand", a declarat Vosganian. Potrivit reprezentatului Executivului, guvernul urmează să redacteze o scrisoare de răspuns către Comisia Europeană prin care va arăta că a ţinut cont de solicitările adresate de instituţia europeană. Reprezentanţii europeni au avertizat Executivul în mai multe rânduri asupra faptului că dispoziţiile legislaţiei româneşti privind calcularea taxei de înmatriculare sunt discriminatorii în cazul autovehiculelor second-hand importate din alt stat membru, şi, prin urmare, contravin dispoziţiilor Articolului 90 din Tratatul CE.

Guvernul s-a sucit la 360 de garde

Interesant este faptul că, dacă până acum, cu cât era maşina mai "bătrână", cu atât taxa auto de primă înmatriculare era mai mare, noul proiect prevede un alt mod de a gândi situaţia: taxa urmează să scadă pe măsură ce vârsta autovehiculului creşte. Astfel, se va elimina situaţia în care taxa aplicată unui vehicul second-hand importat ajungea să fie mai mare decât taxa reziduală inclusă în valoarea unui autoturism uzat naţional similar. "Nivelul coeficientului de reducere a taxei trebuie să reflecte corect deprecierea", a precizat Vosganian, care a adăugat că propunerile de modificare a taxei auto au fost acceptate de guvern, dar că nu au fost votate sub forma unui act normativ.

"Dacă parlamentul nu va fi de acord cu propunerile, există pe masa guvernului un proiect de natură fiscală, care va fi cel mai probabil ordonanţă de urgenţă, în care sunt incluse şi alte componente de modificare a Codului Fiscal", a continuat Vosganian. Acesta şi-a exprimat convingerea că parlametarii vor aproba principiile legate de taxa auto, agreate de guvern. "Propunerile exprimă voinţa politică a guvernului. În funcţie de posibilităţile procedurale, taxa va fi modificată", a arătat Vosganian.

Propunerile MEF

Potrivit propunerilor făcute de Ministerul Economiei şi Finanţelor, printre cele mai mari taxe de primă înmatriculare se număra cele de 7.755 euro şi 6.000 euro. Prima se va aplica autoturismelor cu o normă de poluare euro 1, cu o capacitate cilindrică de 3.000 de cm cubi şi o vechime cuprinsă între 10-11 ani. Cea de-a doua se va plăti pentru maşinile noi, cu o normă de poluare euro 3 şi capacitate cilindrică de peste 3.000 de cm cubi. Pentru o maşină euro 4 nouă, cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 de cm cubi, taxa va ajunge la un nivel de 3.001 euro. La capitolul "noneuro", taxele aproape că se înjumătăţesc. Astfel, un autoturism de 15 ani cu o capacitate cilindrică de 1.600 cm cubi va "cotiza" la stat 2.496 euro, faţă de 4.579 euro cât prevedea legea aflată în vigoare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite