Guvernul promite un ghid de bune practici pentru comercianţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Dacă nu vă convine, duceţi-vă la alţii", le-au spus patronii de supermarket producătorilor După negocierile de ieri dintre reprezentanţii marilor lanţuri de magazine şi producătorii

"Dacă nu vă convine, duceţi-vă la alţii", le-au spus patronii de supermarket producătorilor

După negocierile de ieri dintre reprezentanţii marilor lanţuri de magazine şi producătorii din domeniul alimentaţiei, de la Ministerul Agriculturii, va fi elaborat un memorandum privind noul cadrul în care se vor desfăşura relaţiile contractuale între cele două părţi.

Ministerele Finanţelor, Agriculturii şi Comerţului vor înainta un memorandum săptămâna viitoare în guvern pentru elaborarea unui ghid de bune practici în domeniul comerţului. Ministrul agriculturii, Dacian Cioloş, spune că la discuţiile pentru elaborarea ghidului de bune practici vor participa grupuri restrânse din partea producătorilor şi a supermarketurilor.

Urmează negocieri pe fiecare produs

De asemenea, Dacian Cioloş spune că Ministerul Agriculturii va elabora un calendar de discuţii între producătorii şi reprezentanţii marilor lanţuri de magazine pe fiecare grupă de produs. Producătorii spun că discuţiile de ieri au fost tensionate, unii reprezentanţi ai supermarketurilor tratându-i cu ostilitate.

Sorin Minea, preşedintele Asociaţiei Române a Cărnii, spune că directorul general al Auchan România, Regis Mougel, s-a dovedit printre cei mai virulenţi. Acesta i-a anunţat pe producători că, în cazul în care nu le convin practicile magazinelor, aceştia pot recurge la alte firme. De asemenea, reprezentantul Auchan le-a reproşat calitatea slabă a produselor româneşti, cât şi faptul că ei au adus şi funcţionează cu practici occidentale în România.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Gheorghe Oprescu, spune că a demarat o investigaţie săptămâna trecută în care va analiza situaţia din piaţă, principalele puncte ale analizei fiind cota de piaţă a supermarketurilor şi eventuale practici de tip anticoncurenţial. De asemenea, Consiliul Concurenţei va participa la discuţiile care vor avea loc în perioada următoare.

După cum se ştie, producătorii autohtoni din industria alimentară au lansat la începutul acestei luni o serie de învinuiri marilor retaileri, dintre care cea mai gravă acuzaţie este cea de monopol. Aceştia susţin că marile lanţuri de magazine distrug mediul concurenţial prin faptul că impun prin contracte folosirea pe piaţă a unui preţ catalogat drept "cel mai bun".

O investigaţie tergiversată

Sub nivelul acestuia este interzisă comercializarea de produse, în caz contrar existând posibilitatea aplicării de penalităţi, acestea putând merge până la amendă sau excludere de pe rafturile magazinului. Iar din momentul excluderii firmei nu-i mai rămâne decât să reia negocierile cu hipermarketul şi să plătească toate taxele iniţiale, de zeci de mii de euro.

Producătorii au declarat că nu pot supravieţui fără piaţă de desfacere a hipermarketurilor şi au cerut Consiliului Concurenţei să intervină prin declanşarea unei investigaţii.

Autorităţile au declarat însă că se vor mărgini numai la observarea atentă a pieţei întrucât, pentru declanşarea unei investigaţii, ar fi necesar ca supermarketurile să aibă o cotă de piată de cel puţin 40%, iar acestea deţin, potrivit informaţilor de la Consiliul Concurenţei numai 35%.

Producătorii au protestat spunând că supermarketurile deţin 80% din piaţă de cumpărături de la magazin, iar în statistică au fost incluşi locuitorii din mediul rural care nu au acces la formele moderne de comerţ.

Campanie demarată de Parlamentul European

Protestul faţă de practicile supermarketurilor a survenit pe fondul demarării unei anchete la nivel european în care Parlamentul European a cerut Comisei Europene să investigheze efectele pe care supermarketurile le au asupra micilor întreprinzători, furnizorilor, lucrătorilor şi consumatorilor.

Investigaţia a pornit de la constatarea că în UE marile magazine au devenit "gardienii" comerţului întrucât acestea controlează accesul agricultorilor şi altor distribuitori la consumatorii europeni. Sunt vizate de asemenea practicile marilor magazine prin care acestea obligă furnizorii să îşi reducă preţurile "la niveluri imposibil de susţinut" şi le impune condiţii inechitabile.

Mai multe state europene au încercat limitarea unor asemenea abuzuri. În Polonia, anul trecut a căzut în parlament o lege care impunea avize speciale pentru un supermarket mai mare de 2.000 mp. Numai Spania a reuşit să impună un cod de bune practici, dar efectele acestuia nu sunt cunoscute, fiind recent.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite