Greva din Portul Constanţa dă peste cap economia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

celor care lucrează la negru, generând, astfel, un dumping pe piaţa muncii din port.Întreruperea lucrului va provoca pierderi de ordinul milioanelor de euro zilnic operatorilor şi armatorilor

celor care lucrează la negru, generând, astfel, un dumping pe piaţa muncii din port.
Întreruperea lucrului va provoca pierderi de ordinul milioanelor de euro zilnic operatorilor şi armatorilor portuari, ce vor fi dublate de prejudiciile aduse procesului de import şi export al României. Impactul declanşării unei astfel de acţiuni va fi resimţit acut, având în vedere că cea mai mare parte a comerţului exterior se derulează cu preponderenţă prin Portul Constanţa. "Este greu de apreciat cuantumul pierderilor în acest moment, însă este clar că ele vor fi uriaşe", ne-a declarat preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a judeţului Constanţa, Mihai Daraban.

40-50 de nave sunt operate zilnic
Stoparea activităţii de încărcare-descărcare din port va aduce pierderi şi la nivelul agenţilor economici care îşi derulează marfa prin port. Potrivit directorului general al Combinatului chimic Amonil Slobozia, Victor Dobrescu, o astfel de grevă poate provoca pierderi de câteva sute de milioane de lei vechi companiei, pe fondul întârzierilor care vor apărea în livrarea mărfurilor. "Anul trecut, când a avut loc o acţiune similară, am înregistrat pierderi de circa un miliard de lei vechi", a precizat Dobrescu. Potrivit reprezentantului operatorului portuar Chimpex Constanţa, Florin Coman, zilnic sunt operate 40-50 de vapoare, valoarea mărfurilor procesate pentru o singură societate putând ajunge şi la două miliarde de lei vechi. "Zilnic se procesează mărfuri pentru circa 30 de societăţi. Este greu, însă, de dat chiar şi o cifră estimativă atâta vreme cât nu ştim valoarea contractelor încheiate de respectivii agenţi economici", ne-a declarat Coman.

O ultimă încercare pentru stoparea grevei
În cursul zilei de astăzi va avea loc o ultimă rundă de discuţii între reprezentanţii salariaţilor, cei ai administraţiei portuare, Ministerului Transporturilor, organizaţiei operatorilor portuari etc. pentru a se găsi soluţii alternative grevei. În cazul în care oficialităţile statului nu vin cu măsuri concrete pentru combaterea flagelului muncii la negru din port, sindicaliştii sunt hotărâţi să rămână în grevă pe termen nelimitat. În urma unui filtru organizat ieri, 80% din persoanele legitimate şi care încercau să intre în port nu aveau acte în regulă. Astfel, în urma controlului s-a descoperit că firme cunoscute care îşi desfăşoară activitatea mai ales în Portul Constanţa Sud Agigea folosesc munca la negru, lucrătorii neavând legitimaţii de acces şi permise de muncă în port, fiind aduşi la serviciu organizat, cu autobuzele.

Importuri de peste 6,7 milioane de euro pe zi
Portul Constanţa are aproximativ 200 de dane, zilnic fiind operate circa 300.000 de tone de marfă. Numărul vapoarelor care trec prin mâna docherilor din port se ridică la 40-50 pe zi. Potrivit preşedintelui Administraţiei Portuare Constanţa, Mircea Banias, volumul mărfurilor operate în port în cursul anului 2005 s-a ridicat la 60,2 milioane tone. Conform departamentului de comerţ exterior, valoarea medie a exporturilor derulate zilnic prin Portul Constanţa se ridică la 3,9 milioane de euro, în timp ce valoarea importurilor zilnice atinge 6,7 milioane de euro. 24% din totalul exporturilor se realizează pe cale maritimă, şi doar 1,6% pe cale fluvială. Importurile derulate maritim se ridică la 14,2% din total importuri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite