Grădinăritul, o afacere de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La nivel naţional, activează circa 500 de companii specializate în lucrări de amenajare a grădinilor şi spaţiilor verzi, din care 350 îşi desfăşoară activitatea în Bucureşti

Dezvoltarea sectorului imobiliar a adus pe piaţă case tot mai spaţioase. O dată cu acestea, a crescut puternic şi cererea pentru serviciile de amenajare a grădinilor şi a spaţiilor verzi. Chiar şi aşa piaţa de peisagistică exterioară se află încă într-o etapă incipientă în România.

O casă frumoasă, asezonată cu o grădină pe măsură, este visul oricărui român. Cei care şi-au permis achiziţionarea unei asemenea locuinţe sunt preocupaţi de aspectul exterior al proprietăţii, aşa că apelează din ce în ce mai mult la companiile care oferă servicii de peisagistică şi amenajare a spaţiilor verzi.

Firmele din domeniu au început să ofere idei inovatoare. Stilul minimalist, cu plante pitice şi rulourile de gazon, dar şi nisip, roci şi pietre colorate reprezintă ultimele noutăţi în domeniu.

Grădina poate fi o soluţie salvatoare pentru evadarea din stresul cotidian, oferind momente plăcute de relaxare după o zi agitată la serviciu, însă dacă stilul nu este în concordanţă cu restul ambientului, poate avea efecte nedorite pe termen mai lung.

Astfel, pentru amenajarea unei grădini, specialiştii îi sfătuiesc pe proprietari să ţină cont de împrejurimi, de tipul locuinţei, dar şi de personalitatea şi de modul lor de viaţă. Spre exemplu, dacă au o casă cu grădină în pantă, cel mai bine se potriveşte stilul montan.

Însă dacă acoperişul este plat, specialiştii recomandă stilul minimalist. "Toate aceste aspecte la stabilim în relaţie cu casa şi cu beneficiarii, cu modul lor de viaţă.

Somptuozitatea spaţiilor verzi trebuie să fie în acord cu clădirea, dar să îi adauge un plus de valoare estetică şi financiară.

S-a impus, totuşi, în ultimii ani, stilul minimalist, care, însă, este prost realizat, de cele mai multe ori", a declarat, pentru "Adevărul", Ioana Petrache, peisagist şi acţionar în cadrul companiei Green Shop.

Şi Horia Theodoru, directorul general al companiei Natural Design, specializată în amenajarea spaţiilor verzi, spune că, pentru locuinţe, cel mai frecvent este utilizat stilul minimalist.

Cât costă amenajarea unei grădini?

Costurile amenajării unei grădini pot varia de la câteva zeci de milioane de lei la câteva sute de milioane, în funcţie de suprafaţa care urmează să fie amenajată şi de stilul dorit de proprietar.

Potrivit jucătorilor de pe acestă piaţă, suma alocată pentru o gradină este diferită în funcţie de bugetul clientului, costul mediu al unui metru pătrat de teren amenajat fiind de 10 euro, la care se adaugă manopera, de până la 30% din costul materialelor.

Cât despre provenienţa materialelor, acestea sunt în proporţie de 30% autohtone şi 70% sunt importate, atât tehnica necesară, cât şi plante, arbuşti, seminţe. Importurile se fac din ţări precum SUA, Ungaria, Italia şi alte ţări europene.

Cererea se dublează de la an la an

Deşi acest gen de servicii s-a dezvoltat mai mult în jurul Bucureştiului şi mai puţin în provincie, de la an la an cerearea pentru amenajarea spaţiilor verzi se dublează, pe fondul dezvoltării fără precedent a pieţei româneşti a construcţiilor.

"Nivelul de acoperire a cererii de pe piaţa românească este nesatisfăcător şi nici stilul de execuţie nu este profesional în totalitate", este de părere Horia Theodoru.

Piaţa românească a serviciilor de amenajare a grădinilor şi spaţiilor verzi se află încă într-o etapă incipientă, valoarea afacerilor derulate de companiile din domeniu situându-se în jurul a câtorva zeci de milioane de euro.

"Este greu de estimat care este valoarea acestei pieţe, pentru că lucrările private care se fac în realitate sunt de circa trei-patru milioane de euro pe an în Muntenia, de exemplu", a afirmat Ioana Petrache.

La răndul său, directorul Natural Design a adăugat că, la nivel naţional, activează circa 500 de companii specializate în lucrări de amenajare a grădinilor şi spaţiilor verzi, din care 350 îşi desfăşoară activitatea în Bucureşti, însă dintre acestea numai aproximativ 10 companii realizează o cifră de afaceri mai mare de un milion de euro. În prezent, ponderea serviciilor de amenajare a grădinilor pentru persoane particulare, faţă de amenajările pentru companii, în totalul pieţei este, din punct de vedere al numărului de proiecte realizate, de 60% pentru persoane fizice şi 40% pentru companii şi aproximativ egale din punct de vedere valoric.

"În ultimii ani, s-a impus, stilul minimalist, care, însă, este prost realizat de cele mai multe ori"

Ioana Petrache,
peisagist în cadrul companiei Green Shop

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite