George Copos, om de afaceri: „Politica, cea mai mare greşeală din viaţa mea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Despre decizii inspirate şi erori în business, afacerile momentului şi plecarea Nokia, cu unul dintre cei mai importanţi antreprenori români. Tăieri de costuri secondate de investiţii. Sub această deviză stau businessurile conduse de George Copos, în plină criză economică mondială.

Un optimist incurabil, omul de afaceri are tăria de a admite că în decursul lungii sale cariere de antreprenor a luat şi decizii neinspirate. Intrarea în politică este cea pe care o regretă cel mai mult. Planurile sale de viitor includ însă şi un nou domeniu de business: agricultura.

Adevărul: Afacerile pe care le conduceţi ar mai suporta un nou val de austeritate?

George Copos: Avem expertiza primului val. Numai în îndustria hotelieră am făcut economii de peste un milion de euro în 2010, faţă de 2008. După mine, acum am intrat în normalitate. Acum învăţam să fim echilibaţi, să ne uităm atent la bugete.

Care a fost cea mai mare greşeală pe care aţi făcut-o la conducerea propriilor afaceri? Dar cea mai inspirată decizie?

Intrarea în politică este cea mai mare greşeală din viaţa mea. În business, am mai multe decizii neinspirate. În 1996, când am avut prima ofertă pentru Ana Electronic, nu am vândut. Era o ofertă de zeci de milioane de dolari la vreamea aceea. La fel, consider că am greşit când nu am vândut Ana Imep. Am greşit pentru că sunt un om care se îndrăgosteşte de ceea ce face. Cel mai inspirat moment... când am devenit acţionar la Vodafone. Nu uitaţi că în 1996 aveam 9,6% din acţiuni. Dar o decizie proastă a fost că am vândut. Gândiţi-vă ce ar fi însemnat să am acum aceste acţiuni. Stăteam şi mergeam pe apă cu velierul.

Numiţi cea mai importantă eroare pe care a făcut-o guvernul român pe timp de criză?

Cea mai flagrantă greşeală a guvernului în gestionarea crizei a fost creşterea TVA-ului de la 19% la 24%. Asta a făcut ca mai mult de 30%, poate 40%, din economie să fie economie necontabilizată.

În momentul în care aţi aflat că Nokia va închide fabrica de lângă Cluj, cu ce gânduri, cu ce sentimente aţi primit această veste?

Ştiţi câte milioane de euro a primit Nokia de la statul român? În jur de 30 de milioane de euro. Cine a făcut acel contract l-a făcut foarte prost. Trebuia ca el să prevadă că dacă investitorul pleacă înaintea unui anumit termen să fie nevoit să returneze banii investiţi de comunitatea locală şi centrală. Multinaţionala vine după facilităţi. Vine, marchează profitul şi a plecat. Noi, autohtonii, aducem valoare adăugată în această ţară.

Este România în acest moment o ţară atractivă pentru investitori? Care sunt, în viziunea dumneavoastră, domeniile fierbinţi ale momentului?

Categoric da. Avem o fiscalitate redusă, taxa unică de 16% este un punct forte. România are o forţă de muncă care nu este foarte scumpă. Aici, dacă plăteşti 400 de euro pe lună lumea are motivaţie. Cât despre domeniile de investit în România, aş enumera agricultura, energia alternativă şi industria hotelieră. În prezent, am un parteneriat cu un prieten şi am demarat investiţii în agricultură.

"Cel mai inspirat moment... când am devenit acţionar la Vodafone. Decizia de a vinde a fost însă una proastă. "

"Cea mai flagrantă greşeală a guvernului în gestionarea crizei a fost creşterea TVA-ului de la 19% la 24%. "

Cum traversează criza Ana Holding

Despre George Copos, publicul larg ştie că este un împătimit al sportului. Chiar dacă omul de afaceri spune că „fotbalul reprezintă bani aruncaţi", Rapidul rămâne una dintre cele 15 companii ale grupului Ana Holding pe care le conduce cu o mână de fier prin apele tulburi ale crizei, „fără a avea datorii la stat", după cum îi place să se mândrească. Contextul economic nefavorabil şi-a pus însă amprenta pe businessul său. În prezent, Ana Holding are o structură diversificată: industrie electrotehnică, transporturi internaţionale, industrie hotelieră, turism, transport pe cablu, administrarea de spaţii pentru sport, industrie alimentară, investiţii financiare şi fotbal.

Afacerile grupului au cunoscut însă un recul în anii de criză. Cifra de afaceri s-a diminuat la aproximativ 70 de milioane de euro, după ce, în 2008, acelaşi indicator era estimat la circa 100 de milioane de euro. „Pe Ana Imep (companie care produce motoare electrice - n.r) am pierdut cel mai mult. Acolo ne batem cu chinezii. Aveam în 2008 o cifră de afaceri de circa 60 de milioane de euro şi am scăzut până la 30 de milioane de euro în 2010 şi probabil că vom face 25 de milioane anul acesta", afirmă Copos.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite