General Motors spune adio alianţei cu Renault-Nissan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Visul de a crea cea mai mare alianţă producătoare de maşini din lume s-a spulberat, după ce General Motors şi Renault-Nissan au anunţat încheierea discuţiilor. Alianţa franco-japoneză

Visul de a crea cea mai mare alianţă producătoare de maşini din lume s-a spulberat, după ce General Motors şi Renault-Nissan au anunţat încheierea discuţiilor. Alianţa franco-japoneză rămâne însă antrenată în găsirea unui partener nord-american, iar Ford pare acum cea mai bună alegere. Sau singura.
"Ne păstrăm convingerea că alianţa Renault-Nissan ar putea fi extinsă prin cooptarea altor parteneri", a declarat, ieri, Mia Nielsen, purtătoarea de cuvânt a Nissan, răspunzând astfel la întrebările ziariştilor în legătură cu eventualitatea abordării celor de la Ford. "Dintr-o perspectivă strategică şi în anumite condiţii, un partener nord-american pare cea mai bună alegere", a adăugat Nielsen. O sursă din industria auto, citată de Reuters, spune că este puţin probabil ca Renault şi Nissan să se arunce acum în discuţii cu Ford, pentru că asta ar fi ultima lor opţiune pentru o alianţă cu unul dintre cei trei mari producători americani de maşini - General Motors Corporation (G.M.), Ford Motor Company şi DaimlerChrysler -, mai ales că Chrysler a fost deja absorbită de DaimlerChrysler. Renault a ales să nu comenteze. "Pentru ca Renault-Nissan să rămână un adevărat competitor pentru Toyota, trebuie să fie prezenţi pe piaţa nord-americană cu o cotă de piaţa semnificativă. Iar pe piaţa americană sunt doar doi candidaţi, General Motors şi Ford", a comentat, pentru Reuters, analistul Harald Hendrikse, de la banca internaţională de investiţii Credit Suisse First Boston. Acesta consideră că, pe termen lung, G.M. ar fi avut de câştigat, dar pe de altă parte compania de la Detroit are mai multe variante de a-şi alege un partener global decât are Renault-Nissan de a găsi un partener nord-american. Ford nu a comentat în niciun fel speculaţiile potrivit cărora ar putea iniţia discuţiile cu alianţa franco-japoneză. După anunţul eşecului unui parteneriat între Renault-Nissan şi G.M., acţiunile Ford au crescut cu patru procente, ajungând la o cotaţie de 8,56 dolari pe acţiune. O fi Paris oraşul îndrăgostiţilor, dar tot acolo General Motors a părăsit Renault-Nissan, titrează cotidianul american "New York Times". În mod oficial, discuţiile între cele trei companii pe marginea unei alianţe în trei s-a terminat miercuri, printr-un telefon pe care preşedintele General Motors, Rick Wagoner, i l-a dat lui Carlos Ghosn, cel care conduce atât compania auto franceză, cât şi pe cea japoneză. Dar dacă a existat o şansă reală ca cei trei să încheie o alianţă, aceasta s-a dus acum o săptămână, când G.M. a cerut celorlalte două companii o primă, la o întâlnire de la sediul Renault, dintr-o suburbie a Parisului. Conducerea G.M. a considerat că Nissan şi Renault ar avea enorm de mult de câştigat dintr-o eventuală alianţă şi, prin urmare, a cerut acestora miliarde de dolari ca să rămână la masa discuţiilor, arată publicaţia americană. Acest lucru era de neconceput pentru Ghosn. şi totuşi, cele două părţi au continuat să pretindă că vor continua discuţiile până la termenul-limită, adică 15 octombrie. Până miercuri când Wahoner l-a sunat pe Ghosn, la Paris, şi i-a spus adio, informează "New York Times". Cu o zi înainte, boardul G.M. votase, în mod unanim, pentru încetarea discuţiilor. Printre cei care au votat s-a aflat şi Jerome B. York, un asociat al miliardarului Kirk Kerkorian, cel mai mare acţionar independent al G.M. (cu 9,9% din acţiuni) şi totodată cel care a făcut iniţial presiuni pentru formarea unei alianţe cu Renault-Nissan.
"Renault şi Nissan consideră că principiul compensării este contrar spiritului care face să funcţioneze orice alianţă", se arată în comunicatul comun emis de cele două părţi. "Toţi am căzut de acord că o alianţă favoriza foarte mult Renault şi Nissan", a declarat Wagoner. Directorul financiar al General Motors, Frederick Henderson, a apreciat că beneficiile pentru Renault şi Nissan ar fi fost de trei-patru ori mai mari decât pentru compania sa.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite