Ford şi Renault, interesate de Daewoo Craiova
0putea ajunge la Tribunalul Comercial din Paris, dar salariaţii uzinei îşi pun speranţa într-o rezolvare politică din partea statului coreean. De-abia după reîntoarcerea la stat, uzina ar putea
putea ajunge la Tribunalul Comercial din Paris, dar salariaţii uzinei îşi pun speranţa într-o rezolvare politică din partea statului coreean. De-abia după reîntoarcerea la stat, uzina ar putea fi reprivatizată.
Credite şi facilităţi de peste 1,2 miliarde de dolari, scoase de la naftalină
Situaţia uzinei Daewoo Craiova este extrem de încurcată. Licenţa de fabricare a automobilelor sub brandul Daewoo a expirat, iar firma lichidatoare din Coreea nu vrea să semneze contractul de vânzare a 51 la sută din acţiunile deţinute de coreeni către statul român. Motivele sunt mai multe. "Unul dintre ele este o datorie de 525 milioane de dolari pe care o revendică lichidatorul coreean. Banii ar fi fost luaţi de administratorii români şi coreeni ai uzinei, prin filiala Daewoo Londra, şi reprezintă credite pentru investiţii şi producţie. Mai mult de atât, lichidatorul coreean nu acceptă un articol anume din contract, care se referă la eventualele revendicări financiare din partea unor creditori după ce Automobile Craiova ar fi cumpărată de un alt investitor. Acesta este articolul cel mai sensibil asupra căruia au îngheţat negocierile, dar mai sunt şi altele care ar putea fi totuşi rezolvate: este vorba de diferenţele care ar putea să apară între activele existente fizic în uzină şi cele înscrise în actele contabile", ne-a declarat Ovidiu Cioroianu, liderul sindicatelor Daewoo Automobile din Craiova. Partea română are şi ea un as în mânecă, pe care l-ar putea folosi într-un eventual proces: "Este vorba de peste 850 milioane de dolari care reprezintă facilităţile fiscale acordate de statul român firmei coreene timp de 10 ani. Acesta se referă, în primul rând, la importul de piese şi componente auto", susţine liderul sindical.
Piesele ajung doar până în august
Salariaţii susţin că se lucrează normal. Ei spun că au comenzi de la GMDAT-Coreea pentru întregul an 2006: 70.000 de motoare şi 100.000 de cutii de viteză. Totodată, uzina ar avea suficiente componente şi subansamble pentru fabricarea de automobile până în august acest an. "Dintr-un plan de aproape 30.000 de maşini, avem suficiente piese şi componente pentru a nu opri producţia până în luna august", susţine Ovidiu Cioroianu. Salariaţii sunt însă neliniştiţi şi nu vor să accepte în ruptul capului faptul că autorităţile nu au rezolvat situaţia: "Discuţiile cu coreenii sunt foarte dure. Iar guvernanţii noştri sunt prea subţiri pentru a le face faţă", susţine liderul sindicatelor din Craiova.
Dacă lucrurile nu se vor limpezi nici la întâlnirea de acum dintre autorităţile române şi lichidatorul coreean, diferendul s-ar putea muta la Tribunalul Comercial de la Paris. Procesul însă ar putea dura şi un an de zile, perioadă în care investitori precum Ford şi Renault şi-ar putea muta interesul spre alte zone. Nedorind nici să intre în şomaj tehnic cu plata a 75 la sută din salariul minim pe economie şi nici oprirea activităţii, cei 3.550 de salariaţi ai uzinei îşi pun mare speranţă în intervenţia autorităţilor coreene în rezolvarea acţionariatului de la Daewoo Automobile din Craiova.