Fiscul, în controale-fulger la companiile petroliere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Sorin Blejnar, a declarat că s-au început, miercuri, inspecţii fiscale inopinate la companiile petroliere, acţiuni care vizează în principal modul de formare a preţurilor, profitului impozabil şi înregistrarea cheltuielilor în contabilitate.

Şeful Fiscului a declarat că, dacă în urma acestor controale se vor constata nereguli, cum ar fi "mutări" de pe o firmă afiliată pe o altă firmă afiliată, ANAF va declanşa inspecţie fiscală generală la compania respectivă.

"Deocamdată nu am nişte elemente foarte clare. Abia în cursul acestei după-amiezi i-am chemat pe colegii din control să-mi prezinte un raport al principalelor constatări", a mai spus Blejnar.

Blejnar a amintit că anul trecut după finalizarea controlului la o anumită companie petrolieră, autoritatea a impus acesteia plata unei sume de 55 milioane euro, fără a precizat ce măsuri ar putea fi luate acum, în urma controalelor care se află în curs.

Boc a cerut anchetă privind practicile de monopol


Preţul carburanţilor s-a majorat cu 15% în 2010, după ce crescuse cu 13% în 2009.

Creşterea constantă a preţului combustibilului a atras atenţia atât a guvernatorului Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, cât şi a premierului Emil Boc.

Şeful Executivului a declarat că pot fi introduse contramăsuri specifice economiei de piaţă, precum impunerea unor impozite, împotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor. Boc a cerut Consiliului Concurenţei să verifice dacă există o situaţie de monopol pe această piaţă, cerând în acelaşi timp Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) să analizeze profitul companiilor din domeniu.

Guvernatorul BNR a declarat, la rândul său, că preţurile combustibililor pe piaţa românească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze, iar BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători.

Cum se stabileşte preţul benzinei

Companiile petroliere susţin că preţurile la pompă sunt influenţate în principal de evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului şi de evoluţia cursului leu/dolar. Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL şi OMV.

Piaţa distribuţiei de combustibili este investigată, încă din 2005, de Consiliul Concurenţei.

Preţul de vânzare al motorinei şi benzinei este apropiat de cel practicat în Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia şi Austria, ţări cu o putere de cumpărare mult peste posibilităţile românilor, cu toate că România mai beneficiază deocamdată şi de o derogare a Comisiei Europene şi aplică un nivel redus de accize.

Accizele percepute în România sunt deocamdată sub nivelul celor din alte state UE, datorită unei perioade de tranziţie acordate de către Comisia Europeană pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.

Preţul barilului de petrol a scăzut, dar litru de benzină se vinde tot mai scump

Dacă preţul de la pompă este legat de evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului, asta înseamnă că ar fi trebuit să vedem suişuri şi coborâşuri ale preţului carburanţilor.

Barilul de petrol a fost cotat la suma record de 147 de dolari în vara lui 2008, însă în ultimii doi ani nu a mai depăşit 100 de dolari. Finalul lui 2008 aducea un preţ al barilului de doar 33 de dolari.

Cotaţia de referinţă de la New York a început anul 2009 la aproximativ 40 de dolari pe baril, înregistrând scăderi uşoare în prima parte a anului, pentru a urca până la începutul lui 2010 la 80 de dolari pe baril. Trendul ascendent a continuat şi anul trecut şi se datorează relansării economice şi revenirii cererii, îndeosebi pe pieţele emergente precum China. În prezent, petrolul se tranzacţionează la circa 91 de dolari, informează Mediafax.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite