Firmele nu se grăbesc să folosească semnătura electronică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

dezvoltării sistemului. În mod normal, semnătura electronică ar trebui să ne permită, de exemplu, să vizualizăm dosarul fiscal, în condiţii de perfectă confidenţialitate, să ne plătim

dezvoltării sistemului.
În mod normal, semnătura electronică ar trebui să ne permită, de exemplu, să vizualizăm dosarul fiscal, în condiţii de perfectă confidenţialitate, să ne plătim impozitele, fără putinţă de tăgadă de partea ambelor părţi, să fim siguri că înştiinţarea venită de la o autoritate provine chiar de acolo, iar contractul dintre doi parteneri de afaceri să fie văzut şi semnat în condiţii de securitate.

Sistemul scuteşte timp şi bani
Dan Peştină, director general al companiei DigiSign, unul dintre cei patru furnizori de certificate de semnătură electronică din România, spune că utilizarea semnăturii electronice la nivelul unei firme mici înseamnă economii substanţiale: "Dacă ţinem cont că o companie depune lunar documente în cel puţin patru zone - Inspecţia muncii, administraţiile financiare, casele de pensii şi de sănătate -, ceea ce înseamnă patru drumuri în patru locuri diferite, economiile sunt evidente". În plus, pentru documentele semnate electronic nu mai este necesară depunerea fizică a documentelor. Cu alte cuvinte, scapi şi de drum - trimiţi situaţiile on-line -, dar şi de consumul de hârtie. Sistemul de semnătură electronică poate fi folosit şi de companiile mari, pentru securizarea sistemului intern de comunicaţii, dar şi de un om de afaceri care utilizează un laptop. În cazul în care laptopul este furat sau pierdut, documentele importante la care este ataşată semnătura electronică nu pot fi vizualizate de hoţ. În România sunt peste 500.000 de firme private mici şi mijlocii, şi peste 17.000 de companii mari. Deocamdată, autorităţile publice au fost principalii clienţi ai celor patru furnizori de semnătură electronică, dar există o cerere în creştere exponenţială din partea sectorului privat, afirmă Lauru Bădiţă, director comercial E-Sign: "Începând cu aprilie 2003, E-Sign România a emis peste 10.000 de certificate. Cifra de afaceri - 2,3 milioane de euro în 2004 -, provine în proporţie de 55% de la contractele guvernamentale şi 45% din domeniul privat. Principalele sectoare care folosesc semnătura electronică sunt financiar-bancar, energetic şi telecomunicaţii". La DigiSign - care a emis circa 5.000 de certificate de semnătură electronică -, 35-40% din clienţi sunt autorităţi de stat, restul companii private.

Ce este semnătura electronică
- semnătura electronică nu este o semnătură scanată, ci un set de date în formă electronică, care serveşte ca identificare
- poate semna electronic orice persoană care, în baza unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de certificare, deţine o pereche funcţională cheie publică/privată şi are o identitate probată printr-un certificat digital
- certificatul are valabilitate un an, după care este reînnoit
Cum se obţine
- Să te prezinţi cu buletinul de identitate la un furnizor de servicii de certificare în domeniul semnăturii electronice
- plăteşti şi primeşti un dispozitiv securizat, spre exemplu, eToken sau smart card. Pentru a accesa aceste dispozitive, se tastează un cod PIN
- dispozitivul securizat se conectează fie la calculatorul furnizorului de servicii de certificare, fie la calculatorul dvs. sau la orice alt calculator. Certificatul digital conţine: cheia dumneavoastră publică şi datele personale. Certificatul digital va fi disponibil pentru accesare pe site-ul furnizorului pentru care aţi optat.
Costurile introducerii sistemului
- la unii furnizori se plăteşte la început dispozitivul -100 de euro - iar ulterior reînnoirea este 30-40 de euro, alţi furnizori percep de la început 30-40 de euro anual
- sunt patru furnizori de certificate de semnătură electronică - E-Sign, DigiSign, Trans Sped şi Internet DomReg - unii calificaţi, alţii acreditaţi; semnăturile electronice au valoare în instanţă de la ambele tipuri de furnizori, cu diferenţa că, în cazul în care în instanţă ajung situaţii în care semnătura provine de la un furnizor calificat este necesară expertiză tehnică, care costă peste 100.000 de euro

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite