Ferrero s-a retras din cursa pentru Cadbury, consolidând poziţia Kraft

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grupul italian Ferrero a decis să nu lanseze o ofertă pentru achiziţia Cadbury, consolidând astfel poziţia Kraft Foods, care vrea să cumpere compania britanică printr-o tranzacţie de 10,5 miliarde de lire sterline (17 miliarde de dolari), transmite Reuters, citând surse apropiate discuţiilor.

Totodată, grupul italian a încheiat discuţiile cu producătorul american de ciocolată Hershey, care, potrivit presei internaţionale, ar fi urmat să fie partenerul Ferrero într-o eventuală ofertă pentru Cadbury.

Hershey a făcut eforturi în ultimele luni să înainteze o ofertă sustenabilă pentru achiziţia Cadbury, însă decizia Ferrero ridică semne de întrebare legate de capacitatea Hershey de a concura cu Kraft Foods în acestă chestiune.

Săptămâna trecută, şi gigantul elveţian Nestle a decis să iasă din cursa pentru Cadbury, arătând că nu este interesat de achiziţionarea companiei britanice.

Cadbury a făcut ieri un ultim efort de respingere a ofertei ostile înaintate de Kraft, anunţând vânzări şi profit peste aşteptări pentru 2009, dar şi majorarea dividendelor cu 10%, însă grupul american are şanse mari să reuşească achiziţia dacă majorează oferta, potrivit Reuters.

Kraft vrea să închidă fabrica bucureşteană Kandia

Pentru a putea cumpăra producătorul de ciocolată Cadbury, americanii de la Kraft sunt obligaţi de Comisia Europeană (CE) să renunţe la unităţile din România şi din Polonia, iar Kraft a anunţat că este de acord cu acest lucru. Sindicatele nu acceptă propunerea CE şi ale companiei Kraft de a închide fabrica unde se produce „Rom" şi „Laura" şi ameninţă că vor boicota tranzacţia la Bruxelles.

Cadbury deţine în România o fabrică de ciocolată în Bucureşti, după ce a cumpărat, în anul 2007, compania Kandia Excelent, în urma unei tranzacţii de aproximativ 100 de milioane de euro. La unitatea de producţie Kandia se fabrică brandurile Rom, Kandia, Măgura şi Laura.

În schimb, reprezentanţii Cadbury au declarat, pentru "Adevărul", că nu sunt de acord cu decizia Comisiei Europene.

Anunţul Comisiei Europene privind aprobarea condiţionată nu schimbă cu nimic poziţia noastră. Consiliul nostru de Administraţie a respins oferta Kraft, considerând că subevaluează în mod fundamental compania şi perspectivele acesteia şi a recomandat acţionarilor să nu accepte această oferta. Avem afaceri şi mărci importante în Polonia şi România şi suntem concentraţi în asigurarea unui start câştigător pentru 2010", au declarat, în exclusivitate pentru „Adevărul", reprezentanţii Cadbury.

În cazul în care Kraft Foods ar cumpăra compania Cadbury, americanii nu ar fi la prima închidere de fabrică din România. Kraft Foods a deţinut până în luna decembrie fabrica „Poiana" din Braşov, unde lucrau aproximativ 440 de angajaţi, pe care a închis-o fără prea multe explicaţii. În prezent, Kraft nu mai deţine în ţara noastră nicio fabrică,aceştia mutându-şi producţia în Bulgaria.

Salariaţii vor să iasă în stradă

Reprezentaţii sindicatelor din domeniu promit că se vor alia cu sindicaliştii din ţări precum Polonia sau Marea Britanie şi vor protesta la Bruxelles pentru a bloca tranzacţia.

Suntem consternaţi. În primul rând, 700 de oameni riscă să rămână fără locuri de muncă dacă se va închide fabrica de pe Şoseaua Viilor din Bucureşti şi, în al doilea rând, industria internă a dulciurilor va fi distrusă", a declarat, pentru „Adevărul", Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA).

Acesta a adăugat că vor protesta şi în România, la intrarea din toate marile magazine alimentare şi vor împărţi oamenilor pliante în care îi vor ruga să nu mai cumpere niciun produs Kraft. „Cred ca americanii de la Kraft vor să plece cu capul spart din România. În pliante vom scrie că sunt croiţi să distrugă industria alimentară şi să dea oamenii afară", a completat şeful FSIA, amintind de închiderea fostei fabrici „Poiana" din Braşov.

Pe de altă parte, sindicaliştii britanici au anunţat încă de la sfârşitul anului trecut că vor boicota tranzacţia, în cazul în care americanii îşi vor propune să închidă vreo unitate de producţie din Regatul Unit. Teama englezilor se bazează pe faptul că gigantul Kraft a mai închis, în urmă cu patru ani, fabrica de ciocolată din York, transferând producţia în Europa de Est.

Se bat în cote de piaţă

Kraft Foods, deţinătorul brandurilor Poiana şi Milka, este liderul pieţei interne a ciocolatei, estimată la 300 de milioane de euro, având o cotă de 25,6%, potrivit Euromonitor. Din urmă vin Cadbury, care deţine 20% din valoarea pieţei interne, Supreme Grup (produce Primola) cu 11,3% şi Mars Inc. (7,6%). Cel mai bine vândut brand de ciocolată este Poiana (12,3%), urmat de Primola (8,6%), Milka (7,9%), Kandia (7,3%) şi Laura (6,6%), informează Euromonitor.

Un român mănâncă doar 1,9 kilograme de ciocolată pe an, un bulgar 2,9 kilograme, iar un elveţian, 9,8 kilograme.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite