Feroviarii privaţi preferă liniile ferate industriale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile care şi-au adjudecat tronsoanele închiriate prin licitaţie de administratorul infrastructurii publice au ales zonele în care traficul de mărfuri este mai intens decât cel de călători.

Săptămâna trecută s-a mai încheiat o etapă de licitare prin care administratorul naţional al infrastructurii feroviare publice - CFR SA - a închiriat mai multe secţii de linii ferate neinteroperabile.

După licitaţiile din noiembrie şi decembrie 2011, cea desfăşurată în 15 martie 2012 la Bursa Română de Mărfuri ne arată că feroviarii privaţi care şi-au adjudecat liniile închiriate până în prezent de CFR mizează pe potenţialul industrial al acestor tronsoane, mai mult decât pe cel turistic sau de navetă (călători) al tronsoanelor.

„Ai trafic, ai profit"

„Principalul avantaj este că, pe aceste linii, noi suntem cei care vor încasa taxa de utilizare a infrastructurii, iar transportatori sunt încă destui. Dezavantajele vin din concurenţa dură pe care o fac transportatorii rutieri pe aceste rute", ne-au declarat reprezentanţii companiilor feroviare private. De ce este avantajos pentru un particular să administreze şi liniile ferate, nu doar locomotivele şi vagoanele proprii? „În primul rând, o infrastructură degradată, cum e în mare parte aceasta pe care o preluăm noi, este riscantă şi poate dăuna materialului rulant.

Dacă ştim că o întreţinem noi, e cu totul altceva. În al doilea rând, scad riscurile de a întârzia distribuţia mărfurilor la clienţi sau de a înregistra întârzieri la călători, şi asta contează mult în relaţiile noastre de afaceri", au explicat transportatorii. Ei arată că banii vin nu atât din mărimea taxelor pe care le vor încasa, cât din frecvenţa cu care vor trece trenurile pe aceste linii.

Cine sunt operatorii privaţi

„Ai profit dacă ai trafic, indiferent de ce fel de garnituri- marfă ori călători - trec pe aici. Iar transportul de mărfuri are încă destul potenţial, chiar dacă veştile nu sunt tocmai bune privind evoluţiile din industrie", au mai arătat operatorii privaţi. La licitaţia de săptămâna trecută, compania RC-CF Trans SRL şi-a adjudecat mai multe secţii de cale ferată neinteroperabile (situate în afara magistralelor feroviare) din zona de administrare a Regionalei Craiova. Este vorba despre secţiile CF Cărbuneşti-Albeni, Amaradia-Bârseşti, Băbeni-Berbeşti-Alunu, Argeşelu-Câmpulung-Goleşti, Vâlcele-Curtea de Argeş, Roşiori-Turnu Măgurele Port şi Golenţi-Poiana Mare. Valoarea contractului de închiriere, stabilită în urma licitaţiei publice, este de 1.965.500 de lei/an, fără TVA.

În decembrie 2011, Transferoviar FGroup şi-a adjudecat liniile Bucureşti Sud - Titan, Căciulaţi-Snagov Plaje şi Bucureşti-Olteniţa. Cele mai multe tronsoane au fost câştigate la licitaţia din noiembrie 2011. Astfel, Grupa III de linii ferate (regiunea Timiş), care cuprinde secţiile neinteroperabile Simeria-Pestiş, Simeria-Hunedoara, Jebel-Liebling, Timişoara Est - Radna, Cărpiniş-Ionel şi Lupeni-Livezeni, a fost adjudecată de RCCF Trans. Operatorul va plăti drept chirie în total 561.000 de lei pe an pentru cei 147,2 kilometri.

Grupa IV (regiunea Cluj) cuprinde secţiile Oradea Vest - Cheresig, Câmpia Turzii -Turda şi Baia Mare - Baia Mare Nord. A fost adjudecată de Viaterra Spedition, care s-a angajat să plătească o chirie de 89.000 de lei pentru cei 32,2 kilometri. Grupa VII (reginea Galaţi) cuprinde secţiile Făurei-Tecuci, Mărăşeşti-Panciu, Buzău-Berca şi Comăneşti-Moineşti şi a fost adjudecată de Grupul Feroviar Român. Acesta va plăti o chirie de 135.000 de lei pentru cei 139,4 kilometri. Durata de valabilitate a contractelor de închiriere este de patru ani, iar criteriul de selecţie a celei mai bune oferte a fost chiria cea mai mare şi preluarea în cel mai scurt timp de la adjudecare.

Timp de operare: patru ani

Operatorii economici desemnaţi câştigători sunt obligaţi să preia şi personalul CFR existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupa de secţii aferente, necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent la momentul închirierii. Închirierea unor părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă reprezintă unul dintre angajamentele incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, convenit cu FMI şi Banca Mondială.

CFR SA oferă în regim de închiriere, prin licitaţii publice organizate la Bursa Română de Mărfuri, secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile către operatori economici, conform prevederilor HG 643/2011. Licitaţiile vor avea loc lunar.

„Oaia neagră" Bucureşti-Olteniţa, în curând în administrare privată

„Dacă aveţi curaj, faceţi voi transport feroviar de călători pe Bucureşti-Olteniţa!", ne spunea anul trecut delegatul unui transportator privat, întrebat de ce nu licitează pentru acel tronson. „Circulă sute de oameni pe zi cu trenurile, dar CFR nu încasează un leu - păi ce, asta-i afacere?", a argumentat, pe bună dreptate, feroviarul. Iată însă că s-a găsit şi pentru Bucureşti-Olteniţa un (alt) operator care şi-a adjudecat linia şi o va administra cum va şti mai bine, timp de patru ani.

La 22 decembrie 2011, la Bursa Română de Mărfuri, au fost adjudecate trei secţii de cale ferată de pe raza Sucursalei Teritoriale Bucureşti, între care Bucureşti Sud Călători - Olteniţa. Acestea vor fi administrate de operatorul Transferoviar Grup SA. Linia Bucureşti-Olteniţa este cunoscută drept „oaia neagră a CFR" pentru că din sutele de călători şi navetişti care merg cu trenurile pe acest tronson doar câţiva îşi iau bilet, restul aleg varianta „cu naşul".

Ce alte linii va mai închiria CFR

Pentru următoarele grupe de secţii de cale ferată, neadjudecate la ultima licitaţie, procedura de închiriere se va repeta. În principiu, licitaţiile vor avea loc lunar, la Bursa Română de Mărfuri.
- Regionala Bucureşti: Ploieşti Crâng - Ploieşti Vest; Ploieşti Vest - Târgovişte Nord - Fieni - Pietroşiţa; Diteşti - Gura Palăngii; I.L. Caragiale - Diteşti; Buda - Slănic; Ploieşti Nord- Măneciu.
- Regionala Timişoara: Oraviţa - Anina; Oraviţa - Iam.
- Regionala Braşov: Sebeş Alba - Petreştii de Pădure.
- Regionala Iaşi: Dorneşti- Gura Putnei - Putna; Dornişoara - Floreni; Gura Humorului - Dărmăneşti; Crasna - Huşi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite