Fabricile de mâncare cresc lângă centrele de afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

de servicii din domeniul gastronomiei. Cele mai profitabile afaceri în catering se fac din ocazii, aproximativ 60% din activităţile prestate de aceste firme fiind organizările de cocktailuri,

de servicii din domeniul gastronomiei. Cele mai profitabile afaceri în catering se fac din ocazii, aproximativ 60% din activităţile prestate de aceste firme fiind organizările de cocktailuri, dineuri, petreceri de firmă sau deja cunoscutele "traininguri". Prânzul oferit de companii propriilor angajaţi prin intermediul cateringului ocupă doar 15% din businessul prestatorilor.
"Serviciile de catering au crescut de la an la an, mai ales prin intermediul marilor centre de afaceri - cel mai bun client. Putem spune că afacerea, pur şi simplu, a explodat în cinci ani", ne-a declarat Teofil Vultur, vicepreşedinte al Asociaţiei de Catering din România. Tot mai multe companii, dar şi persoane private apelează la aceste servicii pentru asigurarea unei mese calde angajaţilor ori pentru organizări de evenimente. Totuşi, "grosul" afacerii nu este dat de comenzile companiilor pentru servirea mesei de prânz. Banii se scot din recepţii, cocktailuri, conferinţe sau întâlniri de afaceri, ocazii care asigură nu mai puţin de 60% din activitatea prestatorilor de catering, explică Teofil Vultur. Din acest motiv, unele firme s-au specializat numai pentru asemenea ocazii, cum este cazul Privileg Catering din Bucureşti. "Recomandarea cântăreşte foarte mult în câştigarea unui contract de catering", ne-a declarat Anca Mitu, administratorul firmei bucureştene. Nu toate comenzile punctuale sunt însă de ordinul miilor de euro, aşa cum se întâmplă, de exemplu, cu petrecerile de Crăciun. "Dar bugetul unui eveniment poate fi şi numai de câteva sute de euro", explică Anca Mitu. Nu în ultimul rând, furnizarea meselor pentru elevii din tabere sau internate ocupă 25% din totalul pieţei, mai adaugă vicepreşedintele organizaţiei de profil.

O linie de producţie costă 500.000 euro
Totuşi, chiar dacă există loc şi pentru micile firme de catering, care se mulţumesc cu profituri mai puţin generoase, afacerile mari se fac numai cu investiţii pe măsură. Teofil Vultur spune că o linie de producţie - aşa-numita "fabrică de mâncare" - costă aproximativ 500.000 euro şi poate asigura deservirea concomitentă a unui număr de 5.000 persoane. Asta, pe lângă terenul şi spaţiul necesar pentru construirea afacerii. Nu în ultimul rând, specialiştii bucătari asigură cheia succesului. Cine investeşte într-o linie de producţie îşi permite să plătească şi până la 1.800 de euro pentru salariul bucătarului-şef ori 600-800 euro pentru un bucătar obişnuit. "O afacere mare se construieşte cu 10-15 bucătari foarte buni, pe care îi pregăteşti în câţiva ani", mai spune Vultur. El este şi directorul general al Colegiului Economic "Viilor" din Bucureşti, unitate care pregăteşte specialişti în acest domeniu.

Meniul standard, varianta preferată
Băncile şi firmele IT sunt clienţii fideli ai firmei de catering Exclusiv din Cluj-Napoca. Georgeta Câmpean, administratorul companiei, spune că, în general, se merge pe varianta unui meniu standard, stabilit în funcţie de bugetul clientului. Însă "clădirile mari nu ne oferă întotdeauna cele mai mari comenzi", mai spune Georgeta Câmpean.

200.000 mp de spaţii de firmă, ţintă de cucerit în 2006
"Aproximativ 200.000 metri pătraţi de spaţii de birouri de toate categoriile urmează să intre pe piaţa bucureşteană până la sfârşitul anului", ne-a declarat Mirela Raicu, director de marketing în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Esop. Aici sunt incluse şi spaţiile renovate din clădirile de birouri. Birourile de clasă superioară trebuie să aibă prevăzute din construcţie cafetării - spaţii pentru servirea mesei. "În general, parcurile de afaceri au asemenea facilităţi, cum este cazul Iride Business Park", mai spune Mirela Raicu. Acestea sunt spaţiile pe care, practic, "se bat" firmele de catering.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite