FĂRĂ PRECEDENT UE va închide piaţa lucrărilor publice pentru companiile străine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile din China, Rusia, Brazilia şi SUA care licitează şi, în multe cazuri, câştigă contracte de lucrări publice în state comunitare s-ar putea confrunta cu restricţii severe pe această piaţă, dacă nu vor garanta, la rândul lor, acces complet companiilor din UE pentru astfel de lucrări.

Comisia Europeană a anunţat ieri că lucrează la o lege care va restricţiona accesul pe piaţa lucrărilor publice pentru companiile din state care nu oferă condiţii similare companiilor din UE. Potrivit noilor reguli, autorităţile locale şi naţionale care supervizează organizarea licitaţiilor pentru lucrări publice din transporturi, infrastructură, echipament medical şi servicii IT cu o valoare mai mare de cinci miliarde de euro pot cere Comisiei Europene să impună restricţii pentru o anumită companie care provine dintr-un stat în care companiile din UE nu au acces la lucrările publice.

„UE şi-a deschis mai bine de 80% din piaţa de achiziţii şi lucrări publice prin acorduri bilaterale sau multilaterale. Însă partenerii noştri aplică o mulţime de măsuri protecţioniste – SUA, Japonia şi ţările emergente, unde nu avem acces la licitaţii pentru autostrăzi, autobuze, proiecte de construcţiii – toate sunt închise“, a declarat Michel Barnier, comisarul european pentru Piaţa Internă, citat de euobserver.com.

Potrivit acestuia, doar 32% din piaţa lucrărilor publice din SUA este deschisă companiilor din UE, în Japonia procentul se ridică la 28%, iar în Canada – la 16%. În Brazilia, China şi Rusia, procentul este „zero“, a spus comisarul european.

Din cauza acestor restricţii, companiile din statele comunitare pierd anual aproximativ 12 miliarde de euro, potrivit estimărilor Comisiei.

Karel de Gucht, comisarul european pentru Comerţ, a adăugat că regula este pentru „a încuraja – şi este un termen foarte diplomatic – partenerii să-şi deschidă pieţele de achiziţii publice“.


China este un caz delicat, au recunoscut oficialii. Practic, prin ajutoarele de stat şi subvenţiile acordate companiilor autohtone, Beijingul se asigură că marile companii autohtone au mereu un avantaj, iar companiile europene nu au nicio şansă în faţa lor.

Prin politica de stat, Beijingul interzice companiilor străine să participe la licitaţiile pentru aşa-zisele „achiziţii publice“. În contextul măsurilor de stimulare economică elaborate de guverne, proiectele de lucrări publice au devenit tot mai importante pentru economiile naţionale.

Practic, asiaticii restricţionează accesul companiilor ale căror mărci şi tehnologii sunt înregistrate în China la proiecte publice, un criteriu care include multe companii, dar care poate fi totodată utilizat pentru a exclude mulţi ofertanţi. Această regulă a fost justificată de oficialii chinezi prin dorinţa de promovare a „inovaţiei autohtone" şi de a ajuta statul să devină mai puţin dependent de confecţiile ieftine. De cealaltă parte, companiile străine denunţă birocraţia şi standardele prea dure impuse de China, acuzând autorităţile că încearcă astfel să favorizeze companiile locale, în special pe cele de stat. Nu este prima atenţionare făcută de europeni în acest sens. De mai bine de doi ani, oficialii europeni pun presiune asupra Chinei în acest sens.

Oficialii europeni speră că vor convige China să semneze Acordul privind Achiziţiile Publice, elaborat şi semnat de 41 dintre statele membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului în 1996.

Unul dintre cele mai controversate proiecte a fost cel pentru construirea a două tronsoane de autostrăzi în Polonia, finanţat parţial de instituţii europene. 

China Overseas Engineering Group a câştigat licitaţia pentru construirea a două tronsoane ale autostrăzii A2 din Polonia, care va face legătura între oraşul Lodz şi capitala Varşovia, informază „The Warsaw Voice".

Banca Europeană pentru Investiţii furnizează o parte din fondurile necesare proiectului, ale cărui costuri totale se ridică la 1,2 miliarde de euro, potrivit allbusiness.com. Acest lucru a cauzat unele controverse în rândul europenilor, în contextul în care companiile europene nu pot concura cu ofertele înaintate de chinezi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite