Evaziunea pe cursele de maxi-taxi este greu de controlat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Microbuzele morţii" continuă să aducă prejudicii bugetului statului şi să facă victime. Deşi sunt conştienţi că mare parte din firmele care operează rutele de maxi-taxi eludează o serie

"Microbuzele morţii" continuă să aducă prejudicii bugetului statului şi să facă victime. Deşi sunt conştienţi că mare parte din firmele care operează rutele de maxi-taxi eludează o serie de taxe şi impozite, reprezentanţii Fiscului nu au pârghii eficiente de control.
Deşi, scriptic, Garda Financiară are competenţa de a opri aceste microbuze pe traseu, efectuând controale inopinate, practic acest lucru este greu de realizat. "Tehnic, nu am însă posibilitatea a opri microbuzele în stradă, întrucât acest aspect nu a fost prevăzut şi în Codul Rutier", a declarat, pentru Adevărul, Adrian Cucu, comisarul general al Gărzii Financiare. Potrivit acestuia, chiar dacă angajaţii instituţiei opresc pe traseu un maxi-taxi, controlul respectiv are o eficienţă scăzută. "Când se vede oprit, şoferul dă călătorilor un mănunchi de bilete. Plus că au între ei (n.r. - şoferii) un sistem foarte bun de semnalizare. Al doilea microbuz oprit nu va mai fi găsit cu nicio neregulă. Astfel, controalele au o eficienţă minimă, scăzută", explică Cucu, precizând că greşeala aparţine însă celor care au permis acestor microbuze să traverseze ţara de la un capăt la altul. În afara faptului că sunt supuşi unor riscuri mari în ceea ce priveşte siguranţa călătoriei, pasagerii de pe rutele maxi-taxi - cel puţin cei de pe traseele din Bucureşti şi de pe cele intrajudeţene, scurte - nu primesc bilete, bugetul statului fiind astfel prejudiciat cu sume importante. Soluţia pentru stoparea evaziunii fiscale din domeniul maxi-taxi ar fi, potrivit comisarului general al Gărzii Financiare, schimbarea sistemului de achiziţie a tichetelor de călătorie. "Toate biletele ar trebui să fie cumpărate din autogară, în baza unei diagrame", spune Cucu, apreciind însă că "principalul rău în această problemă este faptul că mor oameni". Majoritatea accidentelor în care au fost implicate microbuze maxi-taxi au avut cauze asemănătoare, precum nerespectarea capacităţii maşinii şi viteza excesivă, asociată cu oboseala şoferilor.

Sesizări penale şi amenzi de zeci de mii de lei
n În urma celor mai recente controale efectuate de Garda Financiară Ilfov, Bucureşti şi Gorj în acest domeniu, au fost verificati 66 de şoferi/operatori de transport, cărora le-au fost aplicate amenzi contravenţionale de 46.685 lei şi confiscate sume de peste 4.747 lei. Au fost totodată sesizate penal 6 cazuri. Principalele deficienţe constatate în urma acestor controale au fost neeliberarea biletelor de călătorie tuturor pasagerilor, utilizarea unor bilete necorespunzătoare, sume/numerar încasat în plus, reutilizarea, pentru mai mulţi călători a unor bilete de călătorie, precum şi lipsa licenţelor/autorizaţiilor de transport.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite