În Europa se fură zilnic marfă de 44.000.000

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi nu se vorbeşte foarte mult despre acest aspect, de multe ori, veniturile totale sunt umbrite de pierderile înregistrate la inventar. La nivel european, statisticile din sectorul de retail

Deşi nu se vorbeşte foarte mult despre acest aspect, de multe ori, veniturile totale sunt umbrite de pierderile înregistrate la inventar.
La nivel european, statisticile din sectorul de retail indică că 1,84 % din totalul vânzărilor se transformă în pierderi. În bani, acest procentaj înseamnă 24,7 miliarde de euro pierderi totale, înregistrate pe parcursul anului trecut, la realizarea inventarului, valoare similară cu produsul intern brut al statului Luxemburg. Potrivit unei statistici realizată de Centrul European de Studii în Retail, retailul pierde, zilnic, aproximativ 66 de milioane de euro. Din aceştia, 66% provin din furturile interne şi externe. În urma unui calcul simplu, reiese că furturile interne şi externe prejudiciază sistemul de retail cu aproximativ 44 de milioane de euro/zi (16 miliarde pe an).
Simona Dincă, manging director în cadrul companiei UTI este de părere că piederile la inventar devin o ameninţare tot mai serioasă la adresa profitabilităţii din retail. Suma finală este rezultatul pierderilor înregistrate în cadrul tuturor proceselor care intervin de la procurarea mărfii şi până la vânzarea de la raft. Astfel, comandarea şi procurarea mărfii, distribuţia, transportul, magazinul, retururile şi chiar punctele de vânzare sunt tot atâtea instrumente care converg către sumele colosale catalogate drept pierderi la inventar.
Deşi pe plan extern există statistici în acest sens, în ţara noastră, subiectul este unul tabu, companiile din sector refuzând să vorbească despre această problemă. Potrivit unor surse din domeniul de retail, pierderile la inventar ţin de bucătăria fiecărei companii în parte. Cauzele pierderilor la inventar sunt multiple. Ele pot fi ori de natură externă, ori cauzate de greşelile de sistem. În plus, o pondere importantă, în atingerea cifrei totale de pierderi, o au şi furturile interne, dar şi frauda inter-company. Potrivit Centrului European de Studii în retail, furturile externe reprezintă 38% din total, cele interne ajung la 28%, în timp ce greşelile de sistem şi frauda inter-company ajung la 27%, respectiv 7%. Pierderile la inventar pot fi de mai multe categorii: de origine necunoscută şi aici vorbim de furturile interne, externe, erorile de proces sau neconformităţile cu sistemele implementate, dar şi despre fraudele furnizorilor, care pot ajunge până la un procent de 3%. "Ceea ce cunoaştem, adică 49% din totalul pierderilor generate, reprezintă doar vârful icebergului. Pierderile cauzate de factori nedeterminaţi se ridică anual la 9,5 miliarde de euro", a precizat Dincă, citând un studiu de specialitate. Cele mai simple pierderi de contabilizat sunt cele de origine cunoscută, cum ar fi distrugerile, calitatea mărfurilor, dar şi retururile. Manipulările financiare, costurile mari de achiziţie, lipsa de performanţă a angajaţilor sau cheltuielile nejustificate sunt catalogate drept pierderi de alte origini. Indiferent, însă, de natura acestor pierderi, care, la nivel european, sunt colosale, studiul indică cooperarea angajaţilor în cadrul diverselor forme de fraudare. Ceea ce se impune pe acest segment este o schimbare de mentalitate, în sensul în care managementul acestor pierderi ar trebui văzut ca o oportunitate de creştere a vânzărilor. Potrivit unui studiu efectuat de Adrian Beck, de la Universitatea din Leicester, Ucraina, eliminarea acestor pierderi din bilanţurile contabile ar determina companiile din retail să înregistreze o creştere medie a ratei profitabilităţii de 62%. "În Europa se manifestă un nivel scăzut al creşterii vânzărilor şi puţine oportunităţi de creştere a profiturilor prin achiziţii, prin urmare, un management eficient al pierderilor dă operatorilor de retail acces la ultimii bani rămaşi pe masă" spune Dincă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite