Eliminarea creditului cu buletinul a redus vânzările comercianţilor cu 10%

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Efectele renunţării la această metodă de finanţare vor fi resimţite mai acut de retailerii de electrocasnice pe termen lung

Teama Băncii Naţionale a României faţă de explozia creditului de consum după data integrării a lovit direct în instituţiile financiar nonbancare şi implicit în vânzările retailerilor. La numai o lună de la eliminarea creditului cu buletinul, aceştia vorbesc deja de o scădere a volumului de credite contractate de populaţie cu până la 10%.
"Instabilitatea generată de eliminarea creditului cu buletinul de către magazinele de profil a determinat o uşoară scădere a volumului de credite la începutul lunii noiembrie, însă, spre sfârşit, şi pe fondul campaniilor de publicitate susţinute, acesta a început să revină la normal", a declarat, pentru Adevărul, Violeta Sârbu, director de marketing în cadrul Flanco.
Potrivit acesteia, dacă în mod normal vânzările pe credit reprezintă în medie circa 60% din total vânzări, verva declanşată de normele impuse de BNR a dus la începutul lunii noiembrie la o scădere a acestui indicator cu până la 10 puncte procentuale, chiar şi în condiţiile în care Flanco a hotărât să păstreze această modalitate de finanţare. "Ofertele promoţionale au devenit însă mult mai atractive pentru clienţi, ceea ce a determinat o redresare spre sfârşitul lunii", a precizat Sârbu. Achiziţionarea de electronice şi electrocasnice pe bază de credit începe să piardă teren încet-încet. Preşedintele lanţului de magazine Altex şi Media Galaxy, Dan Ostahie, este de părere că vânzările pe credit vor ajunge la un procent de 15% în următorii doi ani. "Dacă în prezent acestea se situează practic la jumătate din total vânzări, în doi ani, ele vor ajunge la 15%", estimează Ostahie. La nivelul Altex, vânzările au scăzut la nivelul lunii noiembrie cu circa 10%, raportat la perioada similară a anului trecut.
După un an în care piaţa de electronice şi electrocasnice a intrat într-un uşor recul, retailerii şi-au pus mari speranţe în Sărbătorile de iarnă, astfel că Flanco se aşteaptă ca vânzările să crească cu aproximativ 50%, faţă de o perioadă obişnuită, în timp ce Altex şi Media Galaxy se aşteaptă la vânzări mai mari cu 40%. Pentru cel de-al doilea jucător pe această piaţă, în speţă Domo, eliminarea acestei soluţii de finanţare nu a avut efecte importante, susţin reprezentanţi din cadrul companiei. Asta în condiţiile în care ponderea lui era destul de mică. "În portofoliul de produse de creditare disponibil în magazinele Domo, creditul doar cu buletinul avea o pondere de aproximativ 20-30%. Procentul clienţilor care apelează la creditare nu s-a redus ca urmare a dispariţiei acestui produs financiar", a declarat Gabriela Mandrea, marketing manager în cadrul Domo. Procentul a rămas cam acelaşi, la asta contribuind şi perioada de sfârşit de an care marchează puternic retailul de electronice şi electrocasnice. "Noiembrie şi decembrie sunt luni foarte importante pentru vânzări", spune Mandrea.
Campanii agresive cu bugete neschimbate
În fapt, Domo, ca şi ceilalţi retaileri mizează pe ofertele promoţionale de creditare pentru popularizarea cărora s-au realizat campanii agresive de media. Chiar şi în aceste condiţii, retailerii neagă că ar fi alocat sume suplimentare la bugetul iniţial destinat publicităţii. "Bugetul prevăzut în acest sens a fost păstrat în limitele stabilite la începutul anului, fără a se opera modificări pe parcurs", susţine Sârbu. În condiţiile în care piaţa a scăzut cu peste 10% şi cheltuielile pe diferite segmente s-au făut cu măsură. Astfel, în comparaţie cu anul 2005, Flanco a alocat, pentru acest an, un buget de publicitate cu 20% mai mic. Chiar dacă la începutul anului, companiile nu au luat în calcul o anumită strategie de promovare care să ţină cont de o eventuală restricţionare a creditării, campaniile media din ultima vreme au fost tot mai intense. Semn că agenţii economici din sector au simţit nevoia să acorde o mai mare atenţie comunicării cu clientul.
Oferte de creditare, la tot pasul
În cadrul reţelei de magazine Domo, cea mai rapidă modalitate de achiziţionare a unui produs este creditul "Mega Ieftin", fără carte de muncă. Pentru perioada Sărbătorilor, retailerul acordă un produs de creditare cu perioadă de graţie până la Paşte. Clienţii pot pleca acasă fără să plătească până la Paşte, iar la data scadenţei au posibilitatea de a alege dacă achită integral sau în rate. "Este vorba de 12 rate, cu 0% costuri de creditare şi cu o dobândă de 9,9%", susţine Mandrea. şi Flanco a lansat pentru perioada Sărbătorilor un produs de creditare cu perioadă de graţie de trei luni. În magazinele Media Galaxy, promoţia de creditare "1 leu" se prelungeşte şi în această lună. Clienţii pot achiziţiona în continuare orice produs din gama de peste 13.000 de produse Media Galaxy, cu un avans de numai 1 leu, modalitatea de plată urmând a fi stabilită până la data de 13 aprilie 2007. Pentru plata produsului, integrală sau eşalonată în rate până acea dată, nu se percep costuri de creditare, dobânda şi comisionul fiind 0%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite