Efectele aderării României la UE se vor resimţi în toată piaţa de asigurări
0Cele mai afectate vor fi poliţele pentru case, auto şi răspundere civilă
Aderarea României la Uniunea Europeană şi liberalizarea serviciilor vor produce modificări în businessul local cu asigurări. Cele mai vizibile schimbări sunt aşteptate în domeniul poliţelor auto, dar şi celelalte tipuri de asigurări vor fi afectate de legislaţia comunitară.
După integrare, poliţa de răspundere civilă auto îşi va extinde valabilitatea în toate ţările Uniunii, astfel că românii vor putea circula peste tot în Europa cu tichetul RCA, fără a mai fi nevoie să încheie o asigurare Carte Verde. De avantajele acestei măsuri vor beneficia, în primul rând, şoferii români aflaţi în străinătate care sunt implicaţi în accidente produse de conducători auto locali. "După aderare, orice asigurător din UE va trebui să aibă o reprezentanţă de despăgubiri în România, astfel că, odată întorşi acasă, şoferii români vor putea apela la acestea pentru lichidarea daunelor. În mod normal, o listă a lor ar trebui să fie deja disponibilă la Centrul de informare care funcţionează în cadrul Fondului victimelor străzii, dar lucrurile nu sunt definitivate", spune Ion Moise , şef serviciu daune auto la Generali Asigurări.
Accidentele uşoare, rezolvate amiabil de şoferi
În ce priveşte documentul Carte Verde, acesta va rămâne valabil pentru ţările care sunt membre ale Convenţiei Carte Verde, dar nu aparţin Spaţiului Economic European (SEE). În astfel de cazuri, cum este cel al Turciei, tariful va fi unul special, asigurătorii urmând să majoreze preţurile pentru obţinerea acestui document. Un alt efect benefic al integrării se va simţi după semnarea de către România a Acordului Internaţional de Garantare între ţările aparţinând SEE (la care se adaugă Croaţia). "După data ratificării acordului (peste circa şase luni), românii care circulă cu maşina în Europa nu vor mai trebui să facă dovada asigurării de răspundere civilă, plăcuţa de înmatriculare fiind suficientă pentru atestarea calităţii de asigurat", declara Ion Moise. Nu în ultimul rând, introducerea constatării amiabile, după modelul european, va contribui la crearea unui climat favorabil dezvoltării unei civilizaţii rutiere în România. Accidentele uşoare urmează să fie rezolvate amiabil de şoferi, cu sprijinul asigurătorilor, fără ca aceştia să mai fie obligaţi să apeleze la Poliţia Rutieră pentru întocmirea proceselor-verbale. Modelul a prins în multe state europene, dar nu poate fi implementat încă la noi dintr-un motiv foarte simplu. Societăţile de asigurări nu pot avea ca atribuţii stabilirea vinovăţiei unui şofer sau altul, aşa cum prevede Norma Comisiei de Supraveghere privind constatul amiabil. Din acest motiv şi nu numai, introducerea constatării amiabile rămâne deocamdată în stadiul de proiect.
Asigurătorii străini, aşteptaţi în proiecte de infrastructură
Efectele integrării se vor face simţite şi în alte tipuri de asigurări decât cele auto. În cazul poliţelor de proprietate (bunuri, clădiri etc.) se aşteaptă o diminuare a ponderii asigurărilor de tip "fronting", adică a poliţelor emise de un asigurător străin prin intermediul unui partener local, acesta din urma încasând un comision din această operaţie. "Chiar dacă vor suferi o scădere în portofoliile companiilor, poliţele fronting nu vor dispărea în totalitate. Şi asta pentru că service-ul poliţei se face la faţa locului, ceea ce e în avantajul tuturor părţilor, iar cheltuielile sunt reduse. E destul de greu să faci o asigurare din Iaşi la Munchen fără să te gândeşti cât te costă", spune Lucian Marin, directorul direcţiei de asigurări de bunuri în cadrul Asiban.
Asigurătorii străini sunt aşteptaţi să participe la proiectele mari de infrastructură care se vor derula în România, cum sunt construcţiile de autostrăzi sau pasaje rutiere, iar accesul lor va fi intermediat de companiile de brokeraj. "La asigurarea unei lucrări, cum este pasajul Basarab, nu poate participa o singură companie. Vor fi cinci-şase societăţi, iar începând cu anul viitor la proiecte de acest tip vor participa şi asigurători din afara ţării", spune Lucian Marin. Nu în ultimul rând, asigurările de răspunderi civile (altele decât cele auto) vor reprezenta un business în creştere atât pentru piaţa locală, cât şi pentru firmele străine după aderare. Şi asta pentru că orice contract care presupune un partener străin nu se va putea face fără încheierea acestui tip de asigurări.