E oficial: Lidl a cumpărat magazinele Plus Discount

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După lungi negocieri, retailerul german Lidl intră în România şi Bulgaria printr-o achiziţie. Compania germană Lidl va plăti aproximativ 80 de milioane de euro pe 96 de magazine Plus în ţara noastră şi pe 23 în Bulgaria, susţin surse apropiate tranzacţiei.

După câteva luni de negocieri, compania germană Lidl, cel mai mare lanţ de magazine de tip discount din Europa, a cumpărat reţeaua de magazine Plus Discount din România şi din Bulgaria, deţinute de grupul Tengelmann.
În România, reţeaua Plus numără 96 de magazine şi are aproximativ 2.000 de angajaţi, iar în Bulgaria a deschis 23 de magazine.

„Prin achiziţionarea companiilor Plus din România şi Bulgaria, Lidl preia întreaga afacere Plus din aceste două ţări. Preluarea efectivă va avea loc după obţinerea aprobării autorităţilor din domeniul concurenţei", informează un comunicat al Lidl, care face parte din grupul german de retail, Schwarz, care este prezent în România prin intermediul magazinelor Kaufland.

Tranzacţia anului

Când vine vorba de bani, niciuna dintre părţi nu vrea să dea nici cel mai mic detaliu. Surse apropiate companiilor susţin că tranzacţia s-a ridicat la 70-80 de milioane de euro.

„Tengelmann voia neapărat să iasă din Europa Centrală şi de Est şi se ştia că are probleme financiare. Cred că preţul negociat pentru fiecare magazin în parte a fost sub un milion de euro, iar tranzacţia nu a valorat mai mult de 80 de milioane de euro", ne-au declarat sursele citate. Totodată, Lidl va mai cheltui până la 300.000 de euro pentru rebranduirea fiecărui magazin în parte, punctează sursele.

Sunt unii consultanţi care compară vânzarea Plus cu preluarea din noiembrie 2009 a companiei Profi Rom Food, care deţinea 65 de magazine Profi şi Albinuţa, de către fondul de investiţii Enterprise Investors, contra sumei de 66 de milioane de euro. „În condiţiile în care
terenurile sunt mult mai ieftine, chiriile sunt mult mai mici, forţa de muncă mai ieftină şi mai multă, este o perioadă care poate favoriza extinderi", consideră Bogdan Belciu, directorul general al companiei de consultanţă A.T. Kearney.

Totodată, avocatul Răzvan Gheorghiu-Testa, asociat la casa de avocatură Ţuca Zbârcea&Asociaţii, consideră că preluarea magazinelor Plus este a doua tranzacţie de anvergură de la începutul crizei, după vânzarea Profi. „Este semnul că, pe de o parte, piaţa de retail şi-a păstrat atractivitatea şi, pe de altă parte, că reţelele de tip discount reprezintă o investiţie profitabilă pe viitor", afirmă avocatul.

Totodată, Gheorghiu crede că în viitor vom asista la o orientare a comercianţilor către magazine mici şi de proximitate. Codruţ Pascu, project manager la compania de consultanţă Roland Berger, se aşteaptă ca Lidl, cunoscut pentru faptul că practică preţuri extrem de mici, să provoace „un imbold" atât pentru concurenţi, cât şi pentru furnizori. „Lidl pune mare accent pe mărcile proprii. Va fi o mare provocare pentru producătorii interni de bunuri de larg consum", afirmă reprezentantul Roland Berger.

Nemţii şi-au făcut echipa de anul trecut

Lidl şi-au pregătit echipa de angajaţi şi de manageri încă de anul trecut. În perioada iunie - noiembrie 2009, Lidl România SCS a recrutat mai mulţi români pentru posturi-cheie în cadrul companiei, precum responsabil de expansiune în Timişoara, în Moldova sau în Cluj, manager de proiect, director de construcţii sau contabil, potrivit site-ului de recrutări ejobs.ro.

Pe de altă parte, Plus a vândut, în 2007 şi 2008, afacerile din aproape toate ţările europene. În ultimii ani, reţeaua a fost activă pe pieţele din Austria, România şi Bulgaria, divizii unite în luna mai 2008 sub numele de Plus Eastern Europe.

E vremea preţurilor mici

Magazinele de tip discount au avut, anul trecut, un ritm de expansiune de trei ori mai mare decât cel al hipermarketurilor. Astfel, în 2009 s-au deschis aproximativ 75 de magazine cu preţuri mici. Principalii discounteri sunt Plus, Penny Market, Profi şi Minimax.

O afacere de familie

Tengelmann este o afacere lansată în anul 1867, în Germania, de familia Haub, una dintre cele mai bogate 150 din lume, potrivit revistei „Forbes". În prezent, compania are 4.357 de subsidiare şi 83.655 de angajaţi în 15 ţări. Deţine subsidiarele OBI, KiK, Kaiser's Tengelmann, Plus şi A&P. În România, Plus a înregistrat, anul trecut, vânzări de peste 350 de milioane de euro, potrivit datelor din piaţă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite